• MrsT2011

Att acceptera vår önskan på vårat bröllop verkar vara svårt!!??

Folk är fan helt hjärntvättade, det är som att allt vett går ur kroppen när de får barn. Visst, jag kanske blir likadan själv om jag får några, men ändå...

Hur oförskämd kan man bli, typ som det där snigel bee skrev om att hota med att ta med ungarna till kyrkan! Om man nu inte kan acceptera att ens välsignade ungar inte är bjudna kan man väl snyggt och prydligt tacka nej till bröllopet och släppa alltihop!

Folk tänker verkligen inte, här har jag pratat vitt och brett på jobbet om hur gärna jag vill ha det barnfritt både i kyrkan och på festen, och hur mina vänner med spädbarn dyrt och heligt lovat att gå ut med barnen under vigseln om de blir ledsna. Då säger min kollega: "Jag är nyfiken, så jag tänkte komma till kyrkan. Kan ju vara roligt för tjejerna att få se dig i brudklänning, så jag tar med mig dem!" Tjejerna är hennes tvillingflickor på sex år... Nej det kan hon glömma, jag ska förklara att hon är välkommen men att det faktiskt ser väldigt illa ut om någon som inte ens är bjuden tar med sig sina ungar när alla andra har lovat att komma utan sina barn!

• MrsT2011
    Emblas Mamma skrev 2011-02-09 16:25:09 följande:
    Problemet är att vi tänker ha barnfritt (under 16 iallafall) eftersom jag har EN enda kusin som är 17 och hon får komma.
    Dock MÅSTE vi ha med våran dotter på bröllopet för alla vi känner och är bekanta med kommer finnas där.
    Hur blir reaktionerna då? "varför får erat barn komma och inte vårt"!?
    Det är nog inte alla som fattar det.
    Det borde inte bli några som helst problem, det är allmänt accepterat att brudparets egna barn (och syskonbarn faktiskt) är bjudna även om man i övrigt vill ha det barnfritt. Så har det varit på alla fem bröllopen jag varit på, inga sura miner nånstans. Stå på dig och hänvisa gärna till denna tråd om folk börjar gnälla! =) 
  • MrsT2011
    Sebastiána skrev 2011-02-10 09:30:48 följande:
    Jag håller med i stort sett allt som skrivits i tråden, men måste påpeka att vem som helst får komma till kyrkan. Varken kollegor med barn eller andra kan hindras. Det kan faktiskt rent teoretiskt komma helt okända människor som tycker att det är trevligt att vara med om en vigselgudstjänst och vara med i kyrkan. Kyrkan är öppen för ALLA. Om man har en borgerlig ceremoni däremot bestämmer man helt själv vilka som är med under ceremonin.
    Visst, vem som helst får droppa in om de nu är nyfikna, jag fattar att kyrkan är en samlingslokal och att gudstjänster är öppna för allmänheten. Men jag har faktiskt rätt att komma med önskemål kring min egen vigsel. Och hade jag haft barn hade jag aldrig kunnat med att släpa med dem till en kollegas vigsel.

Det hade varit ok om folk kunde lära ungarna att man är tyst i kyrkan, så som vi lärde oss när vi var små. Men nu för tiden är det tydligen helt ok att låta ungarna skrika "titta mamma!" om allt man ser i kyrkan. Under flera år hörde jag inte nånting av vad kören sjöng på luciatåget, det slamrades med leksaker och gapades om allt stup i kvarten. 
    I julas blev det luciatåg kl åtta på kvällen när de flesta barn var hemma och sov. Passade mig perfekt.
  • MrsT2011
    Sebastiána skrev 2011-02-10 10:08:20 följande:
    Jodå, jag håller med dig och vill inte heller att det ska finnas skrikande barn i kyrkan när vi viger oss... och det är ju ohyfsat av din kollega eftersom du uttryckligen sagt hur ni vill ha det. Jag menar bara att det kan ju rent teoretiskt komma en familj utifrån som tycker att det skulle vara spännande med en vigsel och som bara slinker in i kyrkan. Dessa kan varken du eller någon annan köra ut (ni kan inte köra ut någon, men vanlig hyfs och stil är att man bär ut störande barn ur kyrkan och inte själv stör på något sätt).
    Jag tänker på när jag själv var liten: Vi var på semester i bohuslän och såg ett brudpar anlända till kyrkan. Inte fan hade mina föräldrar sagt "ja men det vore ju jätteroligt!" om jag hade bett om att få följa med in och titta. Tidigare var det vanligt hyfs och vett att låta bli, har inte ens reflekterat över att det skulle kunna bli ett problem med främmande familjer som tittar in på vår vigsel. Du skriver ju också "rent teoretiskt" och man kan ju hoppas att det stannar vid det...
  • MrsT2011
    himeko81 skrev 2011-02-10 12:31:29 följande:
    Jag tänker citera från Magdalena Ribbings blogg på Dn:

"En gång skrev en förtvivlad kvinna till mig om sin vigsel; just när hon skulle säga sitt livs viktigaste ”ja” framför altaret, hade ett medfört litet gästbarn gastat ”mamma jag måste bajsa”. Gästerna i kyrkan hade småskrattat förstås. För bruden blev detta stora ögonblick bara ett hopplöst minne, hon och hennes man kände sig löjliga." 

Jag vill att folk ska komma ihåg vårt bröllop inte nån dum unges kommentar eller barnskrik för den delen. 
    Utöver det så ska vi dricka alkohol - det är ett party inget dagis.
    Vi ska ha vårt bröllop ganska sent varpå säkert någon barnfamilj skulle vilja avlägna sig före det att tårtan serverats.  

Hata mig om ni vill men barn är i vägen på vuxenfester.
    I hear you! Håller med till 100%, och hur kul tycker småbarn det är att tvingas sitta tysta en lååååång stund? Alla tjänar på att INTE ta med barn till vare sig kyrka eller fest, inte minst barnen själva som garanterat har roligare med mormor eller någon annan barnkär person. Och passar det inte familjen i fråga kan man ju faktiskt tacka nej till inbjudan. Mina vänner som har barn i åldrarna 10 månader till fyra år är bara glada och nöjda att de får vara vuxna och njuta av en barnfri dag och kväll!
  • MrsT2011
    Emblas Mamma skrev 2011-02-10 14:04:49 följande:
    Hur ser ni på ammande barn då?
    Är inte dom välkomna? 10-månaders kan mycket väl bli ammad fortfarande..

Och hur ser ni på om någon i familjen inte har möjlighet att skaffa barnvakt hur dom än försöker och då får stanna hemma från bröllopet? Gör ni undantag då?

Hos oss är självklart ammande barn välkomna, och skulle det vara så olyckligt att det  någon av våra närmaste som faktiskt inte hittar barnvakt så ser jag hellre att dom kommer än att stanna hemma.
    Men det säger jag inte förrän dom har försökt såklart - annars kanske man inte försöker..
    Ingen av mina vänner ammar när barnen blivit tio månader, självklart får spädbarn i liggvagn komma på bröllopet.
  • MrsT2011
    Emblas Mamma skrev 2011-02-10 14:11:27 följande:
    Men OM det hade varit så då?
    hade inte dom fått komma då? 10månader är mycket vanligt att barn fortfarande ammas vid..
    Tror inte det är särskilt vanligt att man enbart ammar när de är så gamla. De flesta börjar med puréer långt tidigare, och ingen jag pratat med ser detta som ett problem. Barnets mormor tycker det ska bli så roligt att passa sitt barnbarn i tio-tolv timmar (vi snackar faktiskt inte ens om en hel helg eller liknande) medan föräldrarna får gå på bröllop.
  • MrsT2011
    Michele skrev 2011-02-11 07:58:22 följande:

Det är brudparet som bestämmer hur festen ska se ut, punkt slut. Att ens argumentera mot detta faktum är absurdt. Det är deras stora dag och deras förbaskade rättighet att bestämma hur den ska se ut.
    Jag är själv tvåbarns mamma till en treåring och en tvååring samt bonusmamma till en nioåring. De tillfällen då vi inte kunnat eller velat fixa barnvakt på tillställningar för endast vuxna så har vi stannat hemma med våra barn. Men inte fasiken har vi anklagat festarrangörer för att vara bängbulor för att de inte velat att vi skulle ta med våra barn!!! Har man helt olika värderingar så får man väl istället fråga sig själv om man ska fortsätta umgås överhuvudtaget.
    Sedan måste jag bestämt ta avstånd från att det är ok att blanda barn och alkohol i alla möjliga sammanhang. Barn har rätt till sina föräldrars beskydd och nyktra uppmärksamhet.
    I ett bröllopssammanhang är det först och främst brudparet som bestämmer och då får man som gäst respektera det.
    För övrigt så önskar jag alla brudpar lycka till!Hjärta
    3-barnsmamma

Helt rätt!! Har funderat kring hur vi skulle göra om man inte får barnvakt vid såna här tillfällen, lite svårt att sätta sig in i när man inte har barn, men man blir ju inte en heeelt annan person åtminstone. Tror faktiskt att jag skulle föredra att vi som par delar på oss. Till exempel om min blivande mans kompis gifter sig, då får jag vara hemma om det inte går att lösa med barnvakt. 
  • MrsT2011
    Emblas Mamma skrev 2011-02-16 14:29:22 följande:
    Ni nu som skriver:
    Skiljer ni på kyrkan och festen?

Nu har ju många även tagit upp detta med kyrkan,
    och om ni inte skiljer på det så stör jag mig verkligen på att ni skriver att man bestämmer ALLLT själv och det är VÅRT VÅRT VÅRT bröllop och vi bestämmer ALLT ALLT ALLT ALLT!

För så är det tyvärr inte. Ni kan bestämma över festen - JA
    Men ni kan tyvärr inte bestämma om man tar med sig barnen till kyrkan.

Jag tror nog förvisso att ni alla säkerlige nfattar att skiljer på fest och kyrka nu - men man vet aldrig.

Ni ska veta att man inte bara kommer in i kyrkan och bestämmer allt för att det är VÅRT bröllop och därför SKA vi göra på detta sättet... För då får man allt gifta sig någon annan stans ;) och barn ÄR välkomna i kyrkan och det bestämmer absolut inte NI fastän det råkar vara ERT bröllop!

:P
    Nu handlar det inte om vad man får eller ej, det handlar om huruvida ens gäster har lärt sig vanligt hyfs och folkvett.
    Har man ett önskemål om att det ska vara barnfritt även i kyrkan, då är det oförskämt av gästerna att inte tillgodose detta önskemål.

Som jag skrivit tidigare så förstår jag helt och hållet att vigseln är en gudstjänst och att kyrkan är en samlingslokal, men precis som jag har rätt att önska mig pengar till en bröllopsresa har jag även rätt att önska mig en barnfri vigsel, utan att behöva ta en massa skit för det.
  • MrsT2011

Jag hänvisar fortfarande till det jag skrev om önskelistan. Vill folk hellre ge oss prylar då gör de det, snyggt och prydligt, inga sura miner. Samma sak med kyrkan, vill folk prompt ta med sig sina barn (och kanske även sina föräldrar och halva världen) då gör de det. Inga sura miner där heller. MEN folk blir ju uppenbarligen helt rabiata när detta med barn kommer på tal. Kolla bara på det Snigel Bee skrev om ett 40 min långt ilsket samtal som avrundades med ett triumferande "ni kan minsann inte hindra barnen från att komma till kyrkan i alla fall!" DET är oförskämt så det bara smäller om det!!

• MrsT2011
    MrsT2011 skrev 2011-02-11 08:49:32 följande:
    Har funderat kring hur vi skulle göra om man inte får barnvakt vid såna här tillfällen, lite svårt att sätta sig in i när man inte har barn, men man blir ju inte en heeelt annan person åtminstone. Tror faktiskt att jag skulle föredra att vi som par delar på oss. Till exempel om min blivande mans kompis gifter sig, då får jag vara hemma om det inte går att lösa med barnvakt. 
    Ja du, vad kan jag säga... som du ser så har jag redan svarat på din fråga, det är flera dagar sen nu...
  • MrsT2011
    Aylas skrev 2011-02-16 20:43:16 följande:
    Oj, man märker att barn och bröllop är en het potatis... Lite spännande eftersom TS pratar om en 15-årig kille som trots allt (trologtvis) inte behöver barnvakt...

För att försöka återgå till TS; Jag tycker absolut att din m2b´s släktning bordem respektera er önskan om ett barnfritt bröllop och inte svara på det sättet de gjort. Däremot kan jag förstå om det är en nära släkting, en 15-åring är i vissa fall barn och i andra fall vuxna och det barnfria bröllopet blir inte lika självklar.

Vi önskar en barnfritt bröllopsfest men kommer att bjuda kusiner som är över 13, av den enkla anledningen av att det är viktigt för oss att de är med. Vi kommer att skriva i inbjudan att vi önskar ha en barnfri fest och om någon inte får barnvakt så hoppas att de ringer och så får vi försöka lösa det på bästa sätt.
    Det är just därför jag inte förstår varför TS och hennes blivande fick så mkt skit av denna släkting, deras 15-årige son behöver ju ingen barnvakt? Det måste vara detta med att folk prompt ska göra allting familjevis och aldrig dela på sig.
  • MrsT2011

Ju mer jag tänker på det TS desto mer ledsen blir jag för er skull. Min mamma har fem syskon och när min kusin gifte sig var alla mostrar och morbröder med respektive bjudna, men de enda kusinerna var jag och min bror, på grund av att våra mammor dessutom råkar vara bästa vänner och vi har därför åkt på mängder av semestrar ihop när vi var små. Plus det faktum att jag var toastmaster. Vi var för övrigt 26 och 23 år gamla så diskussionen där handlar ju om hur man prioriterar när man har stor släkt.

Visst fanns det några som lite besviket sa "åh vad synd, jag vet att min son/min dotter var sugen på att vara med". Men alla var finkänsliga nog att uttrycka detta till brudens mor eller till mig istället för direkt till brudparet, och det var inga sura miner nånstans, de var bara lite snopna.

Nu är jag så "ful" att jag inte bjuder igen, den enda släkting som är bjuden på mitt bröllop är mormor. Min blivande man har ingen kontakt alls med sin släkt, därav denna nedskärning och fullt fokus på familj och vänner.
    Klart att min kusin och henns föräldrar & syster gärna hade kommit, men de är så glada för vår skull och inte det minsta sura!

Stå på er, ni behöver inte ha dåligt samvete och det är helt och hållet deras förlust att de väljer att vara så ohyfsade...

• MrsT2011
    Anatheme skrev 2011-02-17 11:21:35 följande:

Jag är sååå nervös inför just detta! Vi har bara bjudit våra föräldrar, mor-och farföräldrar, syskon och absolut närmsta vänner. Självklart ska vi också ha med våra egna två barn. Med allas respektive har vi i princip fyllt lokalen både för vigseln och middagen nu. Vi har ungefär 10 syskonbarn, mellan 1 och 9 år gamla, som alltså inte är bjudna. Jag är mest rädd att det kommer bli problem med barnvakter, men de kommer ju ha gott om tid att hinna skaffa barnvakter ju... Känner ändå på mig att det kommer bli strul någonstans...

Sen ser jag inte heller fram emot alla negativa reaktioner mot att vi kommer ha alkoholfritt...

Men det är väl bara trevligt med ett alkoholfritt bröllop! Ställ motfrågan "Varför är det så viktigt med alkohol?" Då brukar folk tystna. Eller klassikern "Är det ditt eller mitt bröllop?"

Om det blir reaktioner på detta med barnen tycker jag att ni ska försöka förklara att det i så fall behövs ett extra barnrum med en "barnflicka" som fixar aktiviteter för barnen etc (vanligast att man gör så när man bjuder barn) och att ni inte har möjlighet att ordna detta. Eller också kan du säga att du hellre ville satsa på en vuxenfest där föräldrarna kan slappna av och bara vara gäster. Blir det bråk kan du ju nämna att det kändes viktigare att bjuda respektive, men det är kanske bara provocerande...

Alla har sina skäl och folk har ingen rätt att bli förbannade, de ska bara bli glada över inbjudan och tacka nej om det inte passar.
  • MrsT2011
    peppigapia skrev 2011-02-17 13:10:46 följande:
    För övrigt så tycker inte jag att vi eller något annat bröllopspar ska behöva förklara sig alls, hur eller vad dom än bestämmer till sitt bröllop, det ska bara gillas av de som är bjudna....fan, dom borde vara glada över att ens fått inbjudan ;)

Och gillar man det inte kan man ju faktiskt tacka nej, behöver man ju inte vara hjärkirurg för att fatta ;)
    Håller med till 100% i allt du säger, folk är fan inte kloka och har inte utrustats med något som helst folkvett...
    Tycker det är så sorgligt att många blivande brudpar ska behöva stångas och slåss med nära och kära, dvs de människor de helst av allt vill ska förgylla deras fest med glädje och uppvaktning. Det är verkligen ett privilegium att bli bjuden på ett bröllop, det är ju helt sjukt att det finns vissa som i efterhand ångrar att de bjöd en enda människa och istället önskar att de hade lagt de pengarna på en resa till maldiverna...

Har dessutom en känsla av att det bara är när det kommer till bröllop som folk beter sig som dårar, jag har då aldrig hört talas om en 30-årsfest eller liknande som har samma grad av utskällningar, har ni? Där kan man ju till och med skriva "medtag egen dricka" utan att nån blir sur.
  • MrsT2011

Det är delvis därför jag inte fattar vitsen med att sitta och pilla med femtielva godispåsar och lekar till gästerna...
    Sura kommentarer verkar man inte komma undan hur mycket man än anstränger sig...
    Vi får inte ens ha valet att gifta oss ifred utan det ska gnällas över att vi väljer att ta detta kliv innan vi köper hus och försöker få barn...

Men jag inser att det till viss del är helt andra diskussioner, som också har visat sig vara heta potatisar här på BT...

• MrsT2011
    Sebastiána skrev 2011-02-17 14:52:39 följande:
    Vi har inte hört något käbbel när det gäller vårt bröllop. Faktum är att vi inte hört något alls. En del som fått inbjudan och som vi träffat har sagt grattis, andra har inte låtsats om något. En nära släkting som brukar ringa då och då har inte ringt sedan inbjudan kom ut. Varför? Jag hoppas verkligen att det inte är för att folk är sura över att vi inte sagt något i förväg. Vi ville att det skulle komma som en överaskning. Så, som sagt INGEN lägger sig i. Väldigt skönt samtidigt som det är oroväckande. Just nu känns det som att inga fler än våra föräldrar kommer att komma...
    Klart att de allra flesta kommer dyka upp! =) Folk är bara disträ och glömmer att höra av sig, eller också väntar de med att höra av sig till sista OSA-datumet, det är väldigt vanligt!
  • MrsT2011

Alltså det är så himla långsökt vilka grejer gästerna kan komma dragandes med. Idag fick jag ett mail från min blivande mans pappas fru där hon berättade att de var eld och lågor och glatt tackar ja till att komma på bröllopet. Sen kommer det: "Hur mycket släkt har ni bjudit? XX (min blivande man) har ju en faster som bor i stan."

Så trött blir jag... Vad har folk för rätt att ifrågasätta att vi bara bjudit våra familjer?
    Jag begärde att få göra ett undantag för min mormor och det hade min blivande ingenting emot.
    Men han har själv sagt att han inte har några som helst planer på att ta upp kontakten med sin släkt, punkt slut.

Min stora släkt som jag har hyfsat nära kontakt med har inte gnällt alls, de verkar vara glada för vår skull och tycker vi gör helt rätt som väljer ett litet bröllop.

• MrsT2011

Ett tillägg till mitt inlägg ovan: När jag visade min blivande mailet log han lite och sa "Äsch, det är väl bara att svara att släkten inte är bjuden!" Tack och lov för min kärlek, han vet hur lätt jag har att hetsa upp mig över smågrejer och precis lika lätt för att göra mig på gott humör igen! Hjärta

Svar på tråden Att acceptera vår önskan på vårat bröllop verkar vara svårt!!??