Buppielove skrev 2011-02-01 20:43:17 följande:
Jag håller fortfarande inte med även om jag förstår hur du menar/tänker. Ska man hela tiden tänka på hur alla andra tycker/tänker/reagerar och anpassa sig efter vad konsekvenserna blir, då kan man lika bra ge upp å dö. Vad ger det barn/unga för bild om man som vuxen INTE gör det man vill/drömmer om/önskar i sitt liv?
Det är beskådaren själv som väljer att tycka att något är si eller så. Väljer man att se det som förnedrande, så är det verkligheten för den beskådaren, väljer man att se det som en fin gest, så är det verkligheten. Jag är ganska säker på att unga också ser skillnaden.
Det viktigaste i hela diskussionen är att man accepterar att alla är olika och det varken finns något rätt eller fel.
Men allvarligt talat.
Det är förbjudet i ganska många länder att t ex bära hakkors/solkors eller att göra den fysiska gest som vi förknippar med orden "Sieg Heil". Varför det? Jo, för att symboler och ritualer per definition är något som har en inneboende laddning. Att tro att man själv kan välja exakt vad något betyder är i sämsta fall naivt, i bästa fall bara extremt postmodernt.
Finns det viktigare saker än brudöverlämning? Ja, visst gör det. Krig och svält, t ex. Men för mig är jämställdhet i ordets alla bemärkelser en viktig fråga. Jag tillhör en priviligerad grupp kvinnor. Jag har fått skörda frukterna av många generationer kvinnors kamp för ett jämställt samhälle. Vi har inte nått ändra fram, men vi har nått långt i Sverige idag jämfört med många andra länder och tidsperioder.
Att låtsas som om brudöverlämningen inte har en patriarkal historia som klart symboliserad kvinnans underlägsna roll i förhållande till mannen, det är rent trams (tycker jag).
Kan seden med överlämning förändras i innebörd? Ja, visst kan den göra det. Men inte genom att även svenska kvinnor underkastar sig den, utan genom att den i så fall utökas så att det är vanligt att brudgummen överlämnas av sin mor eller far, medan bruden står framme i kyrkan och väntar. Den dag det är lika vanligt så kommer jag inte att säga ett pip om brudöverlämning. Jag lovar.