• FruMatilda

Hjälp med lokal för fest och vigsel Stockholm

Har letat lokal nu sedan förlovningen och tycker det är hur svårt som helst.
    Vi skulle vilja ha en lokal som ligger lite lantigt, där man kan ha vigseln, den ska gärna ligga i stockholm området helt på norr sidan men det spelar inte så stor roll. Om det bara är lokal eller lokal med mat spelar inte så stor roll. Sen är det är med priset också skulle helst vilja att det allt som allt (loka,mat och dryck) hamnar runt 50 000 (gärna mindre såklat). Vi tror att det blir runt 50-55 gäster.

Är detta en omöjlighet?

Tacksam för alla tips som går att få!

• Svar på tråden Hjälp med lokal för fest och vigsel Stockholm
  • Lillananna

Har ingen aning om kostnad och så. men bergendals ligger väldigt fint. Har väldigt fina omgivningar där dom har haft bröllop förr. Ligger i Sollentuna så borde passar er.

• FruMatilda
    Lillananna skrev 2011-02-06 14:46:09 följande:
    Har ingen aning om kostnad och så. men bergendals ligger väldigt fint. Har väldigt fina omgivningar där dom har haft bröllop förr. Ligger i Sollentuna så borde passar er.
    Tack så mycket för förslaget ska kollas upp mer noggrant. Kostade 980kr/pers för mat och dryck och lokal.
  • Johan137

Jag vill slå ett slag för Hemma hos Kaj (www.hoskaj.se). Enligt mig är det den absolut charmigaste stället i stan. Jag tror dessutom att dom kommer att kunna ge er en bra deal, inklusive underhållning, om ni ger dom en budget.

Peter, en god bekant, når du på:
    p.andersson.work@gmail.com eller 070-859 54 44

Hälsa från Johan Mörk så har ni halva inne :)

• skruttisOmuffis

Jag har ett bra tips!
    Vi ska själva vara på Nygårds Värdshus....det ligger lite lantligt i Täby kyrkby. Man kan viga sig i trädgården eller inomhus vid dåligt väder.
    Det är jättefint och det finns många alternativ i olika prisklasser. Billigare än Bergendals.

• GnuGS
    Johan137 skrev 2011-02-06 23:28:26 följande:
    Jag vill slå ett slag för Hemma hos Kaj (www.hoskaj.se). Enligt mig är det den absolut charmigaste stället i stan. Jag tror dessutom att dom kommer att kunna ge er en bra deal, inklusive underhållning, om ni ger dom en budget.

Peter, en god bekant, når du på:
    p.andersson.work@gmail.com eller 070-859 54 44

Hälsa från Johan Mörk så har ni halva inne :)

Låter trevligt; dock inte särskilt lantligt som TS efterlyste!
  • Johan137
    GnuGS skrev 2011-02-07 00:30:12 följande:
    Låter trevligt; dock inte särskilt lantligt som TS efterlyste!
    Sant. Jag läser som en kratta :)
  • FruMatilda

Tack för tipsen!
    Hemma hos Kaj berkar som ett toppen ställe men det ligger lite för centralt (usch vad jag är kräsen!).
    Nygårds Värdshus verkar super mysigt! Ett allternativ att fundera på, blir dock inte så billigt när man räknar ihop alla kostader.. Hamnar runt 1000 kr/pes om jag räknat rätt...

Jakten fortsätter!

• Love Story

Har du kollat Djursholms slott? Ligger inte så där lantligt direkt men norr om stan och det finns möjligheter att hålla ner kostnader eftersom de kör med catering och man får ta med sig egen dryck.

• skruttisOmuffis
    FruMatilda skrev 2011-02-07 17:27:19 följande:
    Tack för tipsen!
    Hemma hos Kaj berkar som ett toppen ställe men det ligger lite för centralt (usch vad jag är kräsen!).
    Nygårds Värdshus verkar super mysigt! Ett allternativ att fundera på, blir dock inte så billigt när man räknar ihop alla kostader.. Hamnar runt 1000 kr/pes om jag räknat rätt...

Jakten fortsätter!
    Hm...jag står fast vid att Nygårds är billigare än Bergendals Flört
    Vi får bubbel med påfyllning till brudskål, trerätters med 1 glas vin till förätt, 2 glas vin till varmrätt, 1 glas dessertvin till efterrätt, bröllopstårta med kaffe och avec, vickning och  lokalhyra+1 timmes förlängning.
    Vi är 60 vuxna och 10 barn och vi betalar 68' totalt. Plus att vi har hela stället för oss själva!

För de 980 p/p på Bergendal ingår varken avec, tårta eller vickning...
    Love Story skrev 2011-02-07 21:22:36 följande:
    Har du kollat Djursholms slott? Ligger inte så där lantligt direkt men norr om stan och det finns möjligheter att hålla ner kostnader eftersom de kör med catering och man får ta med sig egen dryck.
    Det här faktiskt ett jättebra tips om det är långt kvar till bröllopet! Brukar tyvärr snabbt bli uppbokat...så var ute i god tid!
    Denna information fick vi från den kvinna på danderyds kommun som har hand om uthyrningen:

"Lokalhyran för 2010 är 6000:-. Kuvertavgiften är 60:-/pers. för en middag, 30:-/pers. för en buffé.

I avgiften ingår glas, porslin, silver, linne och städning. Ni kan ha vigsel på slottet, för mer information

kontakta kommunlednings kontoret."

Här är en länk till hemsidan med några bilder, lite information, kontaktuppgifter samt länkar till de fyra cateringfirmor som man får välja mellan.

www.danderyd.se/DanderydTemplates/Page____9148.aspx
  • Moster Stina
    Rånäs slott fantastiskt men dyrt

Bygdegårdar i allmänhet...billigt

Har inte mycket kläm på Stockholm men Årsta folkets hus skall vara fint och bra har jag hört.
  • GnuGS

Kvarntorpsgården i Täby kan vara en möjlighet. Kanske inte så lantligt i romantisk bemärkelse (ligger nära motorvägen) och kanske inte den bästa platsen för en vigsel -- men för själva festen verkar det rejält, stort och billigt. Jag har själv aldrig varit där, men här finns info:
    hem.passagen.se/tabyfolkdans/Uthyrning.htm

• FruMatilda

Tack för alla tips!
    Just nu är det Högberga gård, Wärdshuset Kräftan, Sånga-Säby, Kalaset Strand, Skälby gård och kanske några till som jag är inne på. Någon som har erfarenheter av dessa?

Fler tips mottages gärna! :)

• marnys

Vi ska ha vår fest på Bergendal i Sollentuna. Servicen är fantastisk och stället likaså!

• FruMatilda

Idag blir det en tripp runt brunnsviken för att blandannat kolla in värdshuset kräftan, ska bli spännande. Hoppas kunna kolla in fler lokaler i helgen men tyvärr är det inte alla lokaler som svarar på mailen...
    Cedergrenska tornet tycker jag också verkar vara en intresserad lokal, osäker på omgivningen bara...

Fler tips på lager?

• Stephanie

Vi har prel.bokat Bergendals, var där igår. Jag gillade hela konceptet och miljön tilltalade mig! Han som driver bröllopsarrangemang var trevlig och allt verkade vara möjligt! Ska titta på ett annat ställe men det lutar åt Bergendal. =)

• FruMatilda

Nu är värdshuset kräftan uteslutet, vacker lokal men omgivningen var inte riktigt vad jag hoppats på. Idag ska vi till högberga gård och eventuellt till Alvik och kolla in Kalas Strand. Även bokat en visning av Bergendal tills på måndag och har kontaktat Sånga-säby.
    En lokal som jag hittade när jag började leta lokal har kommit upp på listan igen, Cedergranska tonet, ska ta och ringa dem idag också.
    Siggesta gård verkar vara mycket trevligt och passa oss bra så det finns i tankarna, hamnar lite längre bak på listan pga platsen. Men ack så vacket.

• LSJS

Vill tipsa om blynäsgården i vaxholm! Precis vid havsviken, ni kan gifta er på bryggan om ni vill! Var¨på bröllop där i juli-10. Helt magiskt men ni får ordna catering och dryck själva. Vad jag minns kostade det runt 7000 att hyra. Det ligger väldigt lantligt fast bostadshus runtomkring men det kanske är för "norrut" eller för långt från stan men sl-bussar trafikerar fram till 3 på natten (egentligen hela natten eftersom första bussen går igen vid 5 tiden) på bara 5 min promenadstråk! Våra kompisar gifte sig på gräsmatten utanför lokalen med havsviken i bakgrunden! Helt magiskt, de inspirerade oss till vårt bröllop som blir den 28 maj i år!

20110528
Svar på tråden Hjälp med lokal för fest och vigsel Stockholm