Inlägg från: Duchess |Visa alla inlägg
  • Duchess

Brudöverlämning - hit eller shit?

Jag kommer från en frikyrklig uppväxt där det inte är så ovanligt att även unga människor anser att kvinnan ska underordna sig mannen. Jag håller inte med, men jag respekterar deras övertygelse. 

I de fall där paren har den livssynen så tycker jag att brudöverlämning är rimligt, eftersom det då avspeglar hur båda parter anser att relationen ser ut.

Hur "vanliga" svenska tjejer ens kan komma på tanken att försöka införa en tradition som avspeglar att kvinnan är underlägsen mannen, det övergår faktiskt mitt förstånd.  

• Duchess

Verkar vara flera tjejer som ska överlämnas av sin pappa. Ska era blivande män också överlämnas av en förälder? Varför/varför inte? 

• Duchess
    impegno di nozze skrev 2011-01-28 22:43:18 följande:
    Jag tycker det är som med mycket annat. Det går inte att säga om det är rätt eller fel, det beror ju, som i det här fallet, på brudparet och vad som passar just dem. Det är upp till var och en om man tycker det är en kränkande eller fin handling. 
    Så om jag t ex vill brodera solkors på släpet till min brudklänning så är det upp till mig vad de betyder? Eller ska jag ta hänsyn till att många associerar dem till nazism trots att jag som inkatroende inte gör det? 
  • Duchess
    Burre Präst skrev 2011-02-01 19:30:44 följande:
    Och så åter till min favoritfråga:

Varför byta ut en tradition som utåt sett symboliserat jämställdhet (att brudaret går in jämsides) mot en som utåt sett symboliserat förtryck(brudöverlämning)?

Jag väntar med spänning...
    För övrigt tycker jag färgerna är både opraktiska och fula!
    Så petig du är

Själv tycker jag att vi ska byta ut det gula korset på flaggan mot ett solkors. Jag menar, herregud, nästan ingen är ju kristen i Sverige idag. Däremot tycker alla om solen. Och inte behöver vi väl bry oss om att nazisterna också gillade solkors? Symboler och riter betyder ju det JAG bestämmer att de betyder, inte nån löjlig historia.

(okej, ironi gör sig dåligt i skrift, men jag vet att Burre förstår den) 
  • Duchess
    Aniara4 skrev 2011-02-01 20:05:10 följande:
    Ja jag kommer i alla fall att skaffa mig en sån flagga, för att jag vill det. För mig symboliserar solkorset solen och om andra tycker det symboliserar nåt annat är det deras problem.
    Just det. Sen kan man ju också fundera på om det inte vore fint att brodera solkors på släpet till brudklänningen, speciellt om man gifter sig på sommaren. Eller så kanske man kan ha det i sitt monogram på de specialbeställda servetterna? 
  • Duchess
    Buppielove skrev 2011-02-01 20:43:17 följande:
    Jag håller fortfarande inte med även om jag förstår hur du menar/tänker. Ska man hela tiden tänka på hur alla andra tycker/tänker/reagerar och anpassa sig efter vad konsekvenserna blir, då kan man lika bra ge upp å dö. Vad ger det barn/unga för bild om man som vuxen INTE gör det man vill/drömmer om/önskar i sitt liv?

Det är beskådaren själv som väljer att tycka att något är si eller så. Väljer man att se det som förnedrande, så är det verkligheten för den beskådaren, väljer man att se det som en fin gest, så är det verkligheten. Jag är ganska säker på att unga också ser skillnaden.

Det viktigaste i hela diskussionen är att man accepterar att alla är olika och det varken finns något rätt eller fel.
    Men allvarligt talat. 

Det är förbjudet i ganska många länder att t ex bära hakkors/solkors eller att göra den fysiska gest som vi förknippar med orden "Sieg Heil". Varför det? Jo, för att symboler och ritualer per definition är något som har en inneboende laddning. Att tro att man själv kan välja exakt vad något betyder är i sämsta fall naivt, i bästa fall bara extremt postmodernt. 

Finns det viktigare saker än brudöverlämning? Ja, visst gör det. Krig och svält, t ex. Men för mig är jämställdhet i ordets alla bemärkelser en viktig fråga. Jag tillhör en priviligerad grupp kvinnor. Jag har fått skörda frukterna av många generationer kvinnors kamp för ett jämställt samhälle. Vi har inte nått ändra fram, men vi har nått långt i Sverige idag jämfört med många andra länder och tidsperioder. 

Att låtsas som om brudöverlämningen inte har en patriarkal historia som klart symboliserad kvinnans underlägsna roll i förhållande till mannen, det är rent trams (tycker jag).

Kan seden med överlämning förändras i innebörd? Ja, visst kan den göra det. Men inte genom att även svenska kvinnor underkastar sig den, utan genom att den i så fall utökas så att det är vanligt att brudgummen överlämnas av sin mor eller far, medan bruden står framme i kyrkan och väntar. Den dag det är lika vanligt så kommer jag inte att säga ett pip om brudöverlämning. Jag lovar.

• Duchess

Varför är det aldrig så att bruden står framme i kyrkan med sina tärnor och väntar medan brudgummen skrider in längs gången, själv eller med sin mor/far/bestman?

• Duchess
    skruttisOmuffis skrev 2011-02-03 12:58:00 följande:
    Du kan väl inte göra annat än att hålla med mig om att det valet är friare än om prästen vägrar att ge en valfriheten??
    Man måste ju inte gifta sig i kyrkan. Väljer man att göra det, så väljer man också att vara huvudpersoner i en vigselgudstjänst som (precis som alla andra gudstjänstformer) har en tydlig form som finns nedskriven i kyrkohandboken. Man ska t ex ha minst två psalmer, vissa bibeltexter och Fader vår ska läsas osv. Inom de ramarna finns det sedan visst utrymme för brudparets önskemål, men det är alltid prästen som har det slutgiltiga ansvaret för hur gudstjänster utformas.

För övrigt tycker jag att Burres fråga (som han ställt flera gånger nu) är intressant. Om det är ett fritt val och inte alls har någon koppling till gamla patriarkala seder - hur kommer det då sig att så många väljer att bruden överlämnas av pappan? Varför överlämnas inga brudgummar av mamman?
  • Duchess
    Madde2011 skrev 2011-02-03 13:53:25 följande:
    Ja du , Burre Präst., Jag vill bara meddela dig att jag har inte tänkte så mycket på det här med att gå in i kyrkan. Jag kan lika gärna gå in själv, med min mamma eller min bror om det är det du menar. Men det vore trevligt att ha någon vid min sida.
    Och ja, jag vet att många präster inte tillåter brudöverlämning men många betyder inte alla. Det är därför vi ska fråga prästen var han står i frågan.
    Här kommer ett spännande förslag: Gå in med den blivande maken vid din sida!
  • Duchess
    skruttisOmuffis skrev 2011-02-03 14:16:04 följande:
    Självklart har du rätt i att man själv väljer att gifta sig i kyrkan eller inte och då får man även finna sig i att de sina traditioner, ramar och regler.
    Men samtidigt så upplever jag det som godtyckligt när det verkar som att prästerna själva väljer om de är ok med brudöverlämning eller inte. Vad står det då i deras regelverk egentligen?

Det kanske du kan svara på Burre?
    Kastar även in en liten motfråga ang ämnet brudöverlämning av mamman. Skiljer kyrkan själva på brudöverlämning av olika kön? Eller är de emot det oavsett?

Om du svarar att det är upp till varje enskild präst att göra en tolkning så undrar jag varför inte brudparet själva lika gärna får utforma sin egen tolkning...?
    Tyvärr upplever jag inte att det finns tillräcklig jämställdhet mellan prästen/kyrkan och brudparet...

Ps. Jag var senast i somras på ett bröllop i kyrkan där bruden överlämnades av sin mamma, det var väldigt fint! ...om jag skulle välja överlämning skulle jag definitivt välja min mamma, men nu ska jag ju gå in själv...
    En del av dina frågor kan jag svara på trots att jag inte har prästkrage.

Det här med brudöverlämning är en så pass ny företeelse att det inte står något om det i dagens handbok. Man har tagit för givet att brudparet går in tillsammans, på samma sätt som man tar för givet att gästerna inte spelar volleyboll i bänkarna. Det finns inget skriftligt förbud mot det heller. Just nu håller man på att arbeta fram en ny kyrkohandbok. Jag utgår från att det kommer att stå något i den om saken.

För övrigt känner jag också till några fåtal exempel där bruden överlämnats av sin mor. Men jag har inte hört talas om brudgummar som överlämnas. Varför tror du att det så sällan/aldrig förekommer?
  • Duchess
    skruttisOmuffis skrev 2011-02-03 14:42:40 följande:
    Man ska aldrig ta någonting för givet... prästen på min student rappade fram sin predikan...

Det ligger säkert någon fulig eller fånig stereotyp uppfattning bakom ang sistnämnda frågan...
    Det skulle vara väldigt fint om min bm's mamma ville överlämna honom. Åh, vad fint
    (Hans pappa är avliden...om någon undrar "varför just mamman och inte pappan"...)

I vårt fall så är det nog så att min bm vill vara där framme först för han har hajpat det här med att inte få se mig i min klänning innan vigseln.
    Men det kanske vore tvärtom om vi lade ner lika mycket pengar på min bm's kläder, underkläder, hår, smink, smycken och naglar...för att inte glömma lilla aftonväskan
    Då kanske jag skulle stå och med spänning och förväntan och vänta på honom där framme!
    Jag känner präster som rappar och spelar i rockband. Och så känner jag präster som tycker att all musik utom den som spelas i P2 är obegriplig. Präster är ju också människor

Jag vet att det finns många som inte vill ses förrän i kyrkan. Det är helt okej. Men varför är det då alltid tjejen som ska tåga fram till killen, själv eller med pappa? Varför kan inte killen skrida fram till bruden som står där och väntar, tillsammans med sina tärnor? (Ja, det är en helt seriös fråga).
  • Duchess
    förlovadflicka skrev 2011-02-03 14:50:18 följande:
    Kan ju säkert bottna i ojämställdhet osv... Men alltså, det är ju mycket snyggare med en brud i världens vackraste klänning som skrider fram, eller hur? Hade någon av oss gjort det hade det varit jag så alla kunde se min skönhet, haha :P
    Nu har det väl inte direkt att göra med frågan om brudöverlämning, men jag har ganska svårt för synsättet att bröllopsdagen är tjejens tillfälle att vara prinsessa för en dag. Jag tycker att det är brudparets dag, inte brudens.

För övrigt var min brudklänning med tillbehör dyrare än den blivande makens när jag gifte mig...
Svar på tråden Brudöverlämning - hit eller shit?