• J och J

bröllopsresa europa?? hjälp!

Vi vet inte alls vart vi ska åka. en vecka till nio dar i juli 2011.

har liksom inte rest så mycket i europa.

vi kommer åka till maldiverna 2012 men vill ha en minimoon efter bröllopet.

tips?
    vi är ute efter snorkling, bad, sol, vacker natur att promenera, lite kultur (dock inte fokus på detta)
    god mat

charter är inte nödvändigt då vi vill hålla priser nere. så vi bokar nog flyg och hotell själva.

vi vill väldigt gärna kunna snorkla. sen behöver det ju inte vara som egypten såklart.

funderade på malta men tror det blir alldeles för varmt!!

snälla tipsa oss. vi vet inte alls

nån som varit på nån ö grekland? menorca? mallorca? italien?

och gärna då inte alltför dyrt. helst under 15000 (innebär ju då inget lyxhotell utan fint men mindre stjärnor =))

jagochminfina.blogg.se fråga mig om anvnamn och lösen
  • Svar på tråden bröllopsresa europa?? hjälp!
  • Loppansson

vi ska åka till postiano/sorrento, helt fantastiskt säger dom varit där och vi älskar italien så för oss känns det såååå bra.

• Fini

Ska ni åka i juli är det nog tyvärr kanonvarmt om ni vill åka nånstans där man kan snorkla....

Men Malta är säkert fint tror jag! Har velat åka dit länge.
    Mitt favoritresemål är nog Venedig ^^ Där finns dock inget intressant i snorkelväg så vitt jag vet. Inte så mycket naturvandringar heller, hehe. Så det är kanske inget för er. Men det var fantastiskt att gå vilse i alla gränder. Och åka gondol. Väljer man den långa rutten så sjunger gondoljären, hihi.
    Tar man en liten båttur till ön Lido finns en jättelång sandstrand med riktigt ljummet vatten!

Rekomenderar verkligen att ta tåget istället för flyg!!!!! Att åka igenom Österrike var fantastiskt!! Man kanske kan hoppa av på vägen då. Så får man naturupplevelser man alltid kommer minnas!
    Miljövänligare dessutom ;)

Kroatien ska vara fint att snorkla! Jag har inte hittat tips om det på nätet men en bekant till mig rekomenderade det.

• Emsie

Jag gillade verkligen Kroatien. Testade aldrig att snorkla iofs men vattnet var jätte klart (klaraste jag sett i europa) sen vet jag inte om det finns mycket fina fiskar att titta på men.. God mat, trevliga människor som är bra på engelska. Rovigno hette staden jag var i, vi åkte båt från Venedig för att komma dit så om man vill kombinera så är inte det omöjligt. Annars finns det ju massor av andra ställen, Italien gillar jag personligen, hoppas på att hitta nån prisvärd resa till Sicilen i sommar :) Vill gå upp på vulkanen Etna, äta skaldjurspasta, sola, bada och shoppa i Pallermo.

• ekf

Kanske Madeira skulle kunna passa. Vi var där i oktober så det blev inget havsbad men vandrade längs de gamla vattenkanalerna sk. "levada-vandringar"  det var jättefint! Jag tror att man kan snorkla och sola och bada om man tar sig till rätt delar av ön eller tar en båttur till en mindre ö utanför huvudön. Som jag har förstått det ska det inte bli olidligt varmt som det blir i vissa delar av Europa på sommaren.
    Lycka till

• Viktoria och Sebastian

I Grekland skulle jag rekommendera Santorini, väldigt romantiskt! Om man inte bor i Fira så kan man få ner priset betydligt! Ön är så pass liten så det är inga problem att ta sig till Fira på kvällen.

Menorca är jätte mysigt! Här kan ni också få ner priset, finns många fina lägenhetshotell som ligger precis vid stranden.  

Lycka till! 

• Fini
    Emsie skrev 2011-02-02 16:04:08 följande:
     Italien gillar jag personligen, hoppas på att hitta nån prisvärd resa till Sicilen i sommar :) Vill gå upp på vulkanen Etna, äta skaldjurspasta, sola, bada och shoppa i Pallermo.
    Vi var på Etna och firade midsommar förra sommaren. Verkligen en upplevelse!! 
  • J och J

Tack för alla tips.

just nu lutar det åt grekland.
    korfu me fokus på  paleokristas
    karpathos närheten av ammoopi
    eller zakynthos vet inte riktigt vart än

har ni tips på nån av dessa öar? 

jagochminfina.blogg.se fråga mig om anvnamn och lösen
  • AndyP

Vill man åka till en lugn och otroligt vacker ö i Grekland så skulle jag rekommendera Samos. En otroligt mysig by på Samos är Kokkari. Här finns massor av caféer längs med vattnet och en skön stämmning. Kika mer här om Samos: www.samosgrekland.se

• prinsessanogrodan

Malta är jättemysigt! Åk dit på våren eller hösten, inte i augusti för då är det verkligen varmt och allt är sönderbränt. Malta har fina stränder och lite kultur och historia och god mat (lite italienskt)....men deras frukostar är brittiska tyvärr.....

• ClaraH

Vi kommer att åka till Italien och kommer att vara i Rimini fyra dagar och i Rom 4 dagar. Först tittade vi på att åka till Sorrento/Capri istället för Rimini, men det var väldigt dyra hotell där. Vi gillar kombinationen bad och vila med stadssemester. Italien har både sol, kultur, mat och shopping. Vi flyger med SAS och åker i augusti.

• prinsessanogrodan

På Malta kan man bo tex i Sliema (10 min med buss från huvudstaden Valetta). Från Sliema har man utsikt in mot Valetta...jättefint på kvällen! Det är billigare att bo i Sliema än i Valetta. De flesta bussar på Malta går in till busscentralen i Valetta och därifrån kan man ta sig runt hela ön med buss och det är billigt att åka buss! Man kan hyra bil men det är vänstertrafik och det är ganska mycket trånga gränder och branta backar och dom kör ... ja lite annorlunda här om man säger så

Inne i Valleta "måste" man se Saint John's Co-Cathedral. Var där och häng på låset när dom öppnar (tror det är kl 9 eller 10) för ni är inte ensamna om att vilja se den.
    I Valleta finns det 2 utsiktsplatser med lite skugga, Upper och Lower Barracca Gardens, perfekt för att vila fötterna och äta lite mellan mål och utsikten är gratis
    I Valletta finns det en underjordisk sambansdcentral sedan Andra Värdlskriget om man är intresserad av sånt. Malta var de allierades knutpunkt för att samordna allt i medelhavet under WW II....Väldans spänande tyckte vi (vi är historienördar )

Sen "måste" man se den gamla staden Mdina (uttalas Imdina), jättefin gammal stad.  Här ska man nästan också hänga på låset för då för man gå en tyst och välstädad stad som tagen ur en medeltidsfilm. Och så ska man passa på att fika på Fontanellea Tea Gardens...vilka tårtor mmmm och fin utsikt över hela ön. Och mycket fina glasfigurer att köpa!

Mellieha Bay är en bra strand där bussen stannar i närheten och det finns matställen på stranden. Välordnat!
    Och så "ska" man ta båten till grannön Gozo och bada och snorkla. Och så finns det en mindre stad som heter Marsaxloxx ( osäker på stavningen) som är känd för sina sjaldjur och fina fiskebåtar.

• Oberon

Skiathos kanske? Området runt Thessaloniki?

• MAndy

Europas finaste stränder finns på Sardinien!
    Sardinien är en stor favorit. Va där i somras. Åkte billigt (300-500 kr) ner med Ryan Air, sedan hyrde vi lägenheter genom HomeAway. Hur smidigt som helst. Fina stränder, mycket att se. När man hyr lägenhet blir det inte så dyrt (om man är ute tidigt och bokar). Googla "Stintino".

Andra förslag:
    Menorca - tycker det verkar grymt fint! Har aldrig varit där, men det verkar ganska bröllopsrese-aktigt. Snorkling borde funka bra här. Kolla in Cala Galdana på googles bildsök.
    Portugal - Algarvekusten - en av de bästa platser jag varit på. Fina och breda stränder, dock lite kallt i vattnet.. 
    Fuerteventura - Kanarieöarnas bästa ö. Otroligt fina stränder uppe vid Corralejo, som för övrigt är en grymt fin och mysig stad. Mycket shopping och trevliga folk.

• Cammee

Jag kan varmt rekommendera Cypern. Funderade på om jag själv skulle åka dit på bröllopsresa, men då vi var där för tre år sedan så kändes det ändå ganska tråkigt. Men någon gång åker jag tillbaka! Har aldrig någonsin varit så nöjd med en resa !!! Vi var i Fig Tree Bay. Det är inget agia napa ös, men fortfarande en stor och väldigt trevlig bargata med en massa barer, nattklubbar, underhållning m.m. Alla restauranger vi provade serverade underbart god mat (mycket grekiskt, mums!)

Cyperns vatten är fantastiskt! Helt turkost och klart vatten, perfekt för snorkling!
    Just i fig Tree bay så ligger det lite i lite lä, så det blir aldrig stormigt eller blåsigt i vattnet, vilket gör att det alltid är helt klart.

Fina ställen att gå promenader på om man går en bit utanför staden, inte alls långt till grönområden, vattenvikar och annat mys.

Är du rädd att det ska bli för varmt på malta så är det nog för varmt på Cypern också, men klarar du av värmen så är det ett fantastiskt resmål!!

• Cammee
    Cammee skrev 2011-02-08 12:01:30 följande:
    Jag kan varmt rekommendera Cypern. Funderade på om jag själv skulle åka dit på bröllopsresa, men då vi var där för tre år sedan så kändes det ändå ganska tråkigt. Men någon gång åker jag tillbaka! Har aldrig någonsin varit så nöjd med en resa !!! Vi var i Fig Tree Bay. Det är inget agia napa ös, men fortfarande en stor och väldigt trevlig bargata med en massa barer, nattklubbar, underhållning m.m. Alla restauranger vi provade serverade underbart god mat (mycket grekiskt, mums!)

Cyperns vatten är fantastiskt! Helt turkost och klart vatten, perfekt för snorkling!
    Just i fig Tree bay så ligger det lite i lite lä, så det blir aldrig stormigt eller blåsigt i vattnet, vilket gör att det alltid är helt klart.

Fina ställen att gå promenader på om man går en bit utanför staden, inte alls långt till grönområden, vattenvikar och annat mys.

Är du rädd att det ska bli för varmt på malta så är det nog för varmt på Cypern också, men klarar du av värmen så är det ett fantastiskt resmål!!
    Vill också tillägga att det finns fantastiskt mycket och vackra fiskar. Vis stranden där man fortfarande bottnar fanns det massa småfiskar, plattfiskar och liknande. En dag simmade jag och min sambo ut några meter, dit vi inte bottnade och där fanns samma sorters fiskar fast dom var riktigt stora! Jag som är lite fiskrädd fick ett antal panik attacker. Det är inga regnbågsfärgade fiskar kanske, men dom var ändå lite färgglada, och plattfiskarna som simmade runt i sanden var skit häftiga när man kom ut en bit i havet. Enda stället jag varit på som har haft så mycket och så vackra fiskar.

Längtar nästan tillbaka lite nu när jag sitter och tänker på det. mysmys!!!
  • Åkerfeldt

Idag beställde jag vår bröllopsresa till Grekland. den 13/5 åker vi en vecka till Rethymon/Kreta. ska bo på Theartemis Palace med all inclusive.
    2 personer med en avebeställningsskydd,reseförsäkring och transfer
    12326:-

Svar på tråden bröllopsresa europa?? hjälp!