Inlägg från: Emblas Mamma |Visa alla inlägg
  • Emblas Mamma

Presenter eller gåvor till gästerna...

Vi ska ha små organzapåsar (169kr för 100st) med små mintkulor godis i!
    Kommer bli jättefint!
    Gästerna uppskattar lite sött att ha till efter maten eller innan maten - det vet jag!

Jag bara måste själv ha lite.
    De bröllop jag varit på har man fått liite godis i små askar eller påsar och det har varit MYCKET uppskatta av folk.

Men jag skulle aldrig vilja a något glas eller grej med brudparets namn på! det hade jag nog inte ens tagit med mig hem.. vad skulle man med det till!?
    Nej, lite godis i små påsar, underbart! :)
    Och dessutom billigt.. 1,69 kr påsen!

• Emblas Mamma
    Sebastiána skrev 2011-01-31 07:46:05 följande:
    Är det 1.69 med godis i? Annars kostar ju godiset också. Är priset inklusive godis är det å andra sidan fantastiskt billigt!
    nej inte med godis i!
    Heregud vad folk hänger upp sig på det!? Spelar det någon roll?
    jag kan säga att vi fyller godiset OERHÖRT billigt eftersom jag köper dom där godisert kostar 3,50/h (är det så man tar betalt?)

Så det är nog ingen fara! Dessutom får det inte plats å mycket i påsarna så SÅÅÅÅÅÅ dyrt kommer det inte bli.
  • Emblas Mamma
    Sebastiána skrev 2011-01-31 07:51:27 följande:
    Eftersom jag verkar vara den enda som frågat tror jag inte att folk hänger upp sig på det.
    nej, det finns fler som frågat andra precis samma sak.
    Precis som om man vill hitta alla fel bara för att få påpeka hur dumt och fult det är med en liten present på bordet.
    Fast detta skulle jag inte kalla present, utan bara lite smågodis att ha om man behöver!

Jag har ansolutinte fått detta från något dumt amerika, absolut inte!
    Jag har kommit på det själv med lite olika tips från andra, ändrat lite och gjort om vissa idéer och kommit fram till detta.
    Jag tycker det är bra, och jag lever fortfarande i sverige, men jag vill ha det såhär dels för dekoration och dels för jag vet hur mycket det uppskattas med lite mint och sött till vinet, kaffet, maten, efteråt eller när man vill..
  • Emblas Mamma
    mjlove skrev 2011-01-31 09:17:36 följande:
    Absolut inte, och det är inte de jag menar. Självklart måste man inte hålla med, fast tjejerna inne på BT går en aning längre.
    Läs gärna igenom den här tråden igen så förstår du nog vad jag menar. Eller läs igenom andra trådar så ser du hur hatiska vissa är. Läs särskilt igenom den tråden som skapades enbart i syfte att klanka ner på "Emblas mamma" och snacka skit om alla hennes inlägg. När du har gjort detta så förstår du säkert vad jag menar när jag säger att kvinnorna härinne är hatiska.
    super tack <3
  • Emblas Mamma
    Sebastiána skrev 2011-01-31 09:51:52 följande:
    Visste inte att det fanns en sån tråd. Den har jag inte sett.
    det är ändå ingen som vill läsa i tråden där alla "småbarnen" skriver elaka personangrepp.
  • Emblas Mamma
    GeneralElectric skrev 2011-01-31 10:46:37 följande:
    Vi kommer att dela ut bröllopskonfekt, efter vigseln utanför kyrkan. Alltså en karamell inslagen i ett papper med namn, plats, datum och en bild.
    Vårt bröllop blir tämligen traditionellt med många inslag av ”svensk försommar” (vilket vi tror kommer att glädja inte minst våra utländska gäster) och detta känns som en fin, svensk tradition väl värd att bevara. Det är ju inte meningen att bröllopskonfekten ska öppnas, men vi tänker välja en karamell som är god för dem som ändå gör det... Poängen med bröllopskonfekt blir att de som enbart bjuds till kyrkan ändå får något; vi har inte möjlighet att bjuda alla dessa på mousserande vin på kyrkbacken eller så.

Några presenter efter själva festen har vi inte tänkt ge, men OM det regnar ner extra pengar från himmelen imorgon så skulle vi vilja ge varje gäst något som skulle passa att komma från just oss, nämligen piccoloflaskor med champagne (eller snarare cava).
    vad är egentligen bröllopskonfekt?
    Kan man köpa sånt speciellt?
  • Emblas Mamma
    Mace skrev 2011-01-31 11:06:04 följande:
    Jag tycker det är ganska stor skillnad om man pratar om favors som presenter som brudparet tar med sig hem, eller om man pratar om snacks som portionsförpackats och serveras vid bordet.

Snacks/godis som serveras vid bordet (oavsett om det är i stora skålar, portionsförpackningar, askar eller små påsar) skulle jag se som en del av maten, inte som en favor av någon form.

Håller med!
    Jag tycker själv det är helt rätt med sådana "presenter" men själv skulle jag aldrig ta hem glas eller servetter eller annat konstigt med brudparets namn. Förstår inte vad man ska ha det till! :)
  • Emblas Mamma
    Kattpoet skrev 2011-01-31 11:17:32 följande:
    Jag frågade en amerikansk vännina vad hon gör med alla dessa prylar från bröllop och sådant.  Hon skrattade, hon har en låda, vanlig papplåda fylld med  skedar, glass, spelkort,  glashjärtan och annat  med bröllops parens namn och datum  inskrivna på.   Om någon skiljer sig  gräver hon fram deras pryl och slänger den.  

För vad ska man ha ett glashjärta eller ljus med   parets namn och datum till?  

Vad har jag för nytta av det? 

Visst godis är gulligt, men  för oss som inte kan äta godis  så får man snyggt smussla undan  saken för att inte verka otacksam och sedan kasta det när man kommer hem.

Det är väldigt jobbigt att vara gäst nu för tiden, förr behövde man bara veta vilket glas man skulle använda. 
    haha.. jag vill absolut int eha massa småprylar hemma - det finns inget värre!

Nej me nvarför måste man som gäst smussla ner godis? Man behöver inte alls äta upp det!
    Min sambo lämnade allt godis på ssta bröllopet vi var på utan att skämmas alls!
    Som brudpar bryr vi oss inte ifall inte alla äter upp,
    och gör dom inte det så finns det godisgrisar som sitter jämte kan jag försäkra ;)

jag åt upp min sambos och min svärmors godis också på senaste bröllopet och var mycket mer än nöjd :P
Svar på tråden Presenter eller gåvor till gästerna...