Inlägg från: Emblas Mamma |Visa alla inlägg
  • Emblas Mamma

Brudöverlämning - hit eller shit?

förlovadflicka skrev 2011-02-01 15:18:26 följande:
    Har inte läst allt nu, folk skriver så mycket :P
    Men jag tycker inte att det handlar om ojämställdhet att kvinnor är hemma med sina barn längre, jag vill definitivt vara det, mamman är viktigast och om jag får barn så vill jag amma länge och det är lite svårt för pappan att göra... 
    håller fullkomligt med!
    Nu hade vi så bra betalda dagar så jag kunde vara hemma till dottern var 18 månader och tog inte ens ut alla mina dagar. Det resulterar i att min sambo kan vara hemma mycket längre lite då och då i veckorna, han får alltså mina dagar också eftersom jag inte vill ha dom.
    Alltså skulle vi vara jämställda!
    Men skärpning - så fungerar det inte i vanliga fall!

Min kompis fick barn med lägsta föräldrarpenningen och var hemma i knappt ett år innan både hennes och pappans dagar var slut. Hon ammade barnet till den var 10 månader - hur skulle det gå ihop om man var tvungen att dela lika!?
    En Kvinna ska ha RÄTT till att amma sitt barn så länge hon vill, In your dreams att pappan kan amma säger jag bara..
    Alltså ska kvinnan kunna vara hemma längre med sitt barn om det behövs - pappan får vackert vänta - om nu inte kvinnan bestämt sig för att inte amma - då spelar det ju faktiskt ingen roll.

Men JAG vill amma mina barn! Ammade dottern till hon var nästan 11 månader och det var helt underbart!
    Kommer göra likadant med alla mina barn och då kan ni komma och babbla om at jag är så dålig för att jag inte låter min man vara hemma. Och detta är väl inget kvinnoförtryck utan något man väljer själv!
  • Emblas Mamma
    Jeliqa skrev 2011-02-01 15:28:08 följande:
    Vad sjutton har det här att göra med att kvinnor väljer att ta ut större delen av jämställdheten? Vi kommer att dela vår föräldraledighet rätt av.  
    Har jag någonsin ens påstått att vårt samhälle är jämlikt? Jag skrev att det faktum att vi har ett val idag är ett tecken på jämställdhet i mina ögon. När folk som du kommer och hoppar på en för att man väljer att göra någonting annat än vad normen anger så är det inte att vara ett dugg jäkla feministisk eller jämställd. Folk som försöker propsa på en någon annan tro än den man själv har tar ifrån en det fria valet och medverkar därmed till att samhället ALDRIG kommer att bli jämlikt. Jämlikhet handlar inte bara om att kvinnor och män skall stå lika högt i kurs utan om att alla människor, oavsett deras val kring exempelvis ett bröllop är lika mycket värda. 

Du skriver att mitt val att ha "brudöverlämning" inte är ett steg i rätt riktning för jämställdhetsfrågan. Men hur mycket jämställdhet ligger det i dina försök att tvinga över mig till ett val som jag inte känner är rätt i hjärtat?
    förstår inte heller varför man ska dra in sådana grejer i duskitionen,
    man väljer väl SJÄLVA som familj vem som ska vara hemma längst, det handlar väl inte om jämlikhet!??!

Eller ska man dela föräldrarledigheten rakt av bara för att!`?
    Det var de dummaste jag hört!
    Om mamman vill vara hemma och pappan jobba då kan dom väl få göra så!
    Eller tvärtom!
    Alla är olika och vissa vill det. Det är inget kvinnoförtryck att vara hemma längre med sina barn.. Det är upp till var och en!
    Blir så trött på detta babblet om jämlikhet hit och dit!
    Är man en riktig kvinna kan man stå upp för sig och säga vad man vill och hur man vill ha det utan att hela samhället ska behöva bli jämlikt för det!
  • Emblas Mamma
    förlovadflicka skrev 2011-02-01 17:34:09 följande:
    Allvarligt, ska ni bråka någonstans får ni göra det i sandlådan, det börjar bli lite OT här...
    tja, själv tycker jag det är RIKTIGT löjligt att skylla på andra när man själv är misslyckad!
    Jag gör vad jag vill, och jag är en mycket bättre mamma än vad "hon" någonsin kommer bli!
    Misslyckade tjejer kan hålla det för sig själv va!
  • Emblas Mamma
    shakynose skrev 2011-02-01 17:53:22 följande:
    Hennes inlägg var INTE ett påhopp på någon alls. Att däremot börja kalla någon för löjlig/steril/patetisk
     är tämligen osakligt (för att inte tala om osmakligt) och inte alls ett argument. Du som är högutbildad borde ha koll på detta.
    JAHA!?
    SÅ HELT ÄRLIGT SÅ ÄR DET FEL ATT VARA HEMMA M;ED SITT BARN!½?!??!?!?!

Förkalra då varför ni vill skaffa barn!?
    För att inte vilja vara med dom!?
    För att inte vilja "gulla" med dom som verkade vara så fult!
  • Emblas Mamma
    förlovadflicka skrev 2011-02-01 17:58:52 följande:
    Alltså, nu ska vi ta ett exempel, och jag menar definitivt inget illa mot dig. Du har din tjej på dagis va? Själv skulle jag ALDRIG ha mitt barn på dagis eftersom min mamma har jobbat på jättemånga olika och jag har fått veta hur dåligt de flesta behandlar barnen, skäller på dem för att de gråter osv. Eller bara ignorerar barn som inte tar för sig. Och jag var inte på dagis eller fritids och det betydde verkligen så mycket för mig när jag var liten. Så jag skulle aldrig kunna lämna bort mina barn till främmande människor för då skulle jag känna mig som en dålig mamma. Men det betyder ju inte att alla som lämnar sina barn på dagis ÄR dåliga mammor, eller hur? Man ser på det olika och man har olika kvalitéer, hon kanske kommer kunna göra saker med sina barn som du inte är så bra på :) 
    Och sedan tror jag att man kanske ändrar sig när man får barn, man kanske inte har hela bilden framför sig.
    Tycker det är riktigt nedrigt av dig att skriva att du hoppas att hon aldrig får barn, tänk så är hon steril och är jättedeprimerad och tar självmord för vad du skrev? Sånt har faktiskt hänt...
    me nvaddå, jag kan ju också komma med lika konstiga argument som knyttet då!
    T.ex, vad bra att det finns sterila människor, jag menar, en tredjedel av alla kvinnor borde sterilisera sig för att stolt kunna säga till sin arbetsgivare att hon inte kan få barn, för då gynnar det alla kvinnor i sverige!

Hennes argument är precis lika konstiga.

Precis som om man skaffar barn och med nöd och näppe vill vara hemma med det och ska tvinga sig till jobbet och lämna barnet på dagis innan det lärt sig gå!
    nej, HELFEL tycker jag!

Tycker ni det är helt rätt argument!? Jag blir förvånad!!!!!
  • Emblas Mamma
    förlovadflicka skrev 2011-02-01 18:05:15 följande:
    Jag tycker precis som du, att man ska vara hemma med sina barn. Men jag skulle aldrig i mitt liv få för mig att skriva att jag är mycket bättre än någon annan som inte tycker som jag och säga att den är löjlig och patetisk för så gör man bara inte! Sånt la jag av med i mellanstadiet!
    ja, men jag tycker det är löjligt och patetiskt att skylla sveriges problem på oss bättre mammor som vill vara med sina barn!
    det är det verkligen!

Sen har min sambo fått mycket mer lediga dagar än mig, och trots att dottern fyller 3 i år så har vi långt över 100 dagar kvar!
    Me njag är väl fortfarande en dålig mamma som klarade vara hemma 18 månader och tog ut mindre än någon annan jag känner för att kunna ge dagarna till min man!?
    Nej, dom dåliga mammorna är väl de stackare som inte har råd att göra som jag. fy vad hemskt! jag tycker synd om dom för dom blir nedvärderade av sådana som "knyttet"
    så det är inte fel då?
    JAG får inte nedbärdera andra, men HON får göra det!? Och dessutom först!
  • Emblas Mamma
    Aleta skrev 2011-02-01 18:35:25 följande:
    Jag ammade i över två år, vi delade lika för det. Efter halva tiden av föräldraledigheten så trappar man ner ammandet och kan därför amma före och efter jobbet.
    Man man är en minst lika bra förälder som jag om inte lite bättre till och med.

Jag har ett par bekanta som delade på föräldraledigheten så här:
    Hon förmiddagar - han eftermiddagar.
    Ingen av dem var med andra ord borta fån jobbet alls (utom de första veckorna) utan båda jobbade halvtid.
    Hon helammade och pumpade ut så att han kunde ge i flaska på eftermiddagarna.
    Allt går att lösa om man vill och om man ser möjligheterna.
    ja, vi delar MER än lika, pappa när hemma MER i detta fallet!

Men nu pratar jag om dom stackars mammor som INTE har råd att vara hemma mer än ett år och knappt det.
    Hur ska dom göra om dom vill helamma i 10 månader?
    Då finns det ju inte mycket att välja på!

Vi andra som har lite bättre betalt och som klarar vara hemma med lite mindre pengar,
    självklart kan vi dela lika,
    men det är inte så lätt för alla!
  • Emblas Mamma
    Aleta skrev 2011-02-01 18:54:17 följande:
    Emblas mamma INGEN och jag menar verkligen  INGEN har skrivit att det är fel att vara hemma med sina barn.
    Vissa tycker att man ska dela lika och det är en politisk åsikt som du och alla andra bör respektera!

Notera att vi i Sverige har ett otroligt förmånligt förhållande för föräldrar. I de flesta andra länder får man vara hemma kanske två veckor, sedan är det adjöss med jobbet.

Att vi har det så bra beror på att folk har kämpat för det och politiska beslut har tagits. Det fanns säkerligen många som tyckte att det var helt onödigt.

Nu är det så att vi alla är med och betalar föräldraförsäkringen och trots att den är bra så kan det ojämna uttaget mellan könen påverka delar av samhället negativt.
    Det är med andra ord inget konstigt alls att det finns de som vill att alla ska dela lika. Alla betalar ju till den.

DU måste verkligen, som den goda förälder du har ambitionen att vara, lära dig att respektera och bemöta andras åsikter på en annan nivå. Det kommer dina barn att tacka dig för i framtiden när du har gett dem ett bra verktyg för att hantera mänskliga relationer.

jo, det var väldigt fel att vara hemma och "gulla med sina barn" som knyttet uttryckte det!
    Vi förstör för ALLA kvinnor i samhället!

Då tycker jag att alla ska byta till manligt kön då s anställer vi robotar som föder våra barn i framtiden och barnen inte är mer värda!

Och fortfarande: hur ska dom göra som bara har råd att vara hemma i ett år och bara få ut knappt 3000 kr i månaden för 7 dagars föräldrarpenning?
    Tänk om dom mammorna vill ha lika stor rätt som du att helamma i minst ett år? Vad gör man då?

Tycker det är synd och skam!
  • Emblas Mamma
    Aleta skrev 2011-02-01 19:10:40 följande:
    Det är givetvis en ond cirkel.

Kvinnor har lägre lön för att man tror att de ska vara hemma längre och även för att historiskt sett fick männen högre löner eftersom de var "familjeförsörjaren" .

Om man har råd att vara hemma längre så beror det på att man själv har brutit sig ur mönstret.  För att alla ska kunna göra samma sak måste samhället omstruktureras.

Helamning brukar inte rekommenderas längre än 6-8 månader. Jag ammade som sagt i över två år, båda mina barn.

Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att man delar föräldradagarna exakt lika. De som har råd kan stanna hemma längre. Så funkar det ju med allt annat, de som har råd har fler fördelar.

Egenföretagare kan inte vara hemma, då har de inget jobb att gå tillbaka till sedan. Kanske kan någon komma på någon kreativ lösning för dem?

Annars skulle man väl kunna tvinga män med vanliga jobb att vara hemma, annars fick man böta, det vore väl en idé! Då kan inte företagen strunta i att män skaffar barn de också.

Tillbaka till överlämnandet:
    Du har klart och tydligt sagt att mamman är den viktigaste föräldern. Självklart ska väl din mamma lämna över dig?
    ja för mig är mamma viktigast,
    mamma var hemma jättelänge med oss och jag uppskattar verkligen det som barn! Jag minns det än idag!
    Helt underbart var det!
    Pappa var hemma på kväll och helger och var också helt underbar såklart! Men mamma är något speciellt för mig och hon var alltid bäst!
    Jag vill göra så att mitt barn också känner sig lika speciell, därför är jag hemma så mycket som möjligt med henne,
    ja, jag var kanske tvungen att skola in henne på dagis när hon var 18 månader, men hon var också sist att skolas in av dom i sin egen ålder. Jag tycker dagis är jättebra, men bara för att jag pluggar så behöver jag inte ha henne där heltid utan kan vara hemma med henne då och då och hämta tidigare ibland!
    OC hdet har jag råd med och självklart är jag väldigt stolt över att kunna få spendera så mycket tid med mitt barn!
    Underbart är vad det är.

Sen kan vissa tjata om kvinnoförtryck hur dom vill, jag VILL vara hemma med mitt barn. Och min sambo med. Han är hemma minst en dag i veckan med henne! Så här är vi jämställda!

men bara för att jag t.ex hellre diskar än att klippa gräset 7 gånger av 10 så betyder inte det att jag är kvinnoförtryckt! Det ka njag lova!
    Jag får bestämma precis vad jag vill göra och vi brukar dela upp ALLT - men ibland har man olika intressen och då kanske det råkar bli kvinnan som hellre diskar än att städa bilen.
    Så är det. Det kan vara tvärtom med men så fort det är NÅGONTING som folk tror är kvinnogöra som har med kvinna att göra så är dom inte sena med att skriva KVINNOFÖRTRYCK till alla!
  • Emblas Mamma
    passionsblomman skrev 2011-02-01 19:19:54 följande:
    Emblas mamma, ta och kopiera dina senaste inlägg, lägg dem i ett worddokument och läs igenom dem i lugn och ro-för du behöver uppenbart lugna ner dig en smula för att klara av att se vad du faktiskt skriver och önskar ochllar folk och hur fruktansvärt illa det låter.

Dina inlägg kommer garanterat att tas bort och du åker förmodligen-helt berättigat på en varning vilket gör att du blir avstängd några dagar. När du varit det färdigt, föreslår jag att du tar vara chansen att visa dig vara människa nog att be om ursäkt förditt beteende. Utan undanflykter och bortförklaringar.

Gör du inte det, kommer jag att dra slutsatsen att det finns både ett och annat man kunde säga om ditt omdöme och isåfall också att i övrigt önska för dig som medmänniska, förälder och så vidare. Helt baserat på ditt eget uppträdande.

Så säger ingen oemotsagd till folk så länge jag har luft i lungorna. VET HUT KVINNA! jag har sällan hört på maken!

Angående att inte kunna få barn, så vet jag folk som gärna skulle slå ner dig om de hörde dig använda det som något att slå på en annankvinna för. GRÄSLIGT och det lägsta hittills under mina år här.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
    jo men som knyttet säger så är det ju bara bra om det blir jämställt!
    Alltså steriliserar vi de flesta kvinnor och bara har vissa till att föda barn så får ju kvinnorna lika lön!
    Det är ju det enda som är viktigt här i världen och inget annat§1!
    Vem bryr sig om känslor!?!
  • Emblas Mamma
    Aniara4 skrev 2011-02-05 08:10:25 följande:
    Ja du, har du läst den här tråden? Det är ju exakt det som har diskuterats här på 34 sidor. Eller menar du att vi ska börja om igen?
    hon svarade ju bara på frågan som TS skrivit.
    !
Svar på tråden Brudöverlämning - hit eller shit?