• Zelmah

vilket namn tycker ni?

Jag tycker att de finska namnen var fina :) Aalto eller Arola... ja fint :)

När jag hör Renling tänker jag på "renlig" istället... (sorry), läste t o m det först, precis som de gamla riddar/soldatnamnen Rask, Hurtig, Kvick, Trygg, och ....Renlig så jag reagerade lite på att det var en udda lite pikant variant på ett sådant namn ..Skäms Men om man inte läser för snabbt o okoncenterat o  när man säger det högt så tänker man ju inte det. Det är fint det med. Samma med Kristiansdotter, oxå fint... Svårt val detta med namn...

• Zelmah

Jag menar alltså inte att det låter som renlig utan att man kan associera till det om man läser slarvigt eller om man har dyslexi o så. Hoppas du inte tog illa upp av min lilla association...

• Zelmah
    J och J skrev 2011-02-04 16:17:43 följande:
    zelmah: jo jag vet :P har ju som levt med det i 28 år.
    man får oftast stava namnet.  har som vant mig och reagerar inte alls på renlig.
    tar inte alls illa upp =)
    ja haha det där med att stava namnet känner jag igen det får jag med göra. Har ett norskt namn som har stumma d:n som tillsammans med t blir som ett svenskt dubbel t. "tt" så vokalen före uttalas som en kort vokal om du fattar. Har aldrig mött nån som förstått hur det ska stavas så jag börjar alltid automatiskt att bokstavera namnet när sådana uppgifter ska lämnas ut... Sen uttalar alla namnet fel oxå... de skippar kort vokal o uttalar det med lång vokal istället eller så uttalar de d:en även fast de är stumma. Men man e ju van hehe... mitt namn kan i sin ena del associeras till nöt även fast det inte alls betyder det eller har med nötter att göra överhuvudtaget haha  Men jag kommer att behålla mitt efternamn när vi gifter oss, kan inte tänka mig att byta. :)
Svar på tråden vilket namn tycker ni?