Inlägg från: MrsT2011 |Visa alla inlägg
  • MrsT2011

Brudöverlämning - hit eller shit?

Jag valde annat för jag tycker det är en fin tanke. Min far var tidigare listad som "närmast anhörig" att ringa vid akutfall, och sedan jag mötte min blivande man räknas han som närmast anhörig. Jag gillar familjesymboliken också, som att pappan i det tysta säger till brudgummen "välkommen till familjen och vi ser fram emot att få vara en del av er nya familj". MEN varken min far eller min kärlek gillar att stå i centrum, de hade garanterat svimmat båda två vid en överlämning! Alltså väljer jag att hålla kärleken hårt i handen under hela vigseln istället. =) Med andra ord: Jag gillar det och kan absolut tänka mig det, men jag utsätter inte min familj för detta påfrestande moment. (Tänk som brudgum att stå där framme och bli uttittad och vänta nervöst och försöka att inte kolla på klockan...!)

• MrsT2011

Jag köper förresten inte alls det lama argumentet "det är inte en svensk tradition". Nähä, men i så fall får alla i rasande fart sluta upp med allt som kommer från det stora landet i väst: (ett axplock) - Något lånat, något blått - Pussas i kyrkan - Kasta brudbukett - Skicka save-the-date Och så vidare!!

• MrsT2011

Det här börjar lukta lika unket som diskussioner i stil med "vartannat övergångsställe ska ha skylten FRU gårman". Att jämställdhetsfrågor alltid ska urarta i de mest meningslösa strider! Läg krutet på det som är viktigt istället, som lika lön för lika arbete och andra tunga bitar. Hur familjer väljer att lägga upp sin vigselakt är väl totalt poänglöst i jämställdhetsdebatten? Dessutom tycker jag att man tar för hårt på denna påverkan som de stackars flickebarnen utsätts för, "hade de inte sett någon annan gå in med sin far hade de inte kommit på tanken". Här måste jag bara påpeka, precis som jag gjorde i början, att influensen stavas U-S-A! Om ni bara visste hur påverkade vi alla blir av allt vi ser som skapats i hollywood. Jag älskar film men jag upphör väl för tusan inte vara en tänkande människa för att jag kollar på hollywoodfilmer! Man får ofta höra besvikna kommentarer på kyrkbacken nu för tiden om att brudparet inte kysstes i kyrkan, och då brukar jag halvt på skämt fråga om de trodde att prästen skulle säga "you may noooow kiss the briiide". Samma sak med brudöverlämning, man ser det på film och antingen vill man ha det eller tycker man det är helt förkastligt. Det är precis så enkelt, vi behöver ingen diskussion om hur ungar påverkas eller hur jämställt det är, vi behöver bara inse vad det är vi tittar på varenda lördagkväll. Och vad är det som är så hemskt med utländska influenser? Kyrkan är mån om att vigselakten ska följa ritualen och det är helt rätt, ska det vara någon mening med att gifta sig i kyrkan måste ju gud få vara en central del i det hela. MEN att dra det ett steg längre och börja ifrågasätta vilka traditioner, varianter, idéer och annat folk väljer att lägga till, det är faktiskt inte kyrkans sak. Det är bara en negativ och tråkig inställning att se brudöverlämning som ett hot mot jämställdheten, alla som väljer att ha det har garanterat skäl som bottnar i glädjen över att ha en "gammal" och en "ny" familj.

• MrsT2011
    Lissie84 skrev 2011-01-31 19:08:20 följande:
    Jag förstår av alla kommentarer att detta är ett väldigt hett ämne och jag förstår båda sidor men det är lite punkter som är lite suddiga för mig, så jag hoppas att någon kan förklara. Om mina slutsatser är fel så säg gärna till =)Den historiska bakgrunden till brudöverlämning är väl alla överens om. Kvinnan sågs inte som myndig och faderns eller annans tillstånd krävdes för att gifta sig, detta gällde även i Sverige. Så vår historia är densamma oavsett ifall det förekommit brudöverlämning eller ej. Att tro att Sverige varit mer jämställt bara för att brud och brudgum vandrat tillsammans till altaret känns väldigt naivt i mina ögon. Jag har läst i många trådar att mannen och kvinnan går in tillsammans betyder att de är jämlika, är detta svenska kyrkans ursprungstanke från 1300 talet? Jag skulle gärna vilja se en källa på detta, akademikern i mig är nyfiken... eller hur långt tillbaka kan man spåra den iden? Eller är det en efterhandskonstruktion? Ibland får jag känslan att de som är emot brudöverlämning tror att Sverige har varit hur jämställt som helst i massa år. Jag kan gissa mig till att lika många kvinnor blev bortgifta i Sverige som de blivit i de flesta Europeiska länder. Jag har bott utomlands i ett land som använder sig av överlämning och när jag förklarade för dem vad många i Sverige tycker om frågan sa de bara att de var tråkigt att folk inte  väljer att se hur symboliken har förändrats och det numer handlar förenandet av familjer. För det är väl det som händer när man gifter sig, två familjer förenar sig och en ny bildas....Nu blev det långt, jag har mer frågor men tar dem lite senare =)  

Helt rätt!! Som om kvinnlig rösträtt skulle ha funnits i sverige sedan medeltiden, bah vilket trams! =)
Svar på tråden Brudöverlämning - hit eller shit?