Inlägg från: sacki79 |Visa alla inlägg
  • sacki79

Brudöverlämning - hit eller shit?

Sörön10 skrev 2011-01-26 22:41:22 följande:
    Skulle man skriva ut alla rader som skrivits om ämnet skulle man nå ett antal varv runt jorden, men hur står BTs medlemmar egentligen i frågan?

Är du för (HIT!) eller mot (SHIT!) brudöverlämning?

Hur motiverar du din åsikt?

Kom igen, nu kör vi en gallup och kollar vad vi egentligen tycker! 

Ämnet är hett, ordet är fritt! Kör så det ryker! TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-27 17:29
    Om ni tycker att alla får göra som dom vill, hur kommer då ni göra/hur gjorde ni?
    För er som har glömt vad tråden handlade om. Lärs igen så ni vet vad det var Sörön10 ville diskutera...
  • sacki79
    Aniara4 skrev 2011-02-02 11:32:00 följande:
    Om man nu tycker att brudöverlämning är rätt och riktigt och symboliserar att man går från en familj till en annan , så borde man rimligtvis göra så när man gifter om sig att exmaken är den som lämnar över kvinnan till den nye maken.

Konstigt att inte fler vill göra så. Man måste väl vara lite konsekvent i sin symbolik!
    Det var nog den dummaste kommentarn jag hört på länge... Dessutom så förstår jag faktiskt inte varför man väljer att gifta sig i en kyrka om man nu skulle välja att gifta om sig. Personligen skulle jag tycka att det var oerhört genant gentemot mina nära och kära att stå i en kyrka och att inför dem och prästen lova att älska denna man tills döden skiljer oss åt för andra gången... varför då gifta sig i en kyrka över huvud taget om man inte tycker att bibelns ord betyder något...
    Jag tycker absolut att bruden skall bli överlämnad av pappan. Skulle det av någon tragisk anledning inte finnas någon pappa så kanske det finns någon bror eller annan nära anhörig...
    Så jag tycker att Brudöverlämning är hit =)
  • sacki79
    shakynose skrev 2011-02-02 13:38:04 följande:
    Varför är det dumt?
    Varför jag tycker att en före detta man skall överlämna den blivande brudun till hennes nästa men??? Nä de är klart, ursäkta mig, det är väl fullt normalt...
  • sacki79
    darkHorse skrev 2011-02-02 13:38:29 följande:
    Varför anser du att det är självklart att det är en manlig släkting som ska överlämna just bruden?
    Se mig som gammalmodig, men jag tycker att mannen i huset skall få den äran men finna det ingen pappa eller bror så skall givetvis mamman göra det om hon vill, och enligt trdition så är det ju "herren" i huset som lämnar över bruden... Men alla måste ju inte tycka som jag  Glad
  • sacki79
    Aniara4 skrev 2011-02-02 14:04:01 följande:
    Fast det är ju inte gammalmodigt eftersom vi inte har haft den traditionen i Sverige, utan ett modernt påfund som vissa vill importera från USA.
    Ok, då är det jag som är dåligt påläst om de gamla svenska traditionerna, så fel av mig. Men jag tycker ändå att man skall bli överlämnad av en man i första hand. Tycker att det passar bättre av någon anledning...
  • sacki79
    Aniara4 skrev 2011-02-02 14:06:57 följande:
    Varför inte, om nu pappan ska lämna över bruden den första gången för att visa att hon går från en familj till en annan? Då borde det ju vara fullständigt logiskt att man följer samma princip nästa gång!

Jag anser alltså att båda sakerna är lika bisarra, om det inte framgår.
    Ok, vi säger så...
  • sacki79

Förr i tiden när manen bad om kvinnans hand så frågede man pappan och inte mamman... Varför då? Mannen fattade de stora viktiga besluten i huset och försörjde familjen, mannen hade alltså en roll precis som kvinnan hade sin som tex att hålla ordning i hemmet ta hand om barnen och ställa fram maten på bordet. Inget konstigt med det alls, tycker att det är helt logiskt. Av samma anledning så tycker jag att pappan i första hand skall lämna över bruden och brodern i andra. Så enkelt är det. Sedan att man i många år försökt att mannen och kvinnan skall vara lika i allt bryr jag mig inte om för jag tycker att en kvinna är kvinna och en man är man och vi är olika varken vi vill eller inte. Feminism är inget för mig helt enkelt. Som jag sa tidigare så är jag gammalmodig och ingen kan ändra på det. Jag tycker inte att det är något fel alls med att tycka att det finns kvinnliga sysslor och manliga sysslor... Sen kan ju du aniara4 och även du knyttan bli hur irriterade ni vill och tycka att jag trycker ner kvinnan men så är det i alla fall... Kvinna är kvinna och man är man vi kan aldrig bli jämställda. Nu har jag sagt vad jag tycker och hoppar av denna tråd...

Lycka till sörön10  och jag hoppas att ditt bröllop blir som du önskar!

• sacki79

Jag skulle dra mig ur tråden men måste bara be er att läsa vad jag skriver. Jag sa att FÖRR var det mannen som bestämde och jag att jag sa att vi aldrig kommer att bli jämställda är därför att vi ÄR olika varken vi vill eller inte. Mannen är oftast starkare, vi kan amma men inte han, vi kan föda men inte mannen blab  bla bla... Och jag har aldrig sagt att kvinnan BARA skall stå vid spisen... Alltså, ni tjejer tar åt er alldeeles förmycket. Det handlar inte om att kvinnan inte skall få rösta eller tjäna mkt mindre för samma utförda jobb! Jag tycker bara precis vad jag säger bara att JAG tycker att det finns "manliga" sysslor och "kvinnliga" sysslor, förstår inte varför det måste vara så dåligt...?

Tack och hej för mig!

Svar på tråden Brudöverlämning - hit eller shit?