Inlägg från: Chicita |Visa alla inlägg
  • Chicita

Brudöverlämning - hit eller shit?

Jag ska gå till altaret med min far.

Varför?
    För att jag vill det.

Jag och min far har inte haft ett bra förhållande till varandra sen han och mamma skilde sig när jag var 4 år.
    Efter att jag träffat min M2B för 8 år sedan så började dock pappa tina upp lite. Eller så vaknade han till när hans nya kvinna (inte den han lämnade mamma för) blev mormor. Och han insåg att hans enda chans att bli morfar var om JAG fick barn och ville ha honom i mitt liv då...

Nu har vi ett bra förhållande och därför vill jag att han är en så stor del av MIN dag som han kan vara.
    Därför går jag fram till altaret med honom vid min sida.

Min M2B ville gärna få göra den amerikanska varianten och lyfta min slöja också. Och då är det ju bra om han får stå där framme vid altaret och längta lite också {#emotions_dlg.djavulsk} 

Vi gör som VI vill.
    Skit i traditioner och vad saker betyder... Vi har VÅR anledning att välja den här varianten.
    Men jag tycker inte att det är fel att gå in tillsamans som par. Det är också vackert.
    Även när bruden går in själv med sina tärnor och mannen väntar vid altaret tycker jag också är fint. 

• Chicita
    darkHorse skrev 2011-02-02 18:11:48 följande:
    Är det baar när det gäller ditt bröllop eller är det din inställning til livet i allmänhet att man som människa inte behöver reflektera över hur sina egna handlingar kan påverka andra människor och sin omgivning?
    Men snälla nån...
    Hur kan du ens fälla en sådan kommentar?

• Chicita
    Aniara4 skrev 2011-02-02 18:19:48 följande:
    Men jag förstår fortfarande inte vilken den anledningen är!

Att ni inte väljer att följa den svenska traditionen säger du är för att ni skiter i traditioner och vad saker betyder, men jag ser fortfarande inte ett begripligt argument för varför ni vill välja en handling som för de allra flesta symboliserar något unket och främmande för oss i ett relativt jämställt land!
    Läs HELA inlägget om du vill förstå.
    Jag skriver att jag vill dela det med min far för att hedra att vi fått en bättre relation.

Jag har min åsikt och ingen har rätt att tycka att jag eller någon annan som väljer den varianten skulle vara sämre på något sätt.
    Jag har inte valt ett traditionellt bröllop i någon form.
    Men jag ser inte ner på de som väljer det traditionella.
    Varför måste jag förklara mig för varför jag väljer ett av sätten som frågeställaren ville ha svar på? 
  • Chicita
    Sebastiána skrev 2011-02-02 18:31:32 följande:
    Om din mamma funnits där under alla dessa år när du och pappa hade ett dåligt förhållande borde det då inte vara hon som äras på din bröllopsdag som tack för allt detta? Bara en tanke.
    Min mamma ligger på vårdhem med syrgas.
    Hon har både KOL och MS.

Om hon hade kunnat gå så hade jag gärna gått fram med dom BÅDA.
    Just nu är jag glad om hon lever den dagen.
    Och jag är glad att min far delar den helt och fullt med mig 
  • Chicita
    Aniara4 skrev 2011-02-02 20:00:12 följande:
    Det är alltid intressant med folk som svarar på saker som ingen har sagt. När skulle jag eller någon annan ha påstått att du skulle vara sämre på något sätt???
    Det behöver man inte skriva rent ut.
    Det räcker gott med att försöka pracka på sina åsikter och i en nedvärderande ton tala om att det är FEL att göra på ett visst sätt.
    Då sätter man sig sjäv i facket "jag är bättre än er".

Som Oniq skrev så är ju hela bröllopet ett sorts skådespel.
    Det är ju inte direkt något man gör varje dag, varken i klädväg eller annat.
    Det finns många delar i ett bröllop som inte är "enligt tradition" men som vissa väljer att ha med i alla fall. 
    Så varför skulle just den här delen vara så tabu?

Jag vet inte om du inte VILL förstå eller vad det är för något.
    Men jag VILL dela upplevelsen med min pappa. Jag vill att han ska få känna stoltheten och ha bröllopsnerver.
    Jag är trots allt hans enda barn. Han lämnade mig för länge sedan. Så det är ingen "överlämning" som sker nu. Den symboliken finns bara för de som vill se den.
    Jag ser det som ett stöd, en upplevelse att dela och att minnas.
    Och snart är han den enda förälder jag har dessutom...

Sen får du och alla andra faktiskt tycka vad ni vill. 
    Jag är bara förvånad över hur ilskna många är för att vissa inte väljer att följa svenska traditioner.
    Brudöverlämningen tog slut på 1300-talet.
    Mitt tema är medeltid, ca 1300-tal. Då fanns inte dessa traditioner över huvud taget. Man hade brudöverlämning i dörren in till kyrkan. Men vi vill ha allt under tak och vi kommer inte att slaviskt följa alla regler för medeltida bröllopscermonier heller. Prästen har gått med på att hålla delar av cermonin på latin exempelvis. Men vi ska inte binda samman händerna efter välsignelsen som dom gjorde då...
    Traditioner förändras och vissa saker kan man skapa nya eller anpassa...

Jag försöker hålla ett öppet sinne.
    Du har rätt till dina åsikter, precis som alla andra.
    Du kommer inte drabbas av att jag går fram till altaret med min far. Så varför tar du så illa upp?
  • Chicita
    Buppielove skrev 2011-02-03 08:35:25 följande:

Vet ni vad som slår mig i hela den här diskussionen? Om man hela tiden ska tänka på hur saker och ting kan uppfattas av andra/vad vi lär våra unga osv hur kan man då fungera i livet öht?

Leksakerna och kläderna vi köper tillverkas ofta av fattiga (även barn) i andra länder. Maten vi äter importeras från andra sidan världen, där fattiga (återigen) utnyttjas. Många råvaror besprutas med gifter som är så giftiga för råvaran att de plastas in, medan arbetarna går utan några skydd. Vi flyttar produktion utomlands för att få ner produktionskostnader och få högre bonusar.

Ja.. Listan kan göras hur lång som helst där vi gör saker som påverkar andra och sänder ut signaler till vår omvärld om vad som är accepterat att göra. Viktigaste frågan är... Hur kan en "brudöverlämning", där enbart mina nära och kära (som vet varför jag vill att min pappa ska gå med mig) kommer närvara skapa så stor debatt när vi dagarna i enda gör saker som är miljoner gånger värre för omvärlden?

Nu tänker jag inte läsa detta forum längre, för jag känner att jag bara blir irriterad. Än en gång anser jag att det viktigaste i det här fallet är att acceptera och respektera att vi alla är olika och har olika önskemål.

Valen man gör i livet, oavsett om det gäller mat, leksaker eller sitt bröllop bör göras med medvetenhet i alla fall. Jag väljer rättvisemärkt, lokala produkter osv när valen finns. Jag är världsfadder, jag har jobbat med handikappade barn osv... Jag gör min bit för att försöka förbättra världen.
    Så som du säger, det finns viktigare saker att lägga energin på än vem som går bredvid bruden fram till altaret.

Att förutsätta att vi som vill gå fram med vår pappa eller annan släkting gör det för att vi inte FÖRSTÅR den traditionella betydelsen i det är trångsynt.
    Jag vet mycket väl varför brudöverlämningen gavs upp i sverige. Och jag anser mig inte bli "överlämnad" heller eftersom det är mitt val, det är inte mina föräldrar som valt min man. Altså är den symboliken inte värd något i mitt förhållande.
    Jag skulle lika gärna kunna gå in med bara mina tärnor och näbbar.
    Men jag vill ha min far vid min sida denna dag, för HANS skull mer än för min.

Argumentet "det ska vara så - det är tradition" verkar vara viktigare vid brudöverlämning än någon annan stans.
    Hur är det med firandet runt jul?
    Firar de som är noga med traditioner Jesu födelse? Eller är det paket och tomten och Kalle Anka på tv som är viktigast? 
    Om det är viktigt att hålla på kristna traditioner (ett bröllop i kyrkan är en kristen tradition) så bör man ju hålla på ALLA sådana... eller? 

Och för att svara på frågan angående vad brudgummen tycker...
    MIN M2B vill gärna ha det så här också. Han ser fram emot att stå med sina bröder framme vid altaret och se mig komma gående, att få vänta på mig...
    Han har önskat att jag ska ha slöja (passar bra in i vårt tema också) som han får lyfta när jag kommer fram till honom. Så den där förväntan... Även om vi sett varandra tidigare under dagen... är det som han vill åt.

Jag är också väldigt klar med den här tråden...
Svar på tråden Brudöverlämning - hit eller shit?