Brudöverlämning - hit eller shit?
Är lite trött efter en låååång vecka på jobbet så jag hoppas ni hänger me =)
Jag röstade på annat, av flera anledningar.
Dels tycker jag att det är upp till varje par att bestämma hur de vill ha det, folk dömer varandra alldeles för mycket för att vi är annorlunda. Sen får man ju såklart anpassa sig ifall man gifter sig i SK och prästen säger nej. Att brudparet går in tillsammans är ju en gammal svenskkyrklig tradition och man bör ha förståelse för det. Dock har brudöverlämning förekommit i Sverige seden 1900 talets början, (tror det började bli mer populärt den brittiska kungafamiljen gifte in sig i den svenska). En svensk ärkebiskop överlämnade ju i alla fall en av sina döttrar så att säga att det kom med hollywood är ju lite fel ute...
Våra nordiska grannländer använder sig av brudöverlämning att man då vill använda sig utav det i sverige är ju inte jättekonsigt, vi är ju nära varandra både kulturellt och geografiskt.
Huruvida man ser kvinnan som en ägodel när det kommer till överlämning beror helt på vem som kollar. Vill man se att det är kvinnoförnedrande så kommer man se det oavsett hur mycket det i praktiken har ändrats, för visst är väl kvinnor numer medborgare med rösträtt?
Och appropå kvinnans omyndighet så har jag en liten fundering, många är ju uppprörda för att brudöverlämning kommer från en tradition när kvinnan va omyndig och blev alltså en ägodel till mannen, eller hur? Att sverige då har haft en annan tradtion att kvinna och man går in gemensamt ändrar ju inte det faktum att kvinnan i alla fall var en ägodel till mannen? Så kan man inte då välja att se när brudparet går in tillsammans att mannen kommer in med sin nya ägodel för församlingen? inte att de jämställda för de var de ju inte, för så är väl den svenska historien? Nu tror ju inte jag att någon ser det så här, men det går att hitta kvinnoförnedrande liknelser vart man än letar om man vill hitta det.
Nu blev det lång och rörigt, är det nån som förstår vad jag menar? =)
Kan tillägga att jag kommer gå in tillsammans med min fästman =)