• MKF

Fotograf Therese Ekblom

Precis som AnnaPanna säger ska man självklart tänka till vad man vill ha för typ av foton. En del fotografer fotar med naturligt ljus och andra med studioutrustning. Fotonen blir olika av detta och vad man tycker är bättre är en personlig åsikt.

Dock kan man inte, som AnnaPanna gör, säga att det inte blir fina bilder om man fotar i naturligt ljus och det regnar ute. Så länge det är en tid på dygnet som har dagsljus går det att få mycket fina bilder. Med profesionell utrustning räcker dagsljuset och kameror och objektiv klarar att det är lite blött.

På mitt eget bröllop regnade det hela dagen, så vi fick hålla oss under träd, tak och paraplyer. Jag är ändå mycket nöjd med fotonen och skulle inte byta dem mot ett onaturligt studioljus. Men vi tycker alla olika :)

• MKF

Det går jättebra att förstora bilder tagna utan blixt. Det som gör bilden korning och grynig är om man ställer upp ISO-talet mycket högt. Det behövs absolut inte i dagsljus om man har professionella objektiv och kameror.

Nu skriver du att "proffs kan komplettera dagsljuset", jag trodde du menade att man skulle fota inomhus ("även om det regnar och är kallt")? Blixt-/ljusutrustning brukar inte gilla regn. En studio inomhus blir aldrig samma sak som naturligt ljus och miljö utomhus.

Märk dock att jag inte säger att det ena är absolut bättre eller sämre. Vi tycker alla om olika fotostilar. Det är jättebra att man är medveten om det när man väljer fotograf.

Svar på tråden Fotograf Therese Ekblom