Inlägg från: Sebastiána |Visa alla inlägg
  • Sebastiána

Brudöverlämning - hit eller shit?

Aleta skrev 2011-02-02 06:36:48 följande:
    Eftersom det är en lite bortglömd tradition, men ack så romantisk så här är en gammal svensk tradition till:

Mannen skaffar brudbuketten som kvinnan inte får se innan. På kyrktrappan lämnar han över den till sin blivande fru.
    Det är ett vackert alternativ till er som inte vill ses före vigseln. Han kan vänta på kyrktrappan med blommorna och du kommer framskridande så att han får se dig för första gången i klänning, hår och smink. 
    Istället för att låta den stunden bli ett skådespel för andra blir det till ett privat ögonblick för er båda att minnas resten av livet. 
    Att efter denna känslosamma lilla stund tillsammans ta varandras händer och gemensamt gå mot altaret tror jag är en oslagbar känsla!
    Ärligt talat så är de sista skälvande sekunderna innan man börjar gå in hand i hand det allra starkaste minnet av vigseln som jag har. Allt annat går så snabbt förbi, inte minst just för att man har publik vilket får en att inte riktigt fokusera på sig själv som när man är helt ensam. 
    Precis så vill jag ha det, men min blivande tror inte att han har koll på det med blommor och vågar inte (men han kan ju låta floristen stå för tänket tycker jag då). Vi för nöja oss med att mötas i brudkammaren eller vad det lilla förrummet heter. Jag kan lova att rörda tårar kommer att trilla redan där. Sedan tar vi de gemensamma stegen in över altargången. Han och jag. Han är den jag litar på och den som är mitt stöd i livet! Det är honom jag vill ha vid min sida - det är ju därför jag vill gifta mig med honom.
  • Sebastiána
    izzysol skrev 2011-02-02 10:31:40 följande:
    min pappa ska leda fram mig i kyrkan. det har jag alltid velat!
    tycker feminister att det är förnedrande eller kvinnoförtryckande så får de tycka så men det är inte min åsikt! jag tycker att det är fint att göra så, att välkomna brudgummen in i familjen, att godkänna att vi gifter oss :D
    sen har jag en privat anledning också. när jag var 3 år så gifte sig mina föräldrar och jag sa då till alla att jag gift mig med min pappa. så om jag nu är "gift" med min pappa så måste han ju överlämna mig till MIN man :)
    Varför ska inte du, bruden, välkomnas in i familjen?

...och alla småflickor vill gifta sig med sin pappa. Det är en naturlig del i uppväxten. Jag vet inte vilken ålder det brukar uppträda, men jag gissar att det är runt 3-4-årsåldern.
  • Sebastiána
    sacki79 skrev 2011-02-02 15:34:22 följande:
    Förr i tiden när manen bad om kvinnans hand så frågede man pappan och inte mamman... Varför då? Mannen fattade de stora viktiga besluten i huset och försörjde familjen, mannen hade alltså en roll precis som kvinnan hade sin som tex att hålla ordning i hemmet ta hand om barnen och ställa fram maten på bordet. Inget konstigt med det alls, tycker att det är helt logiskt. Av samma anledning så tycker jag att pappan i första hand skall lämna över bruden och brodern i andra. Så enkelt är det. Sedan att man i många år försökt att mannen och kvinnan skall vara lika i allt bryr jag mig inte om för jag tycker att en kvinna är kvinna och en man är man och vi är olika varken vi vill eller inte. Feminism är inget för mig helt enkelt. Som jag sa tidigare så är jag gammalmodig och ingen kan ändra på det. Jag tycker inte att det är något fel alls med att tycka att det finns kvinnliga sysslor och manliga sysslor... Sen kan ju du aniara4 och även du knyttan bli hur irriterade ni vill och tycka att jag trycker ner kvinnan men så är det i alla fall... Kvinna är kvinna och man är man vi kan aldrig bli jämställda. Nu har jag sagt vad jag tycker och hoppar av denna tråd...

Lycka till sörön10  och jag hoppas att ditt bröllop blir som du önskar!
    Om man verkligen tycker att det ska vara mannen som ska vara familjens överhuvud och bestämma allt är det självklart också helt logiskt att man är för brudöverlämning (i logikens namn är man då också för olika lön för män och kvinnor eftersom det är mannen som ska vara familjeförsörjare och kvinnan bara dra in "fickpengar"). MEN om man tycker att både kvinnan och mannen ska bestämma och om man vill ha ett jämställt sahälle med lika lön, lika arvsrätt osv och om man är en stark och självständig kvinna då är det väldigt ologisk. Jag tycker inte att kvinnans plats är vid spisen utan i samhället lika mycket som mannen... och vice versa.
  • Sebastiána
    Förr i tiden när manen bad om kvinnans hand så frågede man pappan och inte mamman... Varför då? Mannen fattade de stora viktiga besluten i huset och försörjde familjen, mannen hade alltså en roll precis som kvinnan hade sin som tex att hålla ordning i hemmet ta hand om barnen och ställa fram maten på bordet. Inget konstigt med det alls, tycker att det är helt logiskt. Av samma anledning så tycker jag att pappan i första hand skall lämna över bruden och brodern i andra. Så enkelt är det. Sedan att man i många år försökt att mannen och kvinnan skall vara lika i allt bryr jag mig inte om för jag tycker att en kvinna är kvinna och en man är man och vi är olika varken vi vill eller inte. Feminism är inget för mig helt enkelt. Som jag sa tidigare så är jag gammalmodig och ingen kan ändra på det. Jag tycker inte att det är något fel alls med att tycka att det finns kvinnliga sysslor och manliga sysslor... Sen kan ju du aniara4 och även du knyttan bli hur irriterade ni vill och tycka att jag trycker ner kvinnan men så är det i alla fall... Kvinna är kvinna och man är man vi kan aldrig bli jämställda. Nu har jag sagt vad jag tycker och hoppar av denna tråd...

Apropå antijämställdhetsivrarnas favoritargument "kvinnor är kvinnor och män är män." "vi ÄR olika" skulle jag vilja påstå att det är större skillnad mellan mig och en kvinna i bangladesch än mellan mig och en kille som läst samma utbildning som jag och som har ungefär samma bakgrund.

Men som sagt, om man är emot jämställdhet och tycker att kvinnor bara ska stå vid spisen och föda barn är brudöverlämning helt logiskt.
  • Sebastiána

Om du är emot jämställdhet antar jag att du inte heller röstar och att du är emot kvinnlig rösträtt.
  • Sebastiána
    Chicita skrev 2011-02-02 18:00:38 följande:
    Jag ska gå till altaret med min far.

Varför?
    För att jag vill det.

Jag och min far har inte haft ett bra förhållande till varandra sen han och mamma skilde sig när jag var 4 år.
    Efter att jag träffat min M2B för 8 år sedan så började dock pappa tina upp lite. Eller så vaknade han till när hans nya kvinna (inte den han lämnade mamma för) blev mormor. Och han insåg att hans enda chans att bli morfar var om JAG fick barn och ville ha honom i mitt liv då...

Nu har vi ett bra förhållande och därför vill jag att han är en så stor del av MIN dag som han kan vara.
    Därför går jag fram till altaret med honom vid min sida.

Min M2B ville gärna få göra den amerikanska varianten och lyfta min slöja också. Och då är det ju bra om han får stå där framme vid altaret och längta lite också {#emotions_dlg.djavulsk} 

Vi gör som VI vill.
    Skit i traditioner och vad saker betyder... Vi har VÅR anledning att välja den här varianten.
    Men jag tycker inte att det är fel att gå in tillsamans som par. Det är också vackert.
    Även när bruden går in själv med sina tärnor och mannen väntar vid altaret tycker jag också är fint. 
    Om din mamma funnits där under alla dessa år när du och pappa hade ett dåligt förhållande borde det då inte vara hon som äras på din bröllopsdag som tack för allt detta? Bara en tanke.
  • Sebastiána
    Chicita skrev 2011-02-02 18:37:04 följande:
    Min mamma ligger på vårdhem med syrgas.
    Hon har både KOL och MS.

Om hon hade kunnat gå så hade jag gärna gått fram med dom BÅDA.
    Just nu är jag glad om hon lever den dagen.
    Och jag är glad att min far delar den helt och fullt med mig 
    Tråkigt att höra om din mamma.
  • Sebastiána
    Chicita skrev 2011-02-02 21:10:16 följande:
    Jag vet inte om du inte VILL förstå eller vad det är för något.
    Men jag VILL dela upplevelsen med min pappa. Jag vill att han ska få känna stoltheten och ha bröllopsnerver.
    Jag är trots allt hans enda barn. Han lämnade mig för länge sedan. Så det är ingen "överlämning" som sker nu. Den symboliken finns bara för de som vill se den.
    Jag ser det som ett stöd, en upplevelse att dela och att minnas.
    Ja, där är vi olika helt enkelt. Jag vill dela upplevelsen med min blivande make, som numera är den viktigaste mannen i mitt liv - och som jag tänkt leva med resten av livet. Han kommer att känna bröllopsnerverna liksom min far som kommer att sitta tillsammans med mor på främsta raden och se oss komma in. Min blivande make är mitt största stöd och jag vill dela upplevelsen med honom. Jag vill gå in tillsammans med honom och uppleva det tillsammans.
  • Sebastiána
    JustMeAndMyLove skrev 2011-02-04 22:48:59 följande:
    Haha, ja som sagt det kan ju vara nys bara, har inte hundra koll på om det stämmer ;)
    Hmmm... man gifte sig knappast med vem som helst. Om det stämmer måste i så fall tärnorna vara döttrar till rätt person och ha rätt ägor som hemgift osv.
  • Sebastiána

Vill bara flika in att man knappast läser igeom 34 sidor när man är ny i en tråd.

• Sebastiána
    förlovadflicka skrev 2011-02-06 17:22:40 följande:
    So? Tycker det är en väldigt konstig sed ändå :P Och varför är den manlig, det hedrar ju mannen automatiskt! Menar inget med det och pallar inte diskutera det men folk gör så mycket som de inte har en aning om var det härstammar från :) 
    Själva jorden är kvinnan - så kvinnan hedras också
  • Sebastiána

Midsommar har väl firats på lite olika sätt i olika delar av landet.

Svar på tråden Brudöverlämning - hit eller shit?