Det här med tärna
Efter några års medlemskap på det här forumet undrar jag mer och mer vad brudarna tror att tärnuppdraget bör innebära egentligen. En del verkar behandla sina stackars tärnor som Askungen, som obetalt ska slita med inbjudningar, klänningsletande, möhippa, festprogram och gud vet allt bara för att det är en ära att få vara tärna.
En del säger upp bekantskapen med barndomsvänninan bara för att hon antytt att hon inte gillar klänningen bruden letat upp till henne. Ett tag hade jag tänkt ha handskar till min klänning. Både tärnan och min mor tyckte att det var onödigt. Blev jag sur på dem för det? Nej, varför skulle jag det? De har väl rätt att ha sin åsikt... och nu ett halvår senare har jag insett att de hade rätt. Jag har provat klänningen med handskar till och det såg för****ligt ut.
Min tärna, som är min syster, har ett enda uppdrag som hon MÅSTE utföra och det är att gå in bakom oss i kyrkan och hålla min bukett under ringväxlingen. Kanhända blir det hon som sammankallar till möhippa, vad vet jag. Vi har inget färgtema som hon måste anpassa sig till. Hon valde ut klänning för flera månader sedan och den passar henne och hennes stil perfekt.
Jag hoppas att hon vill följa med mig när jag sitter hos frisören, det är alltid trevligt med sällskap.