Brudöverlämning - hit eller shit?
Jag valde shit.
Egentligen tycker jag att man får göra som man vill, men inte i kyrkan!
Ha ett privat litet borgerligt bröllop eller välj en religion med "rätt" kvinnosyn istället.
Sedan tycker jag att man visst kan ha åsikter om man tycker att folk gör ogenomtänkta val. Om alla bara ska jamsa med hela tiden - hur skulle samhället se ut då?
Tål man inte att andra tycker olika utan att ta åt sig personligen så tycker jag att man ska ta sig en rejäl funderar på varför man är så känslig. Ofta ligger det något personligt och gnager som man inte har bearbetat när man överreagerar.
Anledningen till att jag tycker att just brudöverlämning är ett dåligt val är att det innehåller kvinnoförnedrande symboler. Dessutom används det i andra delar av världen där kvinnor verkligen inte har något eget val. Att glorifiera detta och lägga in egna tolkningar tycker jag bara fungerar för den egna individen. Signalerna man sänder ut kan man inte ändra på hur gärna man än vill tycka att det är gulligt eller för att hedra pappa. Det går inte att låta bli att läsa in vad det hela från början har handlat om: Att kvinnan var omyndig och lämnades över från en förmyndare till en annan.
Jag anser att när man gör ett val att spela upp en sådan scen så påverkar man samhällsklimatet. Ja, det är en liten, liten, liiiiiten påverkan när en person gör det i en privat krets, men det är ju bara att se hur det sprider sig och hur brudar förhandlar och i vissa fall beter sig illa mot präster för att få sin vilja igenom.
När Victoria valde brudöverlämning så sjönk hon för alltid i mina ögon. Hon är ändå inte 20 år längre och är dessutom i sig själv en symbol, därför borde hon verkligen inte ha gjort det.
Alla ni som sitter och kokar nu av ilska, ta reda på alla fakta och fundera lite. Det finns många som efter en diskussion här på BT har ändrat sig och gått in tillsammans när de har förstått den riktiga innebörden.
EN enda gång hade jag inte ett pip att sätta emot argumentet för brudöverlämning. I det fallet levde tjejen och hennes blivande i ett slags väldigt speciellt förhållande där båda ville att hon skulle vara underlägsen i alla aspekter av livet. De gick inte ens sida vid sida på sta'n har jag för mig. I deras världsbild så passade det in perfekt, där försökte de inte låtsas om betydelsen.
Det ska bli verkligt spännande att se om man kan få lite intressanta och innehållsrika mothugg.
Har ni inget annat att skriva än "orka!" eller "ja men jag vill!" så tillför det inte speciellt mycket.