• JochD

Vi tänker inte betala någonting för vårat bröllop!

Jag och min sambo vill gifta oss, eller rättare sagt vi vill vara gifta med varandra och vi väntar vårat första och mitt tredje barn till mitten på juli så vi har lite hux om flux kommit fram till att vi ska gifta oss i slutet på maj men saken är den att ingen av oss har lust att lägga en massa pengar på ett bröllop så vi bestämde som så istället: Vi ska gifta oss gratis!

Nåja kanske inte riktigt gratis men vi tänkte gifta oss i kyrka, jag ska ha en vanlig klänning och blivande en skjorta och finbyxor, vi har samma ringar som när vi förlovade oss och om vi bestämmer oss för att bjuda på fest efter så kommer det bli en enklare buffe som vi lagar själva, vi kommer inte heller åka på någon bröllopsresa utan gör vi någonting så blir det en natt på hotell i hemstaden!

Är det så ovanligt att resonera så? När det pratas budgetbröllop så kommer man ju upp i 25-30000:- i regel och det är ingenting vi har lust med!

• Svar på tråden Vi tänker inte betala någonting för vårat bröllop!
  • JochD

Vi har väl sagt ungefär max 5000 så antigen fest eller bröllop, kanske kanske rent av inget av det!
    Jag har absolut inga problem med dom som väljer att lägga mer på sitt bröllop utan jag är i ärlighetens namn en riktig sucker för att sitta och titta på alla andras planeringar med fantastiska klänningar, svindyra diamantringar, resor till bali osv osv fasten det inte riktigt känns rätt för mig  

• JochD

Vad kul att det blev lite engagemang i tråden
    som det ser ut nu så kommer vi göra så här (en liten överblick dels för min skull)

-jag syr min klänning
    -jag bakar tårtor
    -grillat till middag, ev knytkalas (här kommer mina föräldrar aldeles garantrat hjälpa till med förberedelser och så också)
    -en vän till mig sjunger i kyrkan
    -middag/fest blir antigen hos mina föräldrar eller i en lokal som kostar 1000:- att hyra
    -alkohol kommer vi nog bjuda på men det kommer inte bli övrdrivet många gäster och inte alls särskilt många som kommer dricka heller
    -inga nya ringar
    -sambon ska ha skjorta och byxor eller en kostym som han redan äger

sen ska vi bara fundera på barnens kläder, lite transport (taxi) bukett och ev hotell natt, jag har ju garanterat glömt en massa men vi tänkte inte krångla till det värst mycket mer än så

• JochD
    JochD skrev 2011-02-11 14:37:21 följande:
    Vi har väl sagt ungefär max 5000 så antigen fest eller bröllop, kanske kanske rent av inget av det!
    Jag har absolut inga problem med dom som väljer att lägga mer på sitt bröllop utan jag är i ärlighetens namn en riktig sucker för att sitta och titta på alla andras planeringar med fantastiska klänningar, svindyra diamantringar, resor till bali osv osv fasten det inte riktigt känns rätt för mig  
    "fest eller bröllopsnatt på hotell" skulle det stå!
  • JochD

Haha ja fast vi ska gifta oss om 3½månader så mina drömmar kommer nog inte hinna växa så mycket  

• JochD
    wiii skrev 2011-02-12 10:07:40 följande:
    Någon som fotograferar också kanske?
    Ja det precis ja, antagligen kommer en vän till oss att göra det, han är rätt duktig!
  • JochD
    Chicita skrev 2011-02-12 14:39:31 följande:
    Ett lyckat bröllop sitter inte i hur mycket det kostade.
    Utan vad man gör med de medel man har och vilka som är  bjudna :)

Man kan ha en budget på flera hundra tusen, bjuda 300 gäster och göra allt enligt "etikettreglerna" och få ett bröllop med massa stress och nerver för "tänk om cateringfirman misslyckas med maten" eller "neeeejjj... det blev ljusgrå istället för silvergrå servetter" (ingen annan än DU märker ju skillnaden ändå ;)

Fira med de ni älskar och som ni vill ha omkring er.
    Och gör precis så mycket eller lite som ni vill.
    Ni kommer vara lyckligast i världen på er dag oavsett vad prislappen hamnade på i slutänden... 
Svar på tråden Vi tänker inte betala någonting för vårat bröllop!