Smuppra skrev 2011-01-26 16:53:05 följande:
Har ni funderat något på eventuellt kommande arv? Dvs det ni kommer ärva efter era föräldrar? Om den ena parten har föräldrar som är klart mer förmögna än den andre parten (och föräldrarna inte testamenterat egendomen som enskild) kommer detta arv också delas vid ev skilsmässa. Vill man inte att detta ska ske borde man skriva äktenskapsförord.
Bara så ni inte enbart tänker på bara din och din äkta hälfts ekonomiska situation när beslutet fattas.
Nej, jag tror att det är ungefär samma men jag tror inte att vare sig jag eller min sambo har någon full koll på hur mycket pengar våra föräldrar har så då måste man ju fråga i så fall... och det är ju definitivt inte säkert att de pengarna finns kvar när föräldrarna dör, min mamma är ganska långt från pensionen när vi gifter oss så hon kan ju säkert leva upp de pengarna i många år till innan hon dör. Dessutom kan man skriva äktenskapsförord när som helst även under äktenskapet, så skulle det visa sig att ena föräldraparet sitter på mycket pengar kan man ju ändra det senare.