Brudöverlämning - hit eller shit?
Jeliqa skrev 2011-01-28 19:34:23 följande:
Jag valde Annat. Jag tycker det är helt upp till respektive brudpar hur man vill göra.Det största problemet med "brudöverlämning" i mina ögon är alla skeptiker som propsar på att man låter sig själv bli en handelsvara om man väljer att gå in med t.ex sin pappa i kyrkan. Hade inte alla människor insisterat på att det är en ful tradition, kvinnoförnedrande osv så hade det inte varit det! Varför måste man hålla fast vid den ursprungliga betydelsen? Det är uppenbarligen inte så det ser ut i samhället. ALLA som väljer att gå in vid sidan av någon annan än BM gör det av personliga skäl som väldigt sällan har att göra med att de är förtryckta eller på något sätt symboliserar en handelsvara.
Det här är en tradition som ursprungligen inte kommer från sverige så varför skall vi då vara tvungna att ta med den ursprungliga innebörden/symboliken hit? Det blir väl i princip som att skapa ett nytt val eftersom det inte är en kristen sed. Det är rent av löjligt att påstå att man är emot brudöverlämning för att det är förtryckande för oss kvinnor eftersom det inte finns något som helst förtryck i handling i dagens sverige!
Skall man prompt hålla fast vid gamla traditioner/seder/symbolik så skulle tex dementa människor i dag ses som själlösa som de gjorde förr. Ordet betyder till och med utan själ. Men hur många tänker på det sättet idag? Där har ni ett exempel på att den gamla ursprungliga betydelsen inte nödvändigtvis behöver följa med in i dagens samhälle. Vi moderniserar och utvecklar ju allting annat så varför skulle man inte kunna göra det med brudöverlämning? Det vore hur enkelt som helst att få bort den gamla innebörden om folk bara kunde sluta tjata om den.
Jag väljer att gå in med min pappa i kyrkan. Jag gör det för att vi haft ett uruselt förhållande under min uppväxt, för att vi rent av avskytt varandra tidigare och nu har en underbar relation. Att gå in med honom i kyrkan är mitt sätt att tala om att jag älskar honom och att han betyder så pass mycket för mig att han får ha en viktig del i mitt bröllop. Det hade kunnat finnas andra sätt att visa detta på men så här väljer jag att göra och det har ingenting att göra med att jag är kuvad, förtryckt, såld, bortgift eller liknande utan det har att göra med att jag är en kvinna som kan göra mina egna val och skiter fullständigt i vad alla andra tycker om dem.
Jag ska överlämnas av min pappa och det ska bli jättekul och känns som en fin gest. Min pappa är från Brittiska Guyana och där gör man så av tradition men han säger att det inte varit för att kvinnan varit förtryckt utan helt tvärt om där kvinnan har en väldigt stark och dominant roll. Pappan lämnar över och står som vittne att vigseln blivit av och är "godkänd".
När jag frågade pappa om han ville lämna över mig enligt hans tradition så blev han jätteglad och jublade! Det betyder mycket för honom när jag visar att jag bryr sig om hans traditioner och seder då vi hela min uppväxt bara firat svenska traditioner. Det har liksom fallit sig naturligt då vi bara har släkt i Sverige från mammas sida och mamma är svensk. Även om överlämnandet inte funnits i min pappas kultur sedan tidigare så hade jag nog ändå velat göra det!
Att bli överlämnad är en HIT!