• KAGK

Ni som har egendesignade ringar!

JoR skrev 2011-02-05 13:44:38 följande:
    Jag ska ha en tunn alliansring  med 9 st 0.02 ct stenar. Den kommer bli ca 2.5 mm bred. Vi hade eget guld så det vi betalar för är arbetskostnaden och själva diamanterna. Dessa kostar 267 kr st och arbetskostnaden kommer bli på 3500-4000. 

Våra ringar verkar ju vara ganska lika i utförande, så en arbetskostnad på runt 4000 verkar väl rimligt...? 

Jag fick förklarat att om man ska ha en ring som är "slät" på sidorna, alltså med diamanterna nedsänkta i själva ringen (fadeninfattning?)  så blir arbetskostnaden runt 3500-4000, men om man ska ha nedslipat på sidorna (tror att det heter krabbinfattning) så blir arbetskostnaden högre för att smeden måste slipa ner på sidorna för hand.  

Ett ungefärligt pris ska du kunna få om det är en seriös smed du har vänt dig till!

Lycka till! 
    267 kr/st!
    Är det för stenarna? Jag har fått pris på 458 kr/st för 0,02ct.

Vart jar du varit någonstans?
  • KAGK
    pumiz skrev 2011-02-05 14:14:12 följande:
    Detta pris fick jag hos en guldsmed när jag frågade om en alliansring med princesslipade diamanter:

Arbete skena: 700
    Diamanter 0,05ct  765 kr/st
    Infattning av diamanter 465 kr/st
    Guld 435 kr/g

Så det brukar kosta per sten du vill sätta i ringen, vet iofs inte om det var samma pris för briljantslipade som för princess....  Det gick bra att ha med sig eget guld och egna stenar också, verkade inte vara någon prisskillnad hos denna guldsmeden iaf..
    Guld för 435kr/gram. Vart någonstans?
    JAg får 180 kr/gram för 18 karats guld i omarbetninsgpris.
  • KAGK
    pumiz skrev 2011-02-05 22:38:49 följande:
    Det var om man behövde köpa guld till ringen, om man hade själv kostade det 570 kr att smälta om det...
    Detta är i Eskilstuna 
    Jaha du betalar det för guldet. Jag trodde du fick så mycket för guldet. :)
Svar på tråden Ni som har egendesignade ringar!