Inlägg från: MrsT2011 |Visa alla inlägg
  • MrsT2011

3-4 h eller 3 gånger 45 min?

Hmm, det beror helt på hur "nattsuddiga" ni och era gäster är. För 7-8 år sedan hade jag aldrig kunnat tänka mig en lokal som man måste lämna 02.00, men baserat på hur länge folk stannade när jag fyllde 30 nyligen så tror jag att vår bröllopsfest kommer sluta av sig själv nån gång mellan ett och två. Alltså har vi bokat en musiker som spelar 3 x 1 timme mellan 22.00 och 02.00, den första pausen blir extra lång för då serveras tårtan.

Har ni tänkt ösa på till klockan fyra hade jag bokat bandet som spelar så länge ni vill. Men samtidigt är det viktigast att man får en bra känsla för de man anlitar, och det talar ju för bandet som har begränsad speltid. Tycker sammanlagd speltid på över två timmar låter som en bra förutsättning för en härlig fest!

• MrsT2011
    GnuGS skrev 2011-02-11 13:19:06 följande:
    Vad kul att ni ska ha liveband! Det blir verkligen en alldeles speciell känsla med levande musik, känns lyxigt.
    Det låter ganska proffsigt i sig att spela en avgränsad tid och sedan ta paus, så gör väl de flesta proffsband. Det blir väl ändå nästan tre timmars dans – tror du inte det räcker? Om folk fortfarande vill dansa efter det så är det ju ändå ganska sent, det är nog inte så många utan ett begränsat antal hålligångare som säkert nöjer sig med stereomusik.
    Själv är jag rädd för att vår fest kommer att inkludera så många tal under middagen att det blir blott en timma, om ens det, kvar till dansandet – så det är inte att tänka på liveband, dessvärre (vilket vi i och för sig inte skulle ha råd med ändå).
    Väldigt smart och realistiskt av er tycker jag! =) Klart att det duger bra med spotify eller liknande. Jag var på ett bröllop med 100 gäster där varenda gäst verkade känna sig manad att hålla tal.  Det mest långsökta var "nu ska brudgummens farfars bror hålla tal"... Jag skämtar inte heller, denne man gjorde verkligen det!

Visst, det är jättecharmigt men det ledde också till att middagen varade i sex timmar, och senare var det dessutom tårta. Brudparet var lite lätt besvikna kan man säga, de hade lämnat tidernas mest detaljerade låtlista till sin DJ och sen varade dansen i mindre än en timme...
  • MrsT2011
    GnuGS skrev 2011-02-11 14:32:01 följande:

”Korta och kärnfulla tal uppskattas, så att det blir lite tid till dans också”, har vi skrivit i informationsbladet, få se om det går in!
    Men gud vilken bra idé! Det borde alla göra som har fler än 50-60 gäster! =) Vi blir mellan 30-40 pers varav de flesta hatar att prata inför folk, så det borde vara lugnt för oss men man vet ju aldrig...!
  • MrsT2011
    GnuGS skrev 2011-02-11 17:55:18 följande:
    Tyvärr befarar jag att det inte hjälper..! Plus att M2B som sagt älskar tal. Men jag ska försöka styra upp det lite med toastmastern så att han håller åtminstone lite disciplin. Vi ska ha 140 gäster, så visst lär det blir en del tal.
    När är vigseln? Det bästa vore ju om ni kan sätta er ner och börja äta redan vid fem-halv sex så att det är lite tid kvar även om middan tar fem-sex timmar.
Svar på tråden 3-4 h eller 3 gånger 45 min?