• MaalinJohansson

En tärna som inte verkar intresserad

För ett litet tag sen bestämde vi oss för att ha två tärnor. Min Sambo ville ha sin syster och då tog jag min syster.

Vi har letat runt lite efter klänningar till våra systrar. Jag tänkte att jag skulle hitta några och sen kunde vi se om dom kunde komma överens om en. Mitt enda krav är att dom ska vara lila och knä korta. Eftersom min klänning är väldigt enkel (lång och vit) Så vill jag inte att deras klänningar ska sticka ut alldeles för mycket. Eftersom faktiskt jag ska vara finast ;)

Men vi hittade iallafall 3 stycken jätte fina "enkla - fest - klänningar" Lila och knä korta för runt 500 kr. Presic vad vi tänkt oss. Visade min syster och hon hade väll någon favorit men tyckte att alla var fina.

Skicka bilderna på klänningarna till min Sambos syster och frågade henne, vilken av dom här 3 hade du velat ha? Då svarar hon att hon tyckte att alla 3 var fula...
    Jag blev ganska så paff och trodde iallafall att någon skulle falla henne i smaken. Jag hade förstått det mer om hon förklarat varför hon inte tyckte om dom.

Så nu satt vi idag igen och efter ett bra tag hittade vi några andra som vi också tyckte va jättefina och i vår pris klass. Har skickat över bilderna på dom men hon har inte haft tid att titta på dom än. Men jag känner nu att om hon säger samma sak om dom här klänningarna, ska jag då be henne att ta en ändå? Och om hon vägrar så får vi tyvärr be henne att inte vara tärna. Eller är det fel av oss/mig? Hon verkar ju inte ha tid att leta efter en klänning själv liksom. Och sen verkar hon inte jätte intresserad av att hjälpa oss att lösa det här "klännings problemet"

Nu är det ju så att min syster också blivit sur för att hon uppfattar det som att sambons syster får välja vilken dom ska ha och sen får hon rätta sig efter det. Men nu är min syster bara 16 och sambons syster 22. Så man kan ju tycker att hans syster borde vara lite mognare.. Det är ju trots allt vårt bröllop.

småsur
  • Svar på tråden En tärna som inte verkar intresserad
  • 1700tal

Men har ni frågat henne vad det är med klänningarna hon inte gillar? Materialet, skärningen, nyansen...

Jag kan förstå både era sidor. Jag skulle ha oerhört svårt att godkänna/passa i en modell som någon annan valt. Å andra sidan skulle jag då lägga manken till att själv leta upp en klänning som passar både mig och ert bröllop. Så det blir ju lite moment 22 när hon varken vill ha era alternativ eller leta själv.

Skulle nog ge henne 2 alternativ - hitta en själv som fyller era kriterier (och godkänns av er) inom en viss deadline eller välja en av de många alternativ som ni hittat. Alternativ nummer 3 - att hon inte är tärna alls - skulle jag lämna till henne i så fall. Då är det hon som ställer ultimatum isåfall, inte du. Det är både tillmötesgående och snällt av er att låta henne välja sin egen klänning, passar varken det eller de ni valt så finns inte så många varianter kvar. Men då blir det hon som tar beslutet att hoppa av som tärna...

• Chicita

Det är DITT bröllop.
    Om du vill att dina tärnor skulle vara klädda i potatissäck och aska så är det det som gäller.

Välj ut två eller tre klänningar som DU gillar och fråga "vilken av dom här skulle du vilja ha?"
    Säger hon "ingen" så får hon väl gå naken då om hon ändå vill vara tärna.
    Det är inte hennes stora dag, hon ska anpassa sig efter dig och din smak om hon vill vara tärna.

Jag har ett liknande problem med en av mina tärnor.
    Jag vill inte att dom ska ha likadana klänningar utan har gett dom inspirationsbilder, talat om att dom ska ha något grönt (hela klänningen behöver inte vara grön, men temafärgen är grön) och att det ska vara 1300-talsinspirerad...
    Sen får dom välja modell, tyg osv själva.
    Den ena tärnan syr sin klänning själv och hon är jättetaggad.
    Den andra förhalar och säger att hon inte gillar medeltidstemat osv osv. Så jag har ställt krav på henne och till och med ultimatum. Välj en klänning eller kom som gäst!

• Sebastiána

Jag har inte ens tänkt tanken att det finns risk att tärnan blir snyggare än jag. Det är ju jag som är huvudperson (tillsammans med brudgummen) ändå. Min tärna, som är min syster, har fått välja helt själv. Det enda önskemålet jag egentligen hade var att hon inte skulle välja klara färger - men det skulle hon ändå inte göra eftersom hon föredrar och passar bäst i lite mer omättade färger. Nu har vi i och för sig inget färgtema så hon slipper matcha brudbuketten och jag har bara en tärna så hon behöver inte matcha någon annan heller. Jag kan i och för sig tycka att det ser snyggast och mest naturligt ut om tärnorna INTE har likadana klänningar

TS. För att svara mer konkret på ditt inlägg tycker jag att du väljer kanske tre modeller som du tycker är fina och låta de välja mellan dem.

• MaalinJohansson
    1700tal skrev 2011-02-01 08:16:44 följande:

Men har ni frågat henne vad det är med klänningarna hon inte gillar? Materialet, skärningen, nyansen...

Jag kan förstå både era sidor. Jag skulle ha oerhört svårt att godkänna/passa i en modell som någon annan valt. Å andra sidan skulle jag då lägga manken till att själv leta upp en klänning som passar både mig och ert bröllop. Så det blir ju lite moment 22 när hon varken vill ha era alternativ eller leta själv.

Skulle nog ge henne 2 alternativ - hitta en själv som fyller era kriterier (och godkänns av er) inom en viss deadline eller välja en av de många alternativ som ni hittat. Alternativ nummer 3 - att hon inte är tärna alls - skulle jag lämna till henne i så fall. Då är det hon som ställer ultimatum isåfall, inte du. Det är både tillmötesgående och snällt av er att låta henne välja sin egen klänning, passar varken det eller de ni valt så finns inte så många varianter kvar. Men då blir det hon som tar beslutet att hoppa av som tärna...

Ja vi har bestämt oss för det. Att om hon inte tycker om dom jag skickat nu heller så får hon leta upp en själv som vi sen får se kunde passa vår stil :)
  • MaalinJohansson
    Chicita skrev 2011-02-01 08:19:37 följande:
    Det är DITT bröllop.
    Om du vill att dina tärnor skulle vara klädda i potatissäck och aska så är det det som gäller.

Välj ut två eller tre klänningar som DU gillar och fråga "vilken av dom här skulle du vilja ha?"
    Säger hon "ingen" så får hon väl gå naken då om hon ändå vill vara tärna.
    Det är inte hennes stora dag, hon ska anpassa sig efter dig och din smak om hon vill vara tärna.

Jag har ett liknande problem med en av mina tärnor.
    Jag vill inte att dom ska ha likadana klänningar utan har gett dom inspirationsbilder, talat om att dom ska ha något grönt (hela klänningen behöver inte vara grön, men temafärgen är grön) och att det ska vara 1300-talsinspirerad...
    Sen får dom välja modell, tyg osv själva.
    Den ena tärnan syr sin klänning själv och hon är jättetaggad.
    Den andra förhalar och säger att hon inte gillar medeltidstemat osv osv. Så jag har ställt krav på henne och till och med ultimatum. Välj en klänning eller kom som gäst!
    Ja jag tycker också lite att det är vi som bestämmer. Jag frågade henne nu i morse om hon tittat på klänningarna än men hon hade annat att tänka på svarade hon.. Så min sambo får väll ta och ringa henne nu i veckan iallafall. Hoppas att det löser sig för dig också!
  • Chicita
    MaalinJohansson skrev 2011-02-01 12:19:55 följande:
    Ja jag tycker också lite att det är vi som bestämmer. Jag frågade henne nu i morse om hon tittat på klänningarna än men hon hade annat att tänka på svarade hon.. Så min sambo får väll ta och ringa henne nu i veckan iallafall. Hoppas att det löser sig för dig också!
    Ja vi får väl se vad våra bångstyriga tärnor blir i slutänden... Bara gäster kanske... Om dom inte bråkar för mycket så dom inte blir väkomna alls ;)
  • MaalinJohansson
    Sebastiána skrev 2011-02-01 08:33:41 följande:
    Jag har inte ens tänkt tanken att det finns risk att tärnan blir snyggare än jag. Det är ju jag som är huvudperson (tillsammans med brudgummen) ändå. Min tärna, som är min syster, har fått välja helt själv. Det enda önskemålet jag egentligen hade var att hon inte skulle välja klara färger - men det skulle hon ändå inte göra eftersom hon föredrar och passar bäst i lite mer omättade färger. Nu har vi i och för sig inget färgtema så hon slipper matcha brudbuketten och jag har bara en tärna så hon behöver inte matcha någon annan heller. Jag kan i och för sig tycka att det ser snyggast och mest naturligt ut om tärnorna INTE har likadana klänningar

TS. För att svara mer konkret på ditt inlägg tycker jag att du väljer kanske tre modeller som du tycker är fina och låta de välja mellan dem.
    Jag var mest lite ironisk när jag skrev att "jag skulle vara snyggast" Men vi har en speciell stil på det hela och jag vill att mina tärnor också ska följa den och inte välja hej vilt.

Och dom får gärna ha olika klänningar. Men jag vill att man ska se ett samband mellan klänningarna och att det ska vara typ av samma nyans.

Ja det var ju så vi gjorde från början. Jag valde ut tre modeller men vi fick ju till svar att dom var fula..=/
Svar på tråden En tärna som inte verkar intresserad