Inlägg från: Smuppra |Visa alla inlägg
  • Smuppra

Någon som har resetips?

Jag har inte varit så mycket i Europa så kan inte tipsa så mycket. Men jag skulle iaf undvika de värsta partyorterna, för det passar inte på bröllopsresa (om man inte är ett riktigt partypar då kanske). Själv vill jag gärna till Rom och Kroatien. Beroende på vad man är ute efter. Dock vill jag utanför Europa denna gång.

Eftersom ni inte är resvana tipsar jag om att göra er riktiga resa i Europa. Om något skulle gå galet (fler vulkanutbrott, fel på hotellbokningen eller något) är det lättare att hantera på "hemmaplan" än långtbortistan.

När jag var i Dominikanska republiken för 10 år sedan var det bara mitt resesällskap pch en kille till som var svensk på hotellet. Vi fick god kontakt. Han var i 25 årsåldern och hade aldrig någonsin varit utomlands (inte ens Danmark, Norge eller Finland). Resan hade han vunnit på Bingolotto. Han insåg rätt fort att det kanske inte var så smart att resa ensam till Västindien... Bland annat somnade han i solen första dagen och brände sig så illa så han fick sitta i skuggan med kläder på resten av resan (15 dagar). Dessutom råkade han säga fel inne på banken och råkade växla till sig MASSOR med pengar av inhemsk valuta (tror han råkade tömma sitt konto). Vi och alla andra nordbor och tyskar på hotellet använde sedan honom som privat bank... :-/

• Smuppra
    Chicita skrev 2011-02-12 18:14:33 följande:
    Jamen precis.. det är ju just dom missödena jag inte vill råka ut för *S*
    Italien, Grekland och Spanien lockar en hel del...
    Men vart är det bäst att åka på bröllopsresa då..? . Antikens Grekland är ju en sån där underbar idyllisk grej som man läser en del om. Men är det så bra eller är det bara en romantiserad dröm liksom...

Min M2B är inte väldigt berest, men han har i alla fall varit iväg några gånger. Och han gillade Barcelona. Men är det en romantisk stad
    Hehe, nej det undviker man ju helst :-P
    Grekland är väl ännu billigt efter finanskrisen? Kan ju vara ett plus och det är ju fint där också. Tror absolut man kan hitta ett sådant idylliskt ställe, men kanske inte i rena turistorter... Har dock inte varit där själv.
    Mina föräldrar var i Barcelona på bröllopsresa (-74) och de talar varmt om den staden.
    Italien vill jag själv till någon gång. Främst Rom och Pompeji.

Vad vill ni ha för något? Stadsliv? Sol och bad? Historia? Allt?
  • Smuppra
    Chicita skrev 2011-02-12 18:25:39 följande:
    Historia och romantik...
    Lite natur men såpass nära till någon större stad att man lätt kan ta sig dit för matupplevelser och shopping.
    Eller tvärtom, bo i en stad med shopping och restauranger nära, men inte ha långt till historiska platser

Därför känns ju Rom, Venedig, Barcelona och Athen som bra alternativ... Glad
    Ja, det låter som ni har fyra riktigt bra alternativ där... Hoppas folk som besökt städerna (jag har ju tyvärr inte det men en dag kommer jag nog också dit) kan tipsa lite om hur det är.

Jag har ingen aningom om om det är romantiskt. Men brorsan med blivande fru ska till Amsterdam. Själv kopplar jag samman det med droger och tulpaner men när man tänker efter finns det ju en del historia att se där också. :-P
  • Smuppra
    Chicita skrev 2011-02-12 18:38:14 följande:
    Jo jag tänker nog också mest på droger och tulpaner när jag hör Amsterdam.
    Men visst är det en gammal stad, och säkert mycket kultur :)
    Om man vet vart man ska... 
    Ja. Man kan ju läsa på. Men ni har ju fyra jättebra alterativ. Har ni googlat runt och kollat folk som varit där på bröllopsresa och vad de tycker? Det måse ju finnas sådan info i reseforum och bloggar. Kan ju ge en god bild av resmålen och vad som passar er bäst. Så gjorde vi när vi blev intresserade av ett resmål, och ju mer vi hittade ju mer vill vi dit...
  • Smuppra
    Chicita skrev 2011-02-12 20:10:40 följande:
    Jag kollade lite på Expidia. Men det var så väldigt mycket information att ta in...
    Haha ja. Har ni lite tid på er att bestämma? Isf kan ni ju ta det i mindre portioner så det inte blir "information overload".
Svar på tråden Någon som har resetips?