Inlägg från: Lina Lina |Visa alla inlägg
  • Lina Lina

Tips på blommor till bukett i lantlig stil

Efterfrågar dina tips på blommor!

Bröllopet är i lantlig, enkel stil. Färgskala från i mörkbeiget till ljusbeiget med grov känsla, tänk linne, återvunnet papper etc. och jag vill att buketten ska vara likadan. Jag tänker mig att den binds med grov oblekt tråd. Jag vill gärna ha in lite korn och vete i den för att öka på lantkänslan. Gärna något mer bladigt, kanske björk. Och frågan är då vilka blommor som passar in med detta?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-25 21:55
    Ska kanske lägga till att bröllopet sker mitt i juli!

• Svar på tråden Tips på blommor till bukett i lantlig stil
  • Lina Lina
    Passionsblomman, du satte verkligen fingret på exakt den känsla jag är ute efter! Solig
    Jag fortsätter be om råd eftersom du verkligen kan dina blommor, hoppas du orkar svara. Så här ser min favoritlista ut nu;

Grunden:
    Prärieklocka – vit-gul
    Stjärnflocka – ljusrosa-grå
    Kvistrosor – beige eller créme
    Phlox – vit
    Freesia – vit
    Hundkex – vit

För att skapa lite höjd:
    Lejongap – vit
    Lövkoja – vit

För grönt inslag:
    Daggkåpa – limegrön
    Bupplerum – limegrön

För lantlig känsla:
    Korn och havre

För doft: Kryddor?

Som du märker gillar jag småblommigt mer än storblommigt. Jag vill inte ha någon stor bukett, hellre något nätt som ser ut att ha blivit handplockat på ängen typ. Det ska andas avskalat, lantligt och enkelt. Jag vill inte ha någon stark färg i buketten men gärna lite skiftningar i gammeldags rosa, beige och ljusgult till det gröna. Vilka skulle du plocka ut av ovan?

När jag letade fann jag en jättefin bukett med prärieklockor och bupplerum (det var därför den kom in på listan). Ligger i mitt galleri nu. Det är helt i rätt stil på buketten (som dock får vara lite mindre för att inte vara otympligt lång) men färgskalan går lite för strikt i vitt och grönt för min smak. Lätt att blanda upp dock med lite korn och havre.
  • Lina Lina

Så sant, så sant, tänkte inte så långt. Hade fått för mig att jag var tvungen att begränsa mig men givetvis kan jag lämna ifrån mig hela listan och ge floristen fria händer. Om du i egenskap av florist skulle vilja humma mellan tummen och pekfingret, vad tror du en sådan här bukett går på? I jämna hundralappar typ.

Och tack för all inspiration, jag känner att hela blomsterfrågan är avklarad nu till full belåtelse Solig

• Lina Lina

Darling Daisy: Vad kul att du kunde namnet på de olika gräsen och vanliga blommor i naturen, det har jag undrat så när jag varit ute. Tycker det är jättefint med "vanligt" gräs.

Lili: Din bukett var jättefin!!! Doftade eucalyptusen något?

Passionsblomman: Tack för fina tips på hur man får den egenplockade buketten att hålla. Om inte till bröllopet så till framtida sommarfesten!

Skulle egentligen vilja plocka min bukett själv men jag bor för närvarande i stan (Malmö) och vet inga bra smultronställen för att plocka blommor Gråter

Svar på tråden Tips på blommor till bukett i lantlig stil