Inlägg från: prinsessanogrodan |Visa alla inlägg
  • prinsessanogrodan

Brudöverlämning - hit eller shit?

Alla gör som dom vill men för mig känns som nåt många sett i amerikanska komedier/kärleksfilmer och sen har man fått för sig att det är nån slags "allmän tradition" även i Sverige, vilket det inte är.
    Jag struntar i varifrån seden kommer, om det är USA eller whatever men det enda "problemet" jag har med brudöverlämning är nog egentligen att en del har sett det på film och sen tror att det är " en gammal svensk tradition".....och att man motiverar det på det sättet. Jag är lite grinig där, just att folk ser nåt på film och sen får för sig att det är "en svensk tradition" som man ska gå efter med en motivering som inte stämmer......Ibland är jag sådär...lite "smartypants" Vill man ha brudöverlämning så kan man väl säga som det är? Varför inte säga:
    " - Jag har sett det på film och jag tycker det ser så mysigt/fint/härligt/vackert ut" ?
    För mig känns det som en onödig grej och jag har aldrig drömt om att få gifta mig så, jag har drömt om att få gå in i hop med den jag vill leva med resten av livet

• prinsessanogrodan
    Jeliqa skrev 2011-01-29 18:22:07 följande:
    Bra poäng, men för oss som vill ha "brudöverlämning" utan att ha påverkats av filmer så finns det inte riktigt något sådant argument. 
    Har aldrig skrivit att alla som har brudöverlämning får det från film. En del har det för att dom själva och/eller deras blivande har påbrå från länder och/eller religioner där man gör så. Inget fel i det. Det är just när folk utan sånt påbrå börjar yra om att "det är en gammal fin svensk tradition", det är då jag blir lite grinig...det är då jag misstänker ett visst inflytande från filmer
Svar på tråden Brudöverlämning - hit eller shit?