• bröllop20110702

Äktenskapsförord, någonting för er?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Äktenskapsförord, någonting för er?
  • Smuppra

Äktenskapsförord rekommenderas verkligen. Jag är insatt i juridiken och om man väljer bort det ska man veta vad man väljer bort. Men vi ska inte ha det iaf av flera anledningar. Vi båda är helt överens. Men det tycker jag är ett undantag. Hade vi träffats senare i livet eller inte varit tillsammans lika länge skulle jag antagligen skrivit ett.

• Dona

vi ska inte heller ha något. vi står på samma plan

• sms å fotboll

Det finns inget att behöva dela upp, annars hade vi nog gjort det.

• water lily

Nej, det behövs inte, vi har ungefär lika tillgångar sedan innan förhållandet och den som har mindre på banken sedan innan har däremot högre lön och betalar alltså för den andra i vardagen eftersom vi har gemensam ekonomi. Jag ser inga fördelar med äktenskapsförord utifrån våra förutsättningar.

• Smuppra

Har ni funderat något på eventuellt kommande arv? Dvs det ni kommer ärva efter era föräldrar? Om den ena parten har föräldrar som är klart mer förmögna än den andre parten (och föräldrarna inte testamenterat egendomen som enskild) kommer detta arv också delas vid ev skilsmässa. Vill man inte att detta ska ske borde man skriva äktenskapsförord.
    Bara så ni inte enbart tänker på bara din och din äkta hälfts ekonomiska situation när beslutet fattas.

• water lily
    Smuppra skrev 2011-01-26 16:53:05 följande:
    Har ni funderat något på eventuellt kommande arv? Dvs det ni kommer ärva efter era föräldrar? Om den ena parten har föräldrar som är klart mer förmögna än den andre parten (och föräldrarna inte testamenterat egendomen som enskild) kommer detta arv också delas vid ev skilsmässa. Vill man inte att detta ska ske borde man skriva äktenskapsförord.
    Bara så ni inte enbart tänker på bara din och din äkta hälfts ekonomiska situation när beslutet fattas.
    Nej, jag tror att det är ungefär samma men jag tror inte att vare sig jag eller min sambo har någon full koll på hur mycket pengar våra föräldrar har så då måste man ju fråga i så fall... och det är ju definitivt inte säkert att de pengarna finns kvar när föräldrarna dör, min mamma är ganska långt från pensionen när vi gifter oss så hon kan ju säkert leva upp de pengarna i många år till innan hon dör. Dessutom kan man skriva äktenskapsförord när som helst även under äktenskapet, så skulle det visa sig att ena föräldraparet sitter på mycket pengar kan man ju ändra det senare.
  • Etheleglin

Vi kommer nog skriva ett. Inte för att vi själva egentligen tror oss behöva det, men för att underlätta för våra föräldrar att testamentera hur de vill utan att behöva fundera.

• Smuppra
    water lily skrev 2011-01-26 19:02:58 följande:
    Nej, jag tror att det är ungefär samma men jag tror inte att vare sig jag eller min sambo har någon full koll på hur mycket pengar våra föräldrar har så då måste man ju fråga i så fall... och det är ju definitivt inte säkert att de pengarna finns kvar när föräldrarna dör, min mamma är ganska långt från pensionen när vi gifter oss så hon kan ju säkert leva upp de pengarna i många år till innan hon dör. Dessutom kan man skriva äktenskapsförord när som helst även under äktenskapet, så skulle det visa sig att ena föräldraparet sitter på mycket pengar kan man ju ändra det senare.
    Det är sant. Men det låter ofta på folk (inte bara här alltså) som att de enbart tänker på parets egna ekonomi och inte tänker på hur den kan påverkas "utifrån". Om man vet med sig att ena partens föräldrar är förmögnare och tycker det skulle vara orättvist vid ev skilsmässa så borde man ha det i åtanke. Sedan är det ju tyvärr så att man inte vet när föräldrarna dör. Det kan ju faktiskt hända snart, även om man inte vill tänka så.

Ett alternativ, om man önskar enskild egendom i framtiden, är att faktiskt tala med sina föräldrar om det. Många tycker att ett sådant samtal är obehagligt och känns fel, men det kan vara bra att tänka på det. Jag har talat med mina och vet att de har ett testamente där vi barn ärver som enskild egendom. Därför behöver jag inte tänka på att ha äktenskapsförord som säger detsamma.
  • Salat

Dina, mina och våra barn... Har man särkullsbarn är det ett måste!

• ClaraH

Vi har kollat upp det men vi behöver det inte. Vi har båda til tillgångar men det ingår inte i gifterättsgodset ändå, utan kommer att gå till våra respektive barn vid dödsfall.

Vi har däremot funderat på att skydda varandra i framtiden när vi blir äldre, så att barnen inte får ut arv direkt när någon av oss går bort. Vi har inga gemensamma barn. Men det är inte aktuellt nu, men kanske om 20 år.

• Liina86

Vi skulle absolut skriva ett äktenskapsförord om det behövdes men i vår situation behövs inte det då vi hel enkelt inte har några större tillgångar än. Vi har dock kollat upp så att våra föräldrar har skrivit testamenten så att våra framtida arv ärvs som enskild egendom.

Jag tycker att den här frågan är något som diskuteras alldeles för lite och som finns för lite kunskap om bland de flesta så stort tack till TS!

• bröllop20110702

ClaraH: har ni gemensamma barn eller särkullbarn? Gemensamma måste alltid vänta ut sitt arv men särkullbarn har alltid (!) rätt att få ut sin laglott om dom begär det. Laglotten utgörs av halva arvslotten, som delas mellan särkullbarnen. Tycker också detta är viktigt att diskutera, förvånansvärt många har ingen aning om äktenskapets rättsverkningar.

• bröllop20110702

Såg precis att ni hade särkullbarn :)

• Mariamilena80

Vi har varit  tillsammans sen vi var 14 år så vi äger allt tillsammans, och vi har bara fattiga föräldrar.
    Finns inget att ärva någonstans.
    Så vi kör utan äktenskapsförord-

• Ayla

Vi kommer ha det. Har redan diskuterat det mycket och kommit fram till att det är en bra idé, mest för att våra föräldrar har både hus och sommarstuga (nån gång kommer de att dö, även om man inte vill det).

• eigollet

Vi var mer eller mindre tvungna att skriva ett. Jag och mina syskon äger tillsammans mina föräldrars gård med ett ganska ansenligt värde. Mina föräldrar och jag och mina syskon har en skriven överenskommelse att när någon av syskonen gifter sig så SKA ett äktenskapsförord skrivas, för att skydda ägandet av gården.

Eftersom det är jag som driver verksamheten så är det väl jag som egentligen är mest mån att skydda den i nuläget från "utomstående", inte nödvändigtvis min make. Men vi gifte oss först och då blev det så.

Jag tycker det känns bra med ett äktenskapsförord. Det är skrivet när vi var vänner. Övrigt som vi skaffat tillsammans kan det ju bli tjafs om ändå om man Gud förbjude, skulle skiljas.

• hysch

Vi skulle absolut ha skrivit om någon hade haft något, men nu är det inte så. Det enda som kan bli är mina föräldrars hus och det kommer isf bli enskild egendom för mig och mina syskon iaf.

• Invincible

Inte aktuellt för oss. Det säger jag dock med vetskap om att mina föräldrar har testamenterat alla döttrarnas lika delar som enskild egendom vilket gör att min sambo *ta i trä* inte "har rätt" till deras hus oavsett vad som sker mellan oss.

And tonight we can truly say - Together we are invincible
Svar på tråden Äktenskapsförord, någonting för er?