Inlägg från: JustMeAndMyLove |Visa alla inlägg
  • JustMeAndMyLove

Brudöverlämning - hit eller shit?

Aleta skrev 2011-02-04 18:02:55 följande:
    Jag vet att det tidigare har varit brudar som ändrat sig efter dessa diskussioner. De har inte tänkt på symboliken innan eller kanske inte känt till hur unik i världen den svenska traditionen är.

Några har tyckt att den nästan bortglömda traditionen att mötas på kyrktrappan där mannen lämnar över buketten som bruden inte har sett tidigare och där få ses för första gången under dagen har varit ett fint alternativ när man inte vill ses i förväg.

Andra har givetvis sin överlämning som planerat. 
    Här är en som aldrig tänkt på symboliken och som ändrade sig totalt efter en diskussion på BT :) 
  • JustMeAndMyLove
    mammacatta skrev 2011-02-04 22:05:42 följande:
    Sen när är kvinnorna  Sverige boskap?
    Även kungar kan behandlas som boskap
  • JustMeAndMyLove

Nu har jag debatterat hettsigt på AB ett tag så jag tänkte kanske att jag kunde få utnyttja denna tråd till att fortsätta med det medan jag ändå är uppvärmd ;)
    (Skämt å sido)

Jag är lite av en rättvise-mupp. Man blir lätt så när man har 5 syskon. 
    Och jag har länge funderat på det här med traditioner kring giftermål och deras symbolik.

Rätta mig om jag har fel nu! För jag har inte läst hela den här tråden!

Att brudöverlämning är nått jag tar avstånd från vet ni kanske. Men då känner jag ändå att det är lite orättvist att just brudöverlämningen får ta en sån himla stor plats när det diskuteras symbolik och traditioner.

För är inte det en gammal svensk tradition att man har brudtärnor?
    Någon nämnde att brudtärnorna inte enbart var "bete" för ev. kidnappare som var ute efter bruden utan också att de måste vara ogifta så de i en nödsituation kunde ersätta bruden om hon nu... försvann? eller dog? 
    Inte vet jag.

Om det nu är så, så är ju brudtärnan en mycket vidrigare tradition än brudöverlämningen!
     Hon står ju där som en stark symbol över att du är utbytbar, att mannen MÅSTE ha en brud och att det egentligen inte spelar så där jättestor roll vem bruden i slutändan blir.

Som sagt, kan var helt fel! Men om det är så tycker jag man är lite orättvis. ;)

• JustMeAndMyLove
    JustMeAndMyLove skrev 2011-02-04 22:46:07 följande:
    Nu har jag debatterat hettsigt på AB ett tag så jag tänkte kanske att jag kunde få utnyttja denna tråd till att fortsätta med det medan jag ändå är uppvärmd ;)
    (Skämt å sido)

Jag är lite av en rättvise-mupp. Man blir lätt så när man har 5 syskon. 
    Och jag har länge funderat på det här med traditioner kring giftermål och deras symbolik.

Rätta mig om jag har fel nu! För jag har inte läst hela den här tråden!

Att brudöverlämning är nått jag tar avstånd från vet ni kanske. Men då känner jag ändå att det är lite orättvist att just brudöverlämningen får ta en sån himla stor plats när det diskuteras symbolik och traditioner.

För är inte det en gammal svensk tradition att man har brudtärnor?
    Någon nämnde att brudtärnorna inte enbart var "bete" för ev. kidnappare som var ute efter bruden utan också att de måste vara ogifta så de i en nödsituation kunde ersätta bruden om hon nu... försvann? eller dog? 
    Inte vet jag.

Om det nu är så, så är ju brudtärnan en mycket vidrigare tradition än brudöverlämningen!
     Hon står ju där som en stark symbol över att du är utbytbar, att mannen MÅSTE ha en brud och att det egentligen inte spelar så där jättestor roll vem bruden i slutändan blir.

Som sagt, kan var helt fel! Men om det är så tycker jag man är lite orättvis. ;)
    Mäh! Det hamna i helt fel tråd :(
    Förlåt! den skulle ligga i:
     www.brollopstorget.se/Forum-1-4/m3292559.html 

Inte här! 
  • JustMeAndMyLove
    förlovadflicka skrev 2011-02-04 22:47:33 följande:
    Oj, har aldrig hört det!! Tur att jag inte har några tärnor i såna fall :P
    Haha, ja som sagt det kan ju vara nys bara, har inte hundra koll på om det stämmer ;)
  • JustMeAndMyLove
    Aniara4 skrev 2011-02-05 08:10:25 följande:
    Ja du, har du läst den här tråden? Det är ju exakt det som har diskuterats här på 34 sidor. Eller menar du att vi ska börja om igen?
    Alltid lika kul med trevliga människor.
  • JustMeAndMyLove
    mammacatta skrev 2011-02-05 22:13:32 följande:
    Nej, det var inte hela vägen och faktum är att kungen måste enligt lag godkänna hennes val av make.
    Så är det nu inte för oss vanliga dödliga.
    Va?
    Det jag menade är att man är inte boskap för att man behandlas som det.
    Säger man att en kvinna leds fram som en ko betyder ju inte det att hon är en ko.

• JustMeAndMyLove
    förlovadflicka skrev 2011-02-06 17:12:36 följande:
    Tycker det är jätteintressant att alla bryr sig om ursprunget till det här men inte tycker att det är något att dansa runt ett manligt könsorgan på midsommarafton :P Tycker jag är lite mer udda :P
    Fast fallosen är ju till för att hedra mannen utan som symbol för att man befruktar jorden.
    Har inte med mannen att göra, hehe 
  • JustMeAndMyLove

Är ju INTE till för att hedra mannen, ska det stå förstås

• JustMeAndMyLove
    förlovadflicka skrev 2011-02-06 17:22:40 följande:
    So? Tycker det är en väldigt konstig sed ändå :P Och varför är den manlig, det hedrar ju mannen automatiskt! Menar inget med det och pallar inte diskutera det men folk gör så mycket som de inte har en aning om var det härstammar från :) 
    Jag tror alla vet vad den där stången står för, hehe.
    Moderjord kunde ju inte gärna befruktas av... en jättevagina?? :P

• JustMeAndMyLove
    Burre Präst skrev 2011-02-06 17:39:48 följande:
    Idag på svd.se stod det i dagens Bergelin apropå bantning och hälsa:

"Först sa du 'Efter nyår' och sen 'När jobbet börjar' ... Varför sätter du inte bara igång?"
    "Men snälla rara ... en miljon Egyptier ropar på frihet på Tahrir-torget och du ber mig börja banta!"

Ibland förs det fram saker som är värre än det man diskuterar, och anledningen sägs vara att man borde engagera sig mot det istället. Oftast är dock det egentliga syftet att bara få folk att hålla tyst och inte engagera sig alls.

Med andra ord: Du vet inte ett dyft om vad jag eller någon annan har för åsikter kring mer eller mindre hedniska fruktbarhetsriter och deras plats i tradionen. Och inget hindrar att man engagerar sig i mer än en fråga åt gången!
    För övrigt tycker jag färgerna är både opraktiska och fula!
    Kort och gott: Två fel blir aldrig ett rätt :)

(Fast då ser jag visserligen inget fel i den gamla riten trotts innehållet av en fallos-symbol!) 
  • JustMeAndMyLove
    Kattpoet skrev 2011-02-06 17:46:26 följande:
    Och man brukade ha en kvinna att befrukta till denna fallos symbol.

Förstod inte? 
    Det var väl jorden de "befruktade"? 
  • JustMeAndMyLove
    Kattpoet skrev 2011-02-06 19:45:54 följande:
    Det beror på vilka  källor man tittar på, i vissa sägs det att man den mest  manliga mannen  hade sex med tjejen medans folk stod och tittade på och sedan  drogs killen ut när han kom så han kom över pålen eller avguda bilden.

Andra så har det ett par som har sex framför folket och det barnet som födds efter det bli automagisk präst....

Det finns mycket om midsommar festen, eller midsommar blotet som det hette. 
    Wow, ja det berättade de inte om i skolan kan jag ju säga.
    Men det är kanske inte en sån konstig rit ändå. Sex har inte alltid varit hysch hysch.  

Det jag vill mena är helt enkelt att en fallos inte är "anti-femenistisk". Det är bara det den är. En fallos.
    Det är inte alls konstigt att många har en förvrängd bild av femenismen idag. Manshatet, eller snarare penishatet verkar ta stor plats. Vilket är väldigt synd.
  • JustMeAndMyLove
    Aniara4 skrev 2011-02-06 20:10:34 följande:
    Förresten har vi väl redan varit inne på att vi gör en jäkla massa märkliga saker bara för att det är en tradition, men för mig är det mer obegripligt att man vill införa en NY märklig tradition som vi inte har haft innan, än att vi håller fast vid gamla konstigheter av gammal vana.
    Jag har inget emot nya traditioner! Tvärt om behövs de. 

Att vi dansar runt en fallos skadar ingen. Ingen tvingas till sex varje missommar framför en grupp människor.

Däremot tvingas flickor allt för ofta till giftermål. Just därför är det ganska vidrigt att vi stoltserar med traditionen att bli överlämnade.
    De slåss för sina rättigheter som kvinnor och vi leker hollywood längst altargången "för att vi vill och tycker det är fint".

Det om nått är fruktansvärt konstigt. 
  • JustMeAndMyLove
    shakynose skrev 2011-02-07 09:14:10 följande:
    Lite OT men just midsommarstången är inte en tradition med uråldriga anor. Blotet ni pratar om var bortglömt sedan länge när midsommarstänger började resas här i landet någon gång på sena medeltiden. Vi vet tyvärr extremt lite om människorna som blotade och hur deras ceremonier gick till, precis som Aleta påpekar så dröms det mesta ihop utifrån den lilla data som finns att analysera. Att leta efter rötter till symboliken i berättelser som till stor del diktats ihop känns därför ganska långsökt, och har väldigt få likheter med denna diskussion som iallafall jag anser vara förankrad i vår egen tid.
    Idag, I Sverige, så händer det att flickor tvingas till äktenskap av sina föräldrar. Det gör att jag har svårt att se det som bara "en fin gest" att som brud bli ledd av sin far nerför altargången.
    Bra skrivet! Håller helt med.
Svar på tråden Brudöverlämning - hit eller shit?