• Nettan998

blir våra skulder till kronofogden gemensamma om vi gifter oss?

jag och min pojkvän har pratat om att gifta oss och flytta ihop på riktigt,men vi båda har skulder till kronofogden blir dom gemensamma om man gifter sig?
    jag har ingen fast inkomst så vet att han blir försörjnings skyldig om vi bor tillsammans,men hur blir det med skulder och saker man äger om man gifter sig?

• Svar på tråden blir våra skulder till kronofogden gemensamma om vi gifter oss?
  • Willowfield

Både ja och nej, man tar inte över varandras skulder, 
    Dock betalar man av tillsammans eftersom inkomsterna räknas samman till en inkomst. Nu har ni ju båda skulder så jag är osäker på hur det räknas då.
    Dina skulder kan aldrig hamna i hans namn eller tvärtom, men med tanke på att de räknar ut försörjningsbördan på ett sådant sätt att båda inkomsterna adderas ihop så blir det så att båda betalar.
    Äger du eller han ngt av större värde, typ hus, osv så räknas de in som gemensamma ägodelar om ni inte skrivit äktenskapsord. 
    Bästa ni kan göra är att skriva äktenskapsord om det är så att en av er äger ngt av större värde.
    Om t ex du har ett hus så skrivs det som din egna egendom och så får han betala "hyra!" för att jämka ut försörjningsbördan er emellan.
    Allra bäst är att ni går till en jurist och ber dem hjälpa er så att ni kan få det så bra det bara går även när ni gifter er
    Du kan även ringa till konsumenthjälpen (samma som för skuldsanering) de kan hjälpa er att bena ut detta.
    Lycka till!

• passionsblomman

En ytterligare tanke förutom det Willowfield skrev, är ju att kanske försöka lösa skulderna båda två innan ni lägger pengar på ett bröllop eller andra saker? Nu vet jag ju inget om skuldernas storlek, men med gemensamam ansträngnigar borde ni kunna få ort ganska många tusen inom ett år eller två, och sedan ha frihet att gå in i ett äktenskap utan en jäkla fogde som tredje part? Vore inte det en lättnad?

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
Svar på tråden blir våra skulder till kronofogden gemensamma om vi gifter oss?