Inlägg från: Aleta |Visa alla inlägg
  • Aleta

Brudöverlämning - hit eller shit?

Eftersom det är en lite bortglömd tradition, men ack så romantisk så här är en gammal svensk tradition till:

Mannen skaffar brudbuketten som kvinnan inte får se innan. På kyrktrappan lämnar han över den till sin blivande fru.
    Det är ett vackert alternativ till er som inte vill ses före vigseln. Han kan vänta på kyrktrappan med blommorna och du kommer framskridande så att han får se dig för första gången i klänning, hår och smink. 
    Istället för att låta den stunden bli ett skådespel för andra blir det till ett privat ögonblick för er båda att minnas resten av livet. 
    Att efter denna känslosamma lilla stund tillsammans ta varandras händer och gemensamt gå mot altaret tror jag är en oslagbar känsla!
    Ärligt talat så är de sista skälvande sekunderna innan man börjar gå in hand i hand det allra starkaste minnet av vigseln som jag har. Allt annat går så snabbt förbi, inte minst just för att man har publik vilket får en att inte riktigt fokusera på sig själv som när man är helt ensam. 

• Aleta
    HACCP skrev 2011-02-01 22:13:29 följande:
    Personen i fråga visar ju sig mästerlig på att trolla. Att kasta sig in i genus-raljering och smutskastning är väl typiska kännetecken för just troll? Att vissa kör Caps Lock cruise-controll är dock inte så farligt. Det har ju gått varvet runt och anses numera lite tufft. Detta får avrunda mitt inhopp då jag själv riskerar att bli det jag kämpar för att omintetgöra.
    Att kasta sig in i en diskussion och hitta på svar för att provocera eller att utge sig för att vara någon annan är väl att vara ett troll.
    Emblas mamma t ex har synts här på BT länge och såvida inte någon har tagit över hennes dator så är hon nog på riktigt.

OT: Jag har själv i ett annat forum kallats för troll, ett PK-troll. Det vara av den enkla anledningen att jag gav mig in i en mycket rasistisk diskussion och började skriva faktabaserade inlägg med källhänvisningar samt begära detsamma av övriga som bara kastade ur sig hat och fördomar. Det var inte populärt, men jag är ändå inget troll, jag tycker att alla är lika värda. Alltså kan man inte för att man anser att någon har åsikter som är uppåt väggarna direkt anta att de är ett troll.
  • Aleta
    shakynose skrev 2011-02-02 08:18:22 följande:
    OT: Det är du som har informerat mig om denna tradition, och jag tycker att det är en helt underbar gest! Vi kommer antagligen att göra så. Tack för att du berättat om det!
    Vad roligt!

Ja, man hittar en massa kul när man läser gamla etikettböcker!  
  • Aleta
    izzysol skrev 2011-02-02 10:31:40 följande:
    min pappa ska leda fram mig i kyrkan. det har jag alltid velat!
    tycker feminister att det är förnedrande eller kvinnoförtryckande så får de tycka så men det är inte min åsikt! jag tycker att det är fint att göra så, att välkomna brudgummen in i familjen, att godkänna att vi gifter oss :D
    sen har jag en privat anledning också. när jag var 3 år så gifte sig mina föräldrar och jag sa då till alla att jag gift mig med min pappa. så om jag nu är "gift" med min pappa så måste han ju överlämna mig till MIN man :)
    De flesta småtjejer brukar vilja gifta sig med sin pappa, det var ju kul att du fick göra det på riktigt när du var liten då.
    Vår tjej var brudnäbb och hon tycker att vi gifte oss alla tre!

Som du beskriver det tycker jag att du och din pappa borde stå framme vid altaret och ta emot din blivande istället. Det skulle vara annorlunda och personligt!

Och som sagt, det är inte den enskilda handlingen som visar på en personlig ojämlikhet utan helheten i samhället som vi diskuterar. 
  • Aleta
    sacki79 skrev 2011-02-02 13:27:15 följande:
    Det var nog den dummaste kommentarn jag hört på länge... Dessutom så förstår jag faktiskt inte varför man väljer att gifta sig i en kyrka om man nu skulle välja att gifta om sig. Personligen skulle jag tycka att det var oerhört genant gentemot mina nära och kära att stå i en kyrka och att inför dem och prästen lova att älska denna man tills döden skiljer oss åt för andra gången... varför då gifta sig i en kyrka över huvud taget om man inte tycker att bibelns ord betyder något...
    Jag tycker absolut att bruden skall bli överlämnad av pappan. Skulle det av någon tragisk anledning inte finnas någon pappa så kanske det finns någon bror eller annan nära anhörig...
    Så jag tycker att Brudöverlämning är hit =)
    Men varför måste det vara just en man till varje pris!
  • Aleta
    sacki79 skrev 2011-02-02 15:34:22 följande:
    Förr i tiden när manen bad om kvinnans hand så frågede man pappan och inte mamman... Varför då? Mannen fattade de stora viktiga besluten i huset och försörjde familjen, mannen hade alltså en roll precis som kvinnan hade sin som tex att hålla ordning i hemmet ta hand om barnen och ställa fram maten på bordet. Inget konstigt med det alls, tycker att det är helt logiskt. Av samma anledning så tycker jag att pappan i första hand skall lämna över bruden och brodern i andra. Så enkelt är det. Sedan att man i många år försökt att mannen och kvinnan skall vara lika i allt bryr jag mig inte om för jag tycker att en kvinna är kvinna och en man är man och vi är olika varken vi vill eller inte. Feminism är inget för mig helt enkelt. Som jag sa tidigare så är jag gammalmodig och ingen kan ändra på det. Jag tycker inte att det är något fel alls med att tycka att det finns kvinnliga sysslor och manliga sysslor... Sen kan ju du aniara4 och även du knyttan bli hur irriterade ni vill och tycka att jag trycker ner kvinnan men så är det i alla fall... Kvinna är kvinna och man är man vi kan aldrig bli jämställda. Nu har jag sagt vad jag tycker och hoppar av denna tråd...

Lycka till sörön10  och jag hoppas att ditt bröllop blir som du önskar!
    Vill du att kvinnor och män ska ha olika lön för lika arbete?

Vill du att kvinnor inte ska få rösta?

Vill du kanske att kvinnor ska vara omyndiga hela livet?

Vill du gå tillbaka till den tid när man ansåg att kvinnor blev sterila av att tänka för mycket?

Allvarligt?

Män och kvinnor är mycket olika - jättemycket! MEN varje individ är lika mycket värd och förtjänar samma rättigheter och möjligheter att forma sitt liv ändå - trots olikheterna.
  • Aleta
    sacki79 skrev 2011-02-02 16:32:26 följande:
    Jag skulle dra mig ur tråden men måste bara be er att läsa vad jag skriver. Jag sa att FÖRR var det mannen som bestämde och jag att jag sa att vi aldrig kommer att bli jämställda är därför att vi ÄR olika varken vi vill eller inte. Mannen är oftast starkare, vi kan amma men inte han, vi kan föda men inte mannen blab  bla bla... Och jag har aldrig sagt att kvinnan BARA skall stå vid spisen... Alltså, ni tjejer tar åt er alldeeles förmycket. Det handlar inte om att kvinnan inte skall få rösta eller tjäna mkt mindre för samma utförda jobb! Jag tycker bara precis vad jag säger bara att JAG tycker att det finns "manliga" sysslor och "kvinnliga" sysslor, förstår inte varför det måste vara så dåligt...?

Tack och hej för mig!
    Bra med en förklaring, skulle ha läst lite till innan jag svarade.
    Nej, det är du som inte läser ordentligt, eller förstår problematiken.

VI kan vara precis hur olika som helst men det spelar ingen roll. VARFÖR ska vi inte ha samma rättigheter och möjligheter i livet för det? För det är det jag tycker att du säger.

VI ser helt olika ut kroppsligt. På vilket sätt ska det på verka vårt värde?
    Själsligen håller jag med de andra att man inte lika lätt kan dela in män och kvinnor i ett fack. Det var något av det värsta min man visste när han var liten. Att behöva brottas med jobbiga småkillar - usch, han ville lira musik eller hitta på något kreativt. Och jag ville inte leka med klippdockor, fy vad tråkigt! Mycket roligare att skruva isär en väckarklocka och några prylar till och sedan uppfinna något nytt.

Att det finns kvinnliga och manliga sysslor stämde nog på stenåldern, men jag ser ingen praktisk nytta av det idag. Nu borde intresset få styra istället.
  • Aleta
    Lissie84 skrev 2011-02-02 21:11:43 följande:
    Vad mycket som händer när man är borta på dagarna Flört låt oss fortsätta diskutera lite. Jag som känner mig ganska objektiv i denna fråga (säg till ifall ni känner annorlunda) har lite funderingar riktade till er som är emot överlämningar.

Vad jag är intresserad av att veta är ifall det var så att i de flesta fall var mamman som lämnade bort sonen skulle ni vara upprörda då?

Har ni som är emot överlämning någon som helst förståelse för hur andra tänker eller är det era åsikter som gäller till och allt annat är oförståeligt, ifall detta är faller tycket jag lite synd om er. 

Detta undrar jag av alla, varför spelar denna 20 meter långa promenad så stor roll, det är ju fortfarande brudparet som svarar ja och avlägger löften. Att haka upp sig på denna lilla grej tycker jag är lite kul...

Nej nu måste jag gå igenom tråden och se ifall det finns nå kul att svara på =)  
    Gärna!

För min del skulle jag bli lika upprörd om vi hade det tvärtom o samhället. Alltså att män kämpade för att komma upp i samma nivå som kvinnor vad gäller jämlikhet. Så svar JA!
    (Min man t ex skulle anse sig ha misslyckats med uppfostran om någon av våra döttrar föreslog brudöverlämning trots en insikt i betydelsen.)

Om överlämningarna lika ofta skedde av hundar, mammor, pappor, papegojor osv. och det varierade om det var mannen eller kvinnan som blev överlämnad så skulle symboliken urvattnas och försvinna anser jag.

Jag har inte full förståelse för hur alla som vill bli överlämnade tänker. I så fall skulle jag inte vara intresserad av att försöka lära mig det i t ex den här tråden.
    Alla måste inte göra eller tänka som jag, men jag blir glad om alla tar välinformerade beslut och både känner till samt väger in olika fakta. Många verkar inte känna till traditioner, betydelser, ursprung och symbolik.
    Att vi sedan har olika värderingar som leder till olika beslut är en del av livet. Ingen blir sämre eller bättre för det.

Just den här lilla promenaden är ett mycket intressant fenomen som vid diskussioner lyfter fram så otroligt mycket mer! Det skapar tankar och ifrågasättande. Varför gör vi på vissa sätt, varför ifrågasätter vissa inte. Varför ifrågasätter andra. Vad gäller jämlikhetsaspekten så tycker jag t ex också att de spelar roll att man säljer tajta, färgglada flickkläder som inte håller till fyraåringar medan pojkkläderna är murriga, rymliga och hållbara. Allt sådant hör ihop på något sätt - hur vi ser på män och kvinnor.
  • Aleta
    Burre Präst skrev 2011-02-02 22:21:02 följande:
    Det är intressant att nästan varje brud som vill gå in med sin pappa tycker sig ha kommit fram till detta beslut helt på egen hand och att hon har mycket personliga skäl att välja att utforma ingången just på detta sätt.

För mig påminner detta om scenen i "Life of Brian" där han utan egen förskyllan får ett tusental efterföljare som dyrkar hans ord, och han försöker få dem att sluta genom att säga "You dont need a leader, You are all individuals!" Varpå hela folkmassan svarar i kör "Yes, we are all individuals!"

OM varje brudpar som väljer att gå in på annat sätt än med varandra gör ett eget, individuellt och fritt val, hur kommer det sig då att 90% av dem kommer fram till att det är just brud+pappa som ska gå in i kyrkan?

Hallå! Är det ingen som ser ett mönster här?
    För övrigt tycker jag färgerna är både opraktiska och fula!
    Jo, jag....
  • Aleta

Jag har en fundering till som skulle vara intressant att gå igenom.

Man kan se en tendens, tycker jag, att motståndare till brudöverlämning efterfrågar konkreta anledningar och gärna redovisar sina egna åsikter. De brukar inte så lätt bli upprörda eller läsa in egna tolkningar i andras inlägg.

Förespråkare till överlämning känner sig personligen påhoppade därför att de tolkar in lite extra i det som skrivs. De har oftast bara en känsla att redovisa och är inte heller intresserade av att lyssna eller argumentera med motståndare.

OBS! OBS! OBS! Detta gäller inte alla, det går inte att dela in folk i fack på det viset, men det känns ( ) som om det är lika ofta som när man säger: "jamen, det är för att han är man" eller "det är för att hon är kvinna". (Ni vet män är från Mars, kvinnor är från Venus.)
    Har vi upptäckt en ny underkategori? Vi bor på olika sidor av Venus!

• Aleta
    Oniq skrev 2011-02-03 08:00:36 följande:
    Det här kanske är helt galet tolkat av mig, men jag skulle kunna tänka mig att de som vill ha en 'brudöverlämning' kanske inte ser det som en 'överämning' utan mer som 'sällskap fram till maken'. Sen att det nog är lite filmromantik att mannen skulle stå därframme och vänta är en annan historia. MEN det jag vill komma till är att jag tror att det faktiskt lite kan vara något så ytligt att om man går fram med sin far /eller någon annan manlig släkting (släkt -> kan inte misstolkas som brudgum) och inte en kvinna är att man själv står mer i centrum som kvinna/brud/den i klänning.

Bara en idé, många frågor har ofta löjliga svar :)
    Intressant tanke, skulle vara kul att höra någon mer utveckla det. 
  • Aleta
    Buppielove skrev 2011-02-03 08:35:25 följande:

Vet ni vad som slår mig i hela den här diskussionen? Om man hela tiden ska tänka på hur saker och ting kan uppfattas av andra/vad vi lär våra unga osv hur kan man då fungera i livet öht?

Leksakerna och kläderna vi köper tillverkas ofta av fattiga (även barn) i andra länder. Maten vi äter importeras från andra sidan världen, där fattiga (återigen) utnyttjas. Många råvaror besprutas med gifter som är så giftiga för råvaran att de plastas in, medan arbetarna går utan några skydd. Vi flyttar produktion utomlands för att få ner produktionskostnader och få högre bonusar.

Ja.. Listan kan göras hur lång som helst där vi gör saker som påverkar andra och sänder ut signaler till vår omvärld om vad som är accepterat att göra. Viktigaste frågan är... Hur kan en "brudöverlämning", där enbart mina nära och kära (som vet varför jag vill att min pappa ska gå med mig) kommer närvara skapa så stor debatt när vi dagarna i enda gör saker som är miljoner gånger värre för omvärlden?

Nu tänker jag inte läsa detta forum längre, för jag känner att jag bara blir irriterad. Än en gång anser jag att det viktigaste i det här fallet är att acceptera och respektera att vi alla är olika och har olika önskemål.

Ja, jag tycker ju att vi ska tänka på det också. Alla måste ta ett ansvar för sina handlingar annars går det åt skogen helt enkelt.
    Om vi inte slutar förbruka jordens resurser i den här farten så lämnar vi inget till våra barnbarn och barnbarnsbarn. Det är jobbigt, men vi får inte blunda för det.

Om alla börjar ta sina första stapplande steg till en mer ansvarsfull livsföring så kanske det blir lättare och lättare.
    Jag orkar inte heller tänka på att över 20 000 människor dör i bomullsindustrin varje år. Men jag är ansvarig, precis som du! Varje gång jag köper ett billigt bomullsplagg så medverkar jag till att någon dör. Jag kan ju faktiskt begära ekologisk bomull eller att arbetarna får betalt osv.

I det sammanhanget är brudöverlämning en piss i Nilen kanske, men just i den här tråden är det det som diskuteras. Sedan har jag inte sagt att man inte får (utom i kyrkan) och jag respekterar olikheter, men om man inte kan tåla att diskutera sina beslut eller innebörden av dem som det uppfattas av andra så är man lite överkänslig tycker jag.
  • Aleta
    skruttisOmuffis skrev 2011-02-03 14:42:40 följande:
    Man ska aldrig ta någonting för givet... prästen på min student rappade fram sin predikan...

Det ligger säkert någon fulig eller fånig stereotyp uppfattning bakom ang sistnämnda frågan...
    Det skulle vara väldigt fint om min bm's mamma ville överlämna honom. Åh, vad fint
    (Hans pappa är avliden...om någon undrar "varför just mamman och inte pappan"...)

I vårt fall så är det nog så att min bm vill vara där framme först för han har hajpat det här med att inte få se mig i min klänning innan vigseln.
    Men det kanske vore tvärtom om vi lade ner lika mycket pengar på min bm's kläder, underkläder, hår, smink, smycken och naglar...för att inte glömma lilla aftonväskan
    Då kanske jag skulle stå och med spänning och förväntan och vänta på honom där framme!
    Min mans kläder kostade mer än mina.
  • Aleta
    skruttisOmuffis skrev 2011-02-03 15:05:25 följande:
    Men med det mesta kring bröllop kan man ju fråga sig varför...
    Brudgummen borde få ha en brudgumsbukett... men för att göra det till ett riktigt slag om jämställdheten så döper vi om det till bröllopsbukett så har vi exakt samma...
    Jag vet att jag är extrem nu, men förstår du vad jag menar?

Saker är och har varit på ett visst sätt och det är upp till var och en att ändra på det och skapa nya traditioner eller bara göra någort helt eget. Klart killen kan gå fram när bruden står där framme, det är ju trots allt bara logistik.

Varför inte sätta på en jättbra låt och sen låta alla inklusive följet dansa fram till altaret som på en välkänd video på youtube??
    Att låta hela följet dansa in i en kyrka känns mer show och mindre gudstjänst. Det är ett typiskt tillfälle att välja en privat borgerlig vigsel.

En vigselgudstjänst är offentligt, inte privat. Vem som helst har rätt att närvara så att det finns regler för hur de ska gå till är inte speciellt konstigt.

Blommans förslag var bra. Om man tycker att det är jätteviktigt att brudöverlämningar sker i kyrkan så kan man engagera sig, till en början lokalt.  
  • Aleta
    Lissie84 skrev 2011-02-03 19:12:28 följande:
    Hej allihop! 

Tänkte på en sak som jag ser som självklart men som flera inte verkar förstå(eller så gör ni det och vill bara att andra ska säga det rakt ut Flört), så jag ska försöka att förklara. 

Alltså, många undrar varför det just är pappan som ska följa dotter upp mot altaret . Förklaringen är ju väldigt enkel. Seden är ju anglosaxisk, där man som överallt i världen haft ett ojämnt förhållande mellan män och kvinnor, där pappan var familjens överhuvud. Detta har hängt med i deras traditioner som i sin tur kommit hit, vilket förklarar varför det just är pappan som följer.... men detta visste väl alla? Så varför undrar ni? Jag kan tänka mig att med tiden så kommer detta att luckras upp lite i och med att traditioner och symboler ändras.För övrigt kan jag satsa massa låtsaspengar  på att de flesta brudpar som vill ha brudöverlämning är medvetna om vad det har betytt men känner nu att det har ändrats. Kan inte nån som vet hur man gör starta en omröstningstråd där man får rösta på vad brudöverlämning betyder idag? Skulle va jätteintressant att kolla det. 
    Ja, bakgrunden är inte så konstig, den känner nog de flesta till även om jag faktiskt tror att väldigt många inte tänker på innebörden.

Däremot så säger många att de vill vara annorlunda och därför väljer brudöverlämning. Eller så skriver de som Burre säger att i just deras fall så passar pappa bäst, trots att han kanske inte ens har funnits med under ens uppväxt!

Man kunde tycka att om det var ett eget originellt val så skulle lika många komma fram till att de står sin mamma närmast och vill gå fram till henne. Eller en bästis som man har haft sedan man var liten. 
    Men nej, om inte pappa finns tillgänglig så hoppas väldigt ofta mamma över och det blir en bror, farbror eller annan manlig släkting. Det verkar vara väldigt undermedvetet styrt till att en man ska lämna över kvinnan. Alltså inget fritt, eget genomtänkt val.

Någon tyckte ju här att mannen var familjens överhuvud och viktigast, så då är det ju inte så konstigt att man väljer så, men de allra flesta säger klart och tydligt att de är helt jämställda och självständiga. Frågan är om man verkligen är så självständig som man tror när det undermedvetna och gamla normer har ett så starkt grepp om ens tankar utan att man ens är medveten om det.
  • Aleta
    Madde2011 skrev 2011-02-04 11:06:51 följande:
    Du missade nog mitt första inlägg där min blivande man troligen ska stå vid altaret med sin sånggrupp och sjunga ingångssången, som jag har önskat. Men vi får se hur det blir. Ingenting står ju skrivet i sten.
    Det vore spännande att få veta hur alla som debatterat här sen har gjort på sitt bröllop, vad blev resultatet?.
    Jag vet att det tidigare har varit brudar som ändrat sig efter dessa diskussioner. De har inte tänkt på symboliken innan eller kanske inte känt till hur unik i världen den svenska traditionen är.

Några har tyckt att den nästan bortglömda traditionen att mötas på kyrktrappan där mannen lämnar över buketten som bruden inte har sett tidigare och där få ses för första gången under dagen har varit ett fint alternativ när man inte vill ses i förväg.

Andra har givetvis sin överlämning som planerat. 
  • Aleta
    passionsblomman skrev 2011-02-04 21:53:48 följande:
    Jag tycker det finns all anledning att berätta saker man vet och föra vidare sådant man faktiskt inser att alla inte vet. Som detta med buketten. Det lärde jag mig på floristutbildningen och sprider här på BT allt jag kan-för det är en kul sak att veta, även om man sedan själv bestämmer sin bukett. Det är kanske meningslöst vetande för många, men att veta varifrån en grej kommer och hur seden sett ut från början hör till det som berikar i livet anser jag. Så, numera vet Aleta och sprider vidare, liksom Aletas gamla etikettbok lärt mig en massa om hur det skulle gå till vid förlovningar etc förr. Det är ju hur kul som helst!

Och NEJ, jag tror faktiskt inte att "de flesta" vet att det inte alls är en Svensk företeelse med överlämning. För det är ju så många som förvånat undrar varför kyrkan skulle ha något emot att man är "gammeldags och traditionell". För övrigt verkar det finnas gott om folk som på allvar tror att vi i Svenska domstolar har en jury osv.
    jag har inget emot influenser från andra länder i sig. Däremot är det sorgligt när man tapapr kontakten och kunskapen om hur det såg ut för bara några generationer sedan i ens egna hemland. Det blir historielöst och fattigt tycker jag.

Själv var jag för något år sedan på vigselgudstjänsten där en BT-kompis gifte sig efter att läääänge velat hit och dit om överlämningsdelen och upprört diskuterat i evigheter i trådarna på BT. Hon valde tillslut att gå med sin make och de var så fina!
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
    Nu inspirerade du mig att damma av den här gamla tråden.
    www.brollopstorget.se/Forum-1-4/m3292559.html 
  • Aleta

Då undrar man vad marskalkarna betydde?
    Skulle de gifta sig med bruden om brudgummen fick kalla fötter?
    Jag tror att jag har hört något liknande, men precis lika vagt som det JustMeAndMyLove beskriver angående tärnorna.

Har någon några faktiska källor så skulle det vara jättekul att få höra. Annars kommer jag att tro att det är en faktoid till vidare.  

• Aleta
    förlovadflicka skrev 2011-02-06 17:12:36 följande:
    Tycker det är jätteintressant att alla bryr sig om ursprunget till det här men inte tycker att det är något att dansa runt ett manligt könsorgan på midsommarafton :P Tycker jag är lite mer udda :P
    Fast jag tror inte att midsommarstänger har varit uppe på tapeten alls...så hur kan du vara så säker på att ingen tycker det?
  • Aleta
    Kattpoet skrev 2011-02-06 19:45:54 följande:
    Det beror på vilka  källor man tittar på, i vissa sägs det att man den mest  manliga mannen  hade sex med tjejen medans folk stod och tittade på och sedan  drogs killen ut när han kom så han kom över pålen eller avguda bilden.

Andra så har det ett par som har sex framför folket och det barnet som födds efter det bli automagisk präst....

Det finns mycket om midsommar festen, eller midsommar blotet som det hette. 
    Fast det där kan lika gärna vara någon 1800-talsforskares våta dröm...  
Svar på tråden Brudöverlämning - hit eller shit?