• Chicita

Nervös för möhippa!

Min bästa kompis ville ha en sån där möhippa med gardin på huvudet och skämmiga saker, hon tyckte att det hörde till.
    Nu blev hon sjuk lagom till möhippan så vi tog det lite lugnare. De flesta av hennes vänner kunde inte vara med heller. Men det blev ändå lekar, fingerfärgsmålning och en vända på pubben...

Nu säger hon hela tiden att hon ska "hämnas" nu.
    Trots att jag sagt flera gånger att jag inte vill ha en sån hippa.
    Jag associerar sånt med mobbing och vill inte utsättas för det. Skillnaden var ju att hon VILLE ha det. Men hon vill inte fatta...
    Om jag blir arg och säger till henne på skarpen så säger hon att hon ju bara skämtar, hon vet att jag inte vill men att det är kul att retas lite.

Nej det är inte kul alls... Jag vill inte må dåligt över min hippa.
    Så jag har helt enkelt sagt till min andra tärna att hon får ansvara för att det inte blir någon "mobbing-förnedrings-hippa" för att i så fall kommer jag gå hem och så kan dom sitta där med sin gardin och sina "roliga saker" {#emotions_dlg.djavulsk}

• Chicita
    Emblas Mamma skrev 2011-01-31 11:14:49 följande:
    det är ju faktiskt lite irriterande! Och jobbigt!
    Jag menar - VILL man ha en sån hippa så är det ju klart man kan få en!
    Men bara för det så ska man ju inte hämnas!
    Hon ville ju själv och har inget att hämnas över! Hon borde få se till att du får exakt den hippan DU vill ha eftersom hon själv fick den hon ville ha!

:)
    Precis så resonerar jag också... Eftersom hon inte vill förstå (verkar ju verkligen som att hon inte VILL fatta) så får den andra tärnan ta över ansvaret. Och henne känner jag att jag kan lita på :)
    Mace skrev 2011-01-31 11:15:14 följande:
    Kan du inte säga till henne på allvar? Alltså, ring upp henne och be att få prata med henne och bara förklara att alla sådan aktiviteter får dig att må dåligt och att du hellre vill att de hoppar över möhippan än utsätter dig för något sådant. Säg att det är privat och att detta är något du inte ändrar dig kring utan att du faktiskt mår dåligt över det och inte vill höra mer skämt om det.

Det kanske känns dumt att göra det, men bättre göra det nu än sedan. 
    Jo jag har försökt att prata med henne men det verkar inte gå fram...
  • Chicita

Ja helt klart så behövs inga stora grejor...
    Jag får höra att "jamen det är ju sånt man minns"...

Och visst håller jag med om det.
    Snart 20 år efter att ha gått ut grundskolan så minns jag fortfarande dagarna i åk5 där man tillbringade rasten i en snödriva för att man gömde sig för klass- "kompisarna".
    Osv...
    Minnen som jag gärna är utan.

Så varför ska man ställa upp på vuxenmobbing på sin möhippa? Varför skapa mer minnen man helst vill glömma?
    Det är ju inte meningen att man ska skapa "roliga" minnen åt sina vänner när man själv mår dåligt både innan och under hippan. Utan att man ska skapa underbara minnen åt sig själv som man kan DELA med sina vänner...

Underbara minnen kan vara något så enkelt som prinsessangrodan föreslog. Chokladprovning, ostprovning eller liknande. Varför inte en spa-dag.
    Eller kanske få en privatlektion av en kock i hur man lagar den ultimata romantiska middagen till sin M2B?

Att göra bort sig står inte på min "to-do-lista" inför bröllopet.
    Så om någon planerar en sån hippa åt mig så kan dom ju ha så roligt på den UTAN MIG!
    Och det har jag sagt åt dom också...

• Chicita
    Sebastiána skrev 2011-02-01 08:48:00 följande:
    Precis, man minns det säkert, men det ska ju vara fina minnen!

Det jag retar mig på är just när (som på planeringen inför min systers möhippa) folk säger att det SKA vara pinsamheter på möhippa annars är det ingen möhippa. Trams säger jag! Som sagt, mina gamla vänner som känner mig vet att jag inte gillar sånt och det gör inte de heller, men jag har lärt känna lite nytt folk sedan jag flyttade upp, men mest ytligt. Jag hoppas att de inte tänker dra iväg mig på hemskheter. Jag har sagt tydligt till min BM att om de ringer och frågar ska han säga att jag INTE vill göra sånt. Han svarade då typ att "man får hålla god min" och "det hör ju till". Herregud! Fast nu har han förstått tror jag. Jag har sagt att jag helt enkelt vägrar och åker hem (svårt i och för sig eftersom det inte finns någon kollektivtrafik att tala om och taxi är svindyrt - inte hittar jag heller).
    Jo det där att "det ingår" och att "man får hålla god min" har jag också hört till leda...
    Gör upp med din M2B att han får hämta dig ifall dom försöker få dig att gå med på något som du inte vill. Att han får ha lite beredskap den dagen så att säga...
    Då kan ju HAN också påverka dom som anordnar hippan eftersom han säkert inte vill ut och skjutsa Flört
  • Chicita

Angående att ens vänner får lägga pengar på hippan...
    Jag vet att det är tradition att ens vänner betalar hippan. Men traditioner brukar jag inte bry mig så mycket i *S*
    Om dom fixar en resa till ett spa så nog sjutton betalar jag mina behandlingar själv.
    Annars kan man ju ha en spa-dag hemma...
    Göra ansiktsmasker och manikyr på varandra, kanske sätta sig i en ring och ge varandra axel/nackmassage också...
    Saker behöver inte kosta massa pengar för att vara uppskattade. Och om det är något min ANDRA brudtärna (den vettiga av dom *S*) är bra på så är det att komma på saker som inte måste kosta massa pengar... Men som ändå känns dyrbara... 

Det viktigaste för MIG är att dom inte försöker köra med några förnedringsgrejor. För då går jag hem. Eller så sätter jag mig på tvären om jag inte kan ta mig hem därifrån för egen maskin.
    Och om det är något karaktärsdrag som är framstående hos mig så är det min envishet... och mitt tålamod {#emotions_dlg.djavulsk}

Svar på tråden Nervös för möhippa!