Inlägg från: mikita |Visa alla inlägg
  • mikita

hjälp, var ska vi åka??!

Prag är fint! Romantiskt och billigt. Med den budgeten kan ni lyxa! Vi åkte 4 nätter i slutet av juli 2010 för ca 4000 kr för oss båda (resa, hotell och några aktiviteter). Vi var lite besvikna på hotellet, men hade heller inte bokat något lyxigt. Jag o mamma var i Lissabon i juli för några år sedan och det var VARMT! Annars fint. Ingen aning om hur de ligger till prismässigt nu. Annars är Berlin en häftig stad (men kanske inte så romantisk). Wien är en underbar stad, men relativt dyrt (fast jag tror ni kan hamna inom er budget om ni anpassar hotellval). Min absoluta favorit är Salzburg! Vacker, romantisk, mycket att se och göra...bodde och jobbade där några månader för några (hmmm, ganska många börjar det bli...) år sedan. Jag tipsar gärna om ni åker dit.

Nu har ni bara några dagar på er, men ett alternativ för att komma ner i pris är att flyga med Ryanair från Skavsta till Memmingen och därifrån ta tåget till Salzburg. Jag har för mig tåget tar ca 2 timmar. Med lite tur kan man ju få tag i billiga flybiljetter. Men det är helt klart ett krångligare sätt att resa.

• mikita

Hej igen!

Salzburg är en ganska liten stad, nära alperna. Alperna runt omkring och floden Salsach som flyter mitt genom stan gör den väldigt vacker (tycker jag). Gamla stan har små vindlande gator med mysig, men ibland dyr, shopping. Jag som är en julnörd ääälskar en butik i 3 våningar med bara julpynt!!! Där ligger också Mozarts födelsehus som nu är ett museum. Inte det bästa jag varit på direkt, men om man gillar Mozart kan det ju vara kul. I gamla stan finns också katedralen och andra museum.

Högst upp på berget ligger Festung hohensalzburg, ett maffigt fort som är värt den guidade turen inne. Hela fortet är värt att utforska och det är underbar utsikt över Salzburg med omnejd där uppifrån. Man kan välja att åka bergbana eller gå upp/ner. På andra sidan Salsach från Gamla stan ligger slottet Mirabell. Jag har inte varit in, men trädgården är mysig.

Ett annat slott är Hellbrunn. Det ligger en bit utanför stan, men om man gillar att promenera kan man gå ända dit genom en stooor park. Jag gissar att det är ca 3 km att gå från centrum. Hellbrunn har en fin slottspark och en rolig och fascinerande trickfontäns-park (räkna med att bli blöt, men det är kul). Där ligger också Salzburg zoo, som jag inte varit på.

Om ni gillar att vandra  och känner att ni vill lägga en dag på det, kan jag rekomendera att åka till Unterberg, ta kabinen upp och gå någon av vandringslederna ner. Hyfsat jobbig vandring, men vackert. Annars kan man gå upp på Mönchberg eller Kapuzinerberg som ligger inne i Salzburg och är mer av "parker på berget", alltså vanliga gångstigar.

Mycket av Sound of music spelades in i Salzburg. Det finns guidade turer, men jag gick runt till platserna med hjälp av en vanlig guidebok och det gick bra.

Köp ett Salzburgcard, när jag var där var det i alla fall lönsamt eftersom det betalar entren till många av ovan nämnda ställen, plus att man får åka buss gratis. Men kolla så det inte har förändrats.

Ojojoj, nu blev det långt. Men hoppas det kan hjälpa.

Svar på tråden hjälp, var ska vi åka??!