Fotograf Therese Ekblom
Är det någon som har erfarenhet av Therese Ekblom, www.ekbloma.se?
Är det någon som har erfarenhet av Therese Ekblom, www.ekbloma.se?
Nej det har jag inte, men tittade precis på hennes hemsida. Fina bilder och prisvärd tycker jag!
Wow, verkligen superfina bilder!
Men som jag skrev om i annan tråd: tyvärr många som inte kan fota annat än i dagsljus. Och jag vill ha fina bilder även om det regnar eller är kallt!
Så här skriver Therese på hemsidan:
"Jag fotar i naturligt ljus, på bokningsmötet före bröllopet diskuterar vi plats och miljö och en b-plan vid dåligt väder. Ett paraply i härliga färger kan ju också vara ett alternativ!"
Det är dagsljus även vid kyla och regn.
Många fotografer kör med befintligt ljus eftersom det tar tid att placera ut blixtar, mäta ljusförhållanden osv.
Precis som AnnaPanna säger ska man självklart tänka till vad man vill ha för typ av foton. En del fotografer fotar med naturligt ljus och andra med studioutrustning. Fotonen blir olika av detta och vad man tycker är bättre är en personlig åsikt.
Dock kan man inte, som AnnaPanna gör, säga att det inte blir fina bilder om man fotar i naturligt ljus och det regnar ute. Så länge det är en tid på dygnet som har dagsljus går det att få mycket fina bilder. Med profesionell utrustning räcker dagsljuset och kameror och objektiv klarar att det är lite blött.
På mitt eget bröllop regnade det hela dagen, så vi fick hålla oss under träd, tak och paraplyer. Jag är ändå mycket nöjd med fotonen och skulle inte byta dem mot ett onaturligt studioljus. Men vi tycker alla olika :)
Jo, fast just för porträtten måste man kunna förvänta sig att det går att förstora upp bilderna till affischformat. Det går inte med dagsljus utan att det blir väldigt kornigt om det är en gråmulen dag inomhus.
Riktiga proffs kan komplettera dagsljuset med blixtar på ett sätt så att det ändå ser ut som dagsljus, har läst på om detta.
Det går jättebra att förstora bilder tagna utan blixt. Det som gör bilden korning och grynig är om man ställer upp ISO-talet mycket högt. Det behövs absolut inte i dagsljus om man har professionella objektiv och kameror.
Nu skriver du att "proffs kan komplettera dagsljuset", jag trodde du menade att man skulle fota inomhus ("även om det regnar och är kallt")? Blixt-/ljusutrustning brukar inte gilla regn. En studio inomhus blir aldrig samma sak som naturligt ljus och miljö utomhus.
Märk dock att jag inte säger att det ena är absolut bättre eller sämre. Vi tycker alla om olika fotostilar. Det är jättebra att man är medveten om det när man väljer fotograf.
Lite svårt att sammanfatta varför man använder blixt i ett par meningar men oftast är det för att jämna ut ljusförhållanden (t ex brudparet står i skugga och bakgrunden ligger i sol) eller för att det är dåligt med ljus i lokalen.
Jag fick en gång en kommentar när jag använde upplättningsblixt vid en fotografering där brudparet stod ute på en äng och solen sken från en klarblå himmel. Då frågar en släkting varför jag använder blixt när solen skiner :)
MKF: jag menar komplettera det svaga dagsljus som blir inomhus i kyrka eller festlokal en gråmulen dag. Detta kan göras med portabla blixtar utan att det syns så mycket att det är taget med blixt. Alltså inte traditionella studiobilder!