• Jeliqa

Nya LCHF-tråden!!!

Jag är med :)
    Har kört LCHF sedan nyår och har gått ner 5 kg hittills, minskat en del cm runt alla delar också :) Jag har tänkt gå ner 5 cm till runt midjan innan bröllopet och gärna lite vid armarna och allt därefter är bara positivt :) Hur många kg jag går ner spelar egentligen ingen roll känner jag :)

Enda nackdelen för min del med LCHF är ett enormt sockersug. Här om dagen köpte jag lite godis men mådde illa så fort jag ätit två bitar så det var ju positivt i varje fall, men himla jobbigt med själva suget som sitter i hela tiden. Någon annan som känt av något liknande?

• Jeliqa
    wiii skrev 2011-02-13 09:49:34 följande:
    Låter märkligt med sockersuget, har du verkligen ätit efter lchf eller har det slunkit med en del kolhydrater?
    Japp, är väldigt noga med kolhydrater. Jag är vegetarian så det har varit svårt att hitta vegetariska produkter med så lite kolhydrater så följdaktligen äter jag varken sojaprodukter eller quorn längre. Det vi äter hemma brukar innehålla ungefär 3g kolhydrater per 100g. 

• Jeliqa

ÄNTLIGEN är jag av med mitt ständiga sockersug. Varken igår eller idag har jag känt av något.
    Jag ökade på fettet i maten lite och vips så var suget borta så det var väl förmodligen däri problemet låg :)

Resultatet den här veckan var varken jättebra eller dåligt, men allt räknas ju som positivt ändå :)
    - 0,5 kg
    - 1 cm midja
    - 1 cm mage (navel)
    - 1 cm höft 

Förra veckan när jag mätte hade jag förlorat 6 cm runt magen på en och en halv vecka så det var en liten besvikelse nu men som sagt, allt är ju positivt.  

• Jeliqa
    ahj skrev 2011-02-18 17:37:45 följande:
    Jag vägde mig för först gången idag. Började för 9 dagar sedan och det har känts jättebra.

Tyvär visade vågen på +1,3kg så nu känns det inte alls bra längre .
    Mät med måttband istället för att titta på vågen. Måttbandet är betydligt mer tillförlitligt. 
  • Jeliqa
    moonlightgirl skrev 2011-02-18 19:23:59 följande:
    Ja det har du ju rätt i att man gör med denna metod. Jag tycker att jag äter gott och är mätt men när jag äter kolhydrater blir jag snabbt hungrig igen.

Jag har vägt och mätit mig idag igen för jag tänkte byta dag till fredagar då det passar mig bättre.

Vikt: 111,5 kg              =  +0,5 kg
    byst: 128,5 cm             = - 2,5 cm
    överarm: 41 cm            = - 1 cm
    stuss: 125,5 cm           =  -1,5 cm
    lår: 74,5 cm                  = - 0,5 cm
    hals: 41 cm                   = - 1 cm
    vad: 48 cm                    = +- 0 cm
    midja: 114 cm                =+- 0 cm
    mage: 125 cm                = - 3 cm     (då mäter jag på det tjockaset stället, såg att jag missade skriva det sist)

Det var ju inte kul att jag gått upp ett halvt kilo men resten ser ju bra ut iallafall.
    ahj skrev 2011-02-18 17:37:45 följande:
    Jag vägde mig för först gången idag. Började för 9 dagar sedan och det har känts jättebra.

Tyvär visade vågen på +1,3kg så nu känns det inte alls bra längre .
    Ge inte upp, kämpa vidare. Förra gången jag körde med lchf så var det ett par veckor då det inte hände så mycket på vågon o någon vecka hände det att jag gick upp men jag mäter alltid också och där hände det mer saker så det kommer sen på vågen också.
    Bra jobbat att ha minskat så många cm! 
  • Jeliqa
    Jelica skrev 2011-02-18 23:32:03 följande:
    Jagh hänger på! Ätit LCHF nu någon vecka och tycker det fungerar superbra! Lätt att hitta på nya maträtter och alltid haft en svaghet för vispad grädde så jag är i heaven! Bröllop i juli och har några kilon kvar att tappa så nu kör vi tjejer! :)
    Heja! :) 
    Trevligt att vi är så många nu tycker jag. 
  • Jeliqa
    Thailand2011 skrev 2011-02-22 11:09:43 följande:

Strålande jobbat!!!!

Jag själv fasar inför onsdag som är min vägdag... Har varit både kladdkaka, semla, ris, lösgodis och bröd denna veckan!! Fattar fan inte vad som hände!! Varför kan man inte bara säga nej???

Åhhh...ångest!!!!

Nu SKA det vara STENHÅRT!!!!

Jag var faktiskt sjukt orolig inför dagens mått och vägning jag med eftersom vi fick vår provtårta till bröllopet i fredags och den var riktigt stor! Så vi åt tårta hela helgen, plus att jag haft mens och ätit lite choklad. Men tydligen gick det bra ändå. haha.
  • Jeliqa
    Thailand2011 skrev 2011-03-07 21:44:13 följande:
    Hur går det för er här???
    Måndag idag o någon är det väl som mäter o väger sig idag??? =)
    Det är väl jag som brukar göra det. :) Missade det igår så ni får resultatet idag istället.
    Förra veckan hade jag gått upp på grund av väldigt mycket fallande för frestelse. Nu idag har jag gått ner det jag gick upp och -1.3 kg till. Så jag räknar resultatet från förrförra veckan.

Vikt: -1,3 kg
    Midja:  +/- 0
    Mage: - 1kg
    Höft: +/- 0
    Byst: +/- 0

Inte så mycket förändring med måttbandet men - 1,3 kg är jag glad över. Hur går det för er andra? 
  • Jeliqa
    Thailand2011 skrev 2011-03-09 22:03:48 följande:
    Idag blir det bara en snabb uppdatering härifrån...
    Men idag stod vågen på 89,5 KG!!!!

Jag är alltså UNDER 90-strecket!!!! WHHHHHHHHHHIIIIIIIIIIIAAAAAAAAAAAAAA =)

Dock så har det varit en skitdag.... Har varit iväg på ärende hela dagen o det har varit full fart. O vips, så kom både jag o sambon in i gamla rutiner...
    Middag på MAX (burgare, pommes o milkshake), en påse Ahlgrens bilar och sen ovanpå allt en semla!!!

För jävligt!!!
    Grattis till viktminskningen!

Faller tillbaka i gamla vanor tror jag lätt att vi alla gör ibland. Det gäller verkligen att försöka komma på sig själv och motstå det där, hur enkelt och smidigt det än vore att ta snabbmat. Fast svårt är det verkligen.
  • Jeliqa
    Pinkgrape skrev 2011-03-10 16:44:18 följande:
    Får jag fråga hur ofta och mycket ni motionerar och tränar, och vad? :)
    Jag tränar inte alls särskilt ofta för tillfället, vilket mest beror på att jag jobbar som en galning. Men i vanliga fall brukar jag träna 2-3 dagar i veckan. Jag brukar köra olika pass varje gång och även ta lite styrketräning innan eller efter. Några pass jag går på är zumba, bodycombat, afro dance och bodypump.
  • Jeliqa

Jag tänkte tipsa om Oopsies som är ett lchf "bröd" gjort på ägg och philadelphiaost. Jag som åt smörgås till frukost varje dag innan känner verkligen att det är himla skönt att kunna ha en macka i handen och ha pålägg på den. Dessutom kan man använda grundreceptet till massor med annat, som rulltårta, langos, smörgåstårta, hamburgerbröd osv.

Jag lade precis ut receptet med bilder på min blogg. Ni kan läsa inlägget här om ni är intresserade.  

• Jeliqa
    Pinkgrape skrev 2011-03-12 09:25:23 följande:
    Efter exakt en vecka med LCHF är resultatet minus 5kg och jag är nu nere på 79,9kg :D

Det gjorde mig ruskigt glad!
    Stort grattis till dig!
    Visst är det härligt när man ser resultat.

Igår provade jag min brudklänning, den har varit väldigt svår att få upp dragkedjan på tidigare, särskilt över revben och byst. Men igår gick dragkedjan upp lätt som en plätt och äntligen slipper jag oron över att den inte ska passa! 
  • Jeliqa
    Mace skrev 2011-03-23 13:35:19 följande:
    Måste också gå ned ett par kilo och funderar på att prova LCHF igen. Förra gången gick det inte alls, jag gick inte ned ett gram, men kanske det går bättre den här gången.

Problemet är att jag är vegetarian och det är svårt att helt skära ned på kolhydraterna.

Har ni några tips på bra vegetarisk LCHF-mat? Vet ni om det överhuvudtaget är möjligt att gå ned på denna diet när man inte äter kött, fisk eller kyckling. (Ägg äter jag, men det blir väldigt trist att leva på ägg varje dag). 
    Jag är också vegetarian och har haft svårt att hitta lämpliga produkter för att följa LCHF, men nu har jag några som jag återkommer till. Zucchini är bra i alla former, stekt i panna, grillad i ugnen, hyvlad som pasta. Dessutom går vissa quornprodukter bra att äta, quornfiléer innehåller 6g kolhydrater /100g har jag för mig och om du äter någon sådan och sedan är noga med alla andra kolhydrater du får i dig så är det helt okej. Tofu fungerar också. Annars äter jag även mycket halloumiost, avokado, aubergine och dylikt.

Det finns en blogg om LCHF som är skriven av en vegetarian (hon äter dock fisk) den kan du ju kika in på och få lite inspiration. Raringens LCHF 
Svar på tråden Nya LCHF-tråden!!!