Inlägg från: Buppielove |Visa alla inlägg
  • Buppielove

Brudöverlämning - hit eller shit?

Jag har bett min pappa gå med mig för att det är något jag vill, inte på grund av religion eller liknande. Jag tycker att alla ska få göra som de vill. Hur kan det vara "förtryck" om jag själv valt det? Själv tycker jag att det ska bli fantastiskt att ha min pappa vid min sida.

Men som sagt... Brudparet ska själv få välja hur de vill ha det utan att folk dömer deras val. Free will helt enkelt. 

• Buppielove
    Aleta skrev 2011-01-30 15:39:23 följande:
    Detta gäller även Trolljentans inlägg.
    Ingen skriker att just ni blir förnedrade, förtryckta eller att ni inte är jämlika osv. osv.
    Det är klart att ni gör som ni vill, men har ni verkligen tänkt på vad det får för konsekvenser?

Det är bilden som ni visar upp som påverkar andra, barn och unga t ex, att se kvinnan som en handelsvara även om det sker undermedvetet.

Om det är så himla oladdat med överlämning så frågar jag mig varför nästan inga män vill bli överlämnade av sin mamma?

Och varför i hela friden är det alltid pappa som man ska gå in med, varför inte mamma? Eller båda?
    Mamma hon hedras genom att hon har sytt klänningen eller stått för dukningen eller liknande medan pappa hedras genom att spela en av huvudrollerna på ett bröllop som inte är hans eget.
    Redan där blir det ett tydligt ställningstagande till vem i familjen som är viktigast, mannen eller kvinnan. Eller vem det är som företräder familjen, tydligen nästan alltid mannen!

Det är ju inte alls ovanligt att om inte en pappa finns med i bilden så ska det vara en bror eller en son eller en farbror osv, bara det är någon med penis mellan benen.
    Det är därför inte alls så konstigt att just detta med brudöverlämning uppfattas som en patriarkalisk tradition.

Om man nu vill vara annorlunda, så var det!
    Kan inte t ex bruden först komma in själv och sedan kommer brudgummen med sin mamma?

Jag håller fortfarande inte med även om jag förstår hur du menar/tänker. Ska man hela tiden tänka på hur alla andra tycker/tänker/reagerar och anpassa sig efter vad konsekvenserna blir, då kan man lika bra ge upp å dö. Vad ger det barn/unga för bild om man som vuxen INTE gör det man vill/drömmer om/önskar i sitt liv?

Det är beskådaren själv som väljer att tycka att något är si eller så. Väljer man att se det som förnedrande, så är det verkligheten för den beskådaren, väljer man att se det som en fin gest, så är det verkligheten. Jag är ganska säker på att unga också ser skillnaden.

Det viktigaste i hela diskussionen är att man accepterar att alla är olika och det varken finns något rätt eller fel.
  • Buppielove

Vet ni vad som slår mig i hela den här diskussionen? Om man hela tiden ska tänka på hur saker och ting kan uppfattas av andra/vad vi lär våra unga osv hur kan man då fungera i livet öht?

Leksakerna och kläderna vi köper tillverkas ofta av fattiga (även barn) i andra länder. Maten vi äter importeras från andra sidan världen, där fattiga (återigen) utnyttjas. Många råvaror besprutas med gifter som är så giftiga för råvaran att de plastas in, medan arbetarna går utan några skydd. Vi flyttar produktion utomlands för att få ner produktionskostnader och få högre bonusar.

Ja.. Listan kan göras hur lång som helst där vi gör saker som påverkar andra och sänder ut signaler till vår omvärld om vad som är accepterat att göra. Viktigaste frågan är... Hur kan en "brudöverlämning", där enbart mina nära och kära (som vet varför jag vill att min pappa ska gå med mig) kommer närvara skapa så stor debatt när vi dagarna i enda gör saker som är miljoner gånger värre för omvärlden?

Nu tänker jag inte läsa detta forum längre, för jag känner att jag bara blir irriterad. Än en gång anser jag att det viktigaste i det här fallet är att acceptera och respektera att vi alla är olika och har olika önskemål.

Svar på tråden Brudöverlämning - hit eller shit?