Inlägg från: knyttan |Visa alla inlägg
  • knyttan

Brudöverlämning - hit eller shit?

Brudöverlämning är helt klart "shit". Visst alla får göra som de vill och yada yada och hit och dit, men faktum kvarstår att brudöverlämning är larvigt (helt objektivt sett) och dessutom inte alls traditionellt. Det jag tycker absolut sämst om av alla dessa dåliga argument som framförs för brudöverlämning är att det "känns traditionellt". Den som säger så (bl a Riks-blondinen Linda Rosing, denna förkämpe för förfining och god smak) visar bara hur uppenbart okunnig man är.

• knyttan

Okej, jag har egentligen mycket viktigare saker för mig....
    MEN!
    "Hur kan det vara ett uttryck för förtryck om jag har valt det själv?"

Svar: Vi är alla i någon mening "offer" för kulturen vi lever i, vi är underkastade den. Lever man i en starkt patriarkal struktur är man visserligen mer förtryckt som kvinna, än om man lever i en struktur som inte är så tydligt patriarkal (som tex det svenska samhället). Men även om förtrycket är tydligt utifrån, är det inte säkert att det ser ut som ett förtryck innifrån. Jämför tex. den debatt som finns runt bruket att bära slöja inom islam. Nästan ALLA kvinnor som väljer att bära slöja gör det självmant. Det vill säga, den individuella kvinnans fria val. Ändå ser det ut som ett patriarkalt förtryck uifrån för den som inte är underkastad den kulturen. Den individuella kvinnan gör sitt fria val baserat på att hon vill vara en "fin" flicka till exempel, och en fin flicka döljer sitt hår, osv osv.
    På samma sätt finns det gott om saker i det svenska samhället som utifrån tydligt är kulturell påverkan och inte individuell valfrihet.
    Att göra alla frågor omkring jämstäldhet till frågor om individuella självständiga val är enbart korkat. Vi kan inte göra så självständiga val, eftersom vi alla är del av en struktur/kultur som påverkar oss. Men vi kan försöka bli medvetna om dessa strukturer och långsamt försöka förändra dem om de är ojämlika.
    Tyvärr misstänker jag att detta resonemang går långt över huvudet på de flesta som diskuterar här, med tanke på nivån på argumenten, men kanske man kan få någon att tänka till lite...

• knyttan
    Emblas Mamma skrev 2011-02-01 15:31:37 följande:
    förstår inte heller varför man ska dra in sådana grejer i duskitionen,
    man väljer väl SJÄLVA som familj vem som ska vara hemma längst, det handlar väl inte om jämlikhet!??!

Eller ska man dela föräldrarledigheten rakt av bara för att!`?
    Det var de dummaste jag hört!
    Om mamman vill vara hemma och pappan jobba då kan dom väl få göra så!
    Eller tvärtom!
    Alla är olika och vissa vill det. Det är inget kvinnoförtryck att vara hemma längre med sina barn.. Det är upp till var och en!
    Blir så trött på detta babblet om jämlikhet hit och dit!
    Är man en riktig kvinna kan man stå upp för sig och säga vad man vill och hur man vill ha det utan att hela samhället ska behöva bli jämlikt för det!
    Jo för att på grund av DIG och DITT val så har ALLA kvinnor lägre snittlön tex, eller kvinnor i fertil ålder har svårare att få anställning eftersom arbetsgivare förväntar sig att kvinnor i en viss ålder ska vara hemma med sina barn, att de VAB:ar mer etc etc etc. Så DIN valfrihet går ut över MIG! Vilket den inte gör över män eftersom arbetsgivare inte ens tänker tanken att det faktum att en man blir pappa skulle ha NÅGON INVERKAN ÖVERHUVUDTAGET på hans arbetsförmåga. Detta bevisar all befintlig statistik som har gjorts, så det är inte jag som bara sitter här och hittar på. Så hur rättvist tycker du det är att bara för att du vill vara hemma och gulla med din unge, så är det fem gånger svårare för mig som nyutexaminerad kvinna att få ett jobb, än för mina manliga klasskamrater? VA?? VA???

Så JA!!!!!! Man ska dela dela rakt av bara för att. Bara för att DET PRIVATA ÄR POLITISKT, bara för att DINA VAL PÅVERKAR ANDRA, och inbilla dig inte en enda sekund att det du väljer, väljer du helt fritt från påverkan.
  • knyttan

Nej jag är varken steril eller har tagit livet av mig på grund av att Emblas mamma alldeles tydligen inte begriper allmäna resonemang, men tack för omtanken. Skrattande

Och jag vet att jag använde lite mer versaler än vad som egentligen är god ton, Burre Präst! Jag ber om ursäkt! Men vissa frågor engagerar mer än andra... och jag har spenderat de senaste tio åren (minst) med att diskutera  kulturella strukturer, så ja, ibland måste man vara tillspetsad.

Att låtsas som att man kan omforma ett kulturellt sammanhang för att det passar en själv bättre är bara naivt. Brudöverlämning är en patriarkal symbol oavsett hur en enskilld person väljer att tolka det. Att en mamma väljer att ta ut 100% av föräldrapenningen men pappan inget och förklara det med att det är ett individuellt val "för det passade oss bäst" är likaså det naivt.
    Vi lever inte i ett individuellt vakuum. Allt hänger ihop!

• knyttan
    izzysol skrev 2011-02-02 10:31:40 följande:
    min pappa ska leda fram mig i kyrkan. det har jag alltid velat!
    tycker feminister att det är förnedrande eller kvinnoförtryckande så får de tycka så men det är inte min åsikt! jag tycker att det är fint att göra så, att välkomna brudgummen in i familjen, att godkänna att vi gifter oss :D
    sen har jag en privat anledning också. när jag var 3 år så gifte sig mina föräldrar och jag sa då till alla att jag gift mig med min pappa. så om jag nu är "gift" med min pappa så måste han ju överlämna mig till MIN man :)
    Bara en fråga: du tycker inte att det sista du skrev där låter lite dumt?

Så nu ska vi ha brudöverlämning inte bara för att det är en härligt patriarkal symbol, utan även för att det har insecestuösa undertoner, DET tycker jag verkar bra för framtiden...

(Och i förebyggande syfte - NEJ jag påstår inte att Izzysol förespråkar incest, Självklart INTE! Men om man lägger sådan symbolik i brudöverlämning så tycker åtminstone jag att det inte är helt sunt.)
  • knyttan
    sacki79 skrev 2011-02-02 14:00:05 följande:
    Se mig som gammalmodig, men jag tycker att mannen i huset skall få den äran men finna det ingen pappa eller bror så skall givetvis mamman göra det om hon vill, och enligt trdition så är det ju "herren" i huset som lämnar över bruden... Men alla måste ju inte tycka som jag  Glad
    Nej jag ser dig inte som gammalmodig utan helt enkelt som lurad. Och det sätt du argumenterar på: "herren i huset" ska ha "äran" att lämna bort bruden etc. illustrerar precis exakt varför självständiga och välutbildade kvinnor ser rött av brudöverlämning.

Fattar du vad århundraden av kämpande kvinnor har slitit och försakat för att du ska ha rätt till din egen kropp, dina egna åsikter, rösträtt och egen inkomst? Och så är du beredd att förlöjliga detta genom att spela upp nån larvig charader om att "herren i huset" skänker bort sin dotter och familjens juvel till en annan man?

Jag tycker det är äckligt facktiskt, men alla behöver ju inte tycka som jag :D
  • knyttan
    sacki79 skrev 2011-02-02 16:32:26 följande:
    Jag skulle dra mig ur tråden men måste bara be er att läsa vad jag skriver. Jag sa att FÖRR var det mannen som bestämde och jag att jag sa att vi aldrig kommer att bli jämställda är därför att vi ÄR olika varken vi vill eller inte. Mannen är oftast starkare, vi kan amma men inte han, vi kan föda men inte mannen blab  bla bla... Och jag har aldrig sagt att kvinnan BARA skall stå vid spisen... Alltså, ni tjejer tar åt er alldeeles förmycket. Det handlar inte om att kvinnan inte skall få rösta eller tjäna mkt mindre för samma utförda jobb! Jag tycker bara precis vad jag säger bara att JAG tycker att det finns "manliga" sysslor och "kvinnliga" sysslor, förstår inte varför det måste vara så dåligt...?

Tack och hej för mig!
    Vad då "tar åt oss" för mycket? Det är ju du sominte klarar av att följa logiska resonemang. Du vill att det ska vara som förr i tiden, men det ska inte gälla saker som rösträtt och lika lön för lika arbete? Utan bara att "män ska göra manliga sysslor och kvinnor ska göra kvinliga"? (Vilka sysslor som nu kan uppfattas som manliga resp kvinnliga? Jag antar att stå vid spisen hamnar högt upp på listan över de kvinnliga, och mecka bilar på den manliga - och båda är så kallade förvärvade färdigheter, något man LÄR sig. Man föds alltså inte med dessa kunskaper.)

Du kan inte dra en enda korrekt slutsats om mig enbart baserat på mitt kön och ändå vill du att hela samhället ska baseras på att du inte förstår skillnaden mellan "jämställd" och "identisk". Folk kan mycket väl vara olika men ändå jämställda. Eller tycker du tex att olika lagar ska gälla för svarta och vita människor då också? För de är ju "olika" vare sig de vill eller inte?
Svar på tråden Brudöverlämning - hit eller shit?