Inlägg från: Emblas Mamma |Visa alla inlägg
  • Emblas Mamma

Att acceptera vår önskan på vårat bröllop verkar vara svårt!!??

usc h vad rädd jag blir när jag läser dessa reaktioner!
    jag är själv livrädd när vi skickar ut inbjudningarna.

Problemet är att vi tänker ha barnfritt (under 16 iallafall) eftersom jag har EN enda kusin som är 17 och hon får komma.
    Dock MÅSTE vi ha med våran dotter på bröllopet för alla vi känner och är bekanta med kommer finnas där.
    Hur blir reaktionerna då? "varför får erat barn komma och inte vårt"!?
    Det är nog inte alla som fattar det.

Min sambos brr lämnade ändå bort sina barn till en granne dom inte kände på sitt eget bröllop så dom tycker väl vi kan göra samma sak-. Problemet är att vi HAR ingen granne och jag skulle ALDRIG lämna mitt barn till någon jag inte alls känner utan bara vet vem det är på ett ungefär.
    Tycker det är helt sjukt hur man kan göra det! Därför vet vi inte hur dom kommer reagera på att vår dotter är med.

Och alla andra. Kommer dom bli sura?
    Men det finns ju liksom inte mycket att göra.. så...

• Emblas Mamma

Oj.. jag skulle aldrig hota med att ta mina barn till kyrkan!
    Det var lite fult, men ändåck så har han rätt till det - barn kan ju faktikt vara väldigt intresserade av bröllop :)
    Och det kan vara roligt för dom att se. Om man som gäst VET att barnen inte är störande så kan dom gott få ha med sig barnen.
    Min dotter är en riktig vilde i vanliga fall, men när hon varit i kyrkan har hon suttit stilla som ett ljus och inte yttrat ett störande ord.
    Så det känns fult att klaga på att alla barn är i vägen hit och dit för det är dom inte :)
    Men har man bråkiga barn är jag säker på att man inte vill ha med dom!

Huvudsaken är ju att man får en barnfri fest :D

• Emblas Mamma
    MrsT2011 skrev 2011-02-10 10:26:02 följande:
    Jag tänker på när jag själv var liten: Vi var på semester i bohuslän och såg ett brudpar anlända till kyrkan. Inte fan hade mina föräldrar sagt "ja men det vore ju jätteroligt!" om jag hade bett om att få följa med in och titta. Tidigare var det vanligt hyfs och vett att låta bli, har inte ens reflekterat över att det skulle kunna bli ett problem med främmande familjer som tittar in på vår vigsel. Du skriver ju också "rent teoretiskt" och man kan ju hoppas att det stannar vid det...
    det är ju inte ofta man går in och kollar på en okänds bröllop,
    men på vänner och familjs så är det klart man kan få vara med tycker jag..
    alla barn är inte hemska och skriker..
    vissa tror att barn är det hemskaste som finns, men i själva verket är det dom som gör världen lite bättre.. :)
    Mn slutligen, alla barn är inte skrikiga och bråkiga. dom flesta kan vara riktigt lugna och snälla på tillställningar.. :)
  • Emblas Mamma
    himeko81 skrev 2011-02-10 12:31:29 följande:
    Jag tänker citera från Magdalena Ribbings blogg på Dn:

"En gång skrev en förtvivlad kvinna till mig om sin vigsel; just när hon skulle säga sitt livs viktigaste ”ja” framför altaret, hade ett medfört litet gästbarn gastat ”mamma jag måste bajsa”. Gästerna i kyrkan hade småskrattat förstås. För bruden blev detta stora ögonblick bara ett hopplöst minne, hon och hennes man kände sig löjliga." 

Om nån ungjävel skulle säga något sådant på mitt bröllop hade den ungen dödats med min laserblick för att inte tala om att folk skulle komma ihåg just de där för alltid när dagen ska handla om oss. Jag vill att folk ska komma ihåg vårt bröllop inte nån dum unges kommentar eller barnskrik för den delen. 
    Utöver det så ska vi dricka alkohol - det är ett party inget dagis.
    Vi ska ha vårt bröllop ganska sent varpå säkert någon barnfamilj skulle vilja avlägna sig före det att tårtan serverats.  

Hata mig om ni vill men barn är i vägen på vuxenfester.
    okej.. men nu är det ju som det är!
    Tror inte din stolthet är värd mer än ett barns liv.
    Konstigt att alla har sådana hatiska uppfattningar om barn? Har ni inte själva varit barn? Jag antar att ni aldrig vill skaffa barn heller?

Visst kan jag förstå att man vill ha en barnfri fest, det ska jag själv ha.
    Men kan kan inte förbjuda barn i kyrkan och man kan inte vänta sig att ett litet barn ska bete sig som en 30-åring.. barn är barn och har alltid varit.
    Det är ju som det är och man får acceptera lite sådant. Är det det eran kärlek handlar om? Att allt ska vara så perfekt som möjligt?
    En kyrklig vigsel kan bli underbar på alla sätt och vis, inget kan gå fel, det kan bara bli lite annorluna och vad är felet med det?
    Nej, till kyrkan tycker jag alla Guds barn ska vara välkomna, och finns det människor som hellre "mördar med blicken" än att acceptera ett litet barn som det är så tycker jag inte man har i kyrkan att göra.. faktiskt..!
  • Emblas Mamma
    Oniq skrev 2011-02-10 12:54:44 följande:
    Personligen anser jag att barn, speciellt i den åldern då det inte riktigt går att förklara för dom vad det är som händer och 'stundens allvar', inte har något utbyte av att vara med i kyrkan.

Barn är barn -Ja. Men det är inget argument för att de ska vara med överallt. Att de får vara med tolkar en del tyvärr som att de ska.

Jag skulle aldrig orka hålla reda på min son vid ett kyrkobröllop då den trevliga lille krabaten är i trotsåldern. Tycker att det verkar minst lika omständigt att barnen ska få vara med en liten stund och sedan omplaceras när den lilla stund som de får vara med kanske inte är så rolig för dom (sitta still och vara tyst i en kyrka är väl inte ett barns topp tio på häftighetslistan?).
    nej men min dotter som är i trotsåldern tycker det är jättemysigt i kyrkan!
    och hon sitter tyst.. konstigt..

och är man så trångsynt som brudpar så har man verkligen inget i kyrkan att göra..
    då får man gifta sig någon annan stans.
    I kyrkan är ALLA välkomna med glädje! ja, till och med barn i trotsåldern!

Däremot tror jag de flesta föräldrar väljer att INTE ta med sina barn om dom vet att dom skriker.
    Men att en une blev bajsnödig är ju knappast ungens fel eller hur?
    Det har knappast med trotsåldern att göra.
    så det går inte hem hos mig..!
  • Emblas Mamma

Hur ser ni på ammande barn då?
    Är inte dom välkomna? 10-månaders kan mycket väl bli ammad fortfarande..

Och hur ser ni på om någon i familjen inte har möjlighet att skaffa barnvakt hur dom än försöker och då får stanna hemma från bröllopet? Gör ni undantag då?

Hos oss är självklart ammande barn välkomna, och skulle det vara så olyckligt att det  någon av våra närmaste som faktiskt inte hittar barnvakt så ser jag hellre att dom kommer än att stanna hemma.
    Men det säger jag inte förrän dom har försökt såklart - annars kanske man inte försöker..

• Emblas Mamma
    MrsT2011 skrev 2011-02-10 14:08:26 följande:
    Ingen av mina vänner ammar när barnen blivit tio månader, självklart får spädbarn i liggvagn komma på bröllopet.
    Men OM det hade varit så då?
    hade inte dom fått komma då? 10månader är mycket vanligt att barn fortfarande ammas vid..
  • Emblas Mamma
    MrsT2011 skrev 2011-02-10 14:16:32 följande:
    Tror inte det är särskilt vanligt att man enbart ammar när de är så gamla. De flesta börjar med puréer långt tidigare, och ingen jag pratat med ser detta som ett problem. Barnets mormor tycker det ska bli så roligt att passa sitt barnbarn i tio-tolv timmar (vi snackar faktiskt inte ens om en hel helg eller liknande) medan föräldrarna får gå på bröllop.
    Det är jättevanligt faktiskt..
    JAg ammade helt i nästan elva månader, hade gärna fortsatt till hon var ett år men så blekte jag tänderna och fick inte amma mer..

men jag kanske är äcklig då?
    jag har många vänner som ammat sina barn ett helt år och delammat till dom var 18 månader..
    så visst förekommer det.

Men då skulle antagligen inte dom föräldrarna få komma på ditt bröllop då? Inte ens om det var en nära vän eller syster?
    Barn under 1 år tycker inte jag är så jobbiga....
  • Emblas Mamma
    peppigapia skrev 2011-02-10 17:55:21 följande:
    Ordning ordning i klassen ;)

Ämnet är inte om barn ska få vara på bröllop eller inte, ämnet är om ni håller med om att man ska få bestämma sin dag själv eller inte!!!!!!!

Sen är det alltid en het potatis att diskutera barn i alla former, såklart!!
    nej jag bara undrade rent generellt.
    jag är inte alls emot att ha barnfritt eftersom jag (ännu en gång får jag påpeka) ska ha det själv!
    men däremot stör jag mig på folk som tänker förbjuda gäster att komma som ammar sina barn,
    förbjuda gäster som inte på några omständigheter hittar barnvakt osv..

det var nära själv att vi inte kunde komma på svägerskans och broderns bröllop eftersom vi inte hittade barnvakt.
    Tur att dom var mänskiga och lät oss komma ändå. För vem skulle vi lämna barnet till?
    hmmm....
    Men gudarna ska veta att vi försökte!
  • Emblas Mamma
    peppigapia skrev 2011-02-10 18:12:25 följande:
    jag skrev det mer som ett skämt, för att diskussionen tog en annan väg :)

Svårt det där med barnvakt osv....

inte ens våra barn kommer vara med på vår fest så varför skulle någon annans få vara det, oavsett barnvakt eller inte, och jag skulle nog personligen inte ha med mina barn på en bröllopsfest med lång sittning till bords, jobbiga tal att lyssna på och alkohol, då skulle jag absolut välja att inte vara med på festen. men alla funkar olika!!
    jo men HAR man ingen barnvakt så ska man väl ÄNDÅ få komma på middagen?
    Man behöver ju inte stanna jättelänge till alla blir fulla heller..
    Om det var din syster, tror du inte hon hade velat komma om hon inte hade haft barnvakt?
    Eller hur hade ni gjort då?

Det är jättesvårt och ibland måste man få tillåta sig undantag.
    Vår dotter måste som sagt vara med för det finns inte en människa som kan ta hand om henne.
    Men sen finns det många nykterister i vår släkt också så jag är inte orolig..
Svar på tråden Att acceptera vår önskan på vårat bröllop verkar vara svårt!!??