• Aniara4

Nya LCHF-tråden!!!

Hej, här är en till!

Jag har ätit LCHF i 3 år. Det första året gick jag ner 20 kilo, men sen har det stått i det närmaste stilla i två år, och det är inte så att jag inte har en hel del kvar att ta av.  Å andra sidan slipper jag inflammerade leder och migrän, har mer ork generellt (är annars sänkt av en kronisk sjukdom), och som biverkan har jag slutat både snarka och fisa! Och alla dessa problem kommer tillbaka på stört om jag gör avsteg, så det beror inte bara på viktnedgången.

Så nu försöker jag skruva till det ett varv till. Jag har insett att jag nog äter lite för mycket av gammal vana - i början åt jag uppåt 3000 kcal om dagen och rasade ändå i vikt, men nu väger jag ju mindre och drar mindre energi. Jag har också varit lite rädd att äta för lite, eftersom jag har urusla hungerkänslor, och istället för att det börjar kurra i magen blir jag slö, frusen och trögtänkt när jag inte har ätit på ett tag. I värsta fall blir jag så trögtänkt att jag inte fattar att jag är hungrig! Men jag har alltså insett att det kan vara läge att dra ner lite på maten och känna efter om jag verkligen blir hungrig mellan måltiderna. Dessutom försöker jag minska kolhydraterna lite till. Jag registrerar allt jag äter på minmat.net , och siktar på ungefär 1800-2000 kcal/dag, 10g kolhydrater, 80-100g protein, och runt 150g fett. Det verkar vara en bra och hållbar nivå för mig. (Obs! För mig - vad och hur mycket man ska äta är ju högst individuellt.)

I nuläget väger jag 88 kilo och har måtten 102-92-122 ungefär.

Jag ska gifta mig i september och hoppas kunna skala av några centimeter till framför allt på höften!

• Aniara4

Och det här är vad LCHF har gjort för mig hittills:

• Aniara4
    moonlightgirl skrev 2011-02-17 20:45:49 följande:
    Jätte bra kämpat.
    Tack, fast grejen är ju att jag inte har kämpat utan bara ätit gott och mått bra hela tiden! Skrattande

Förutom omställningen då, den var rätt tuff. Och det kanske man ska vara medveten om, att man måste ta sig igenom den först innan man vet om det funkar. Annars kanske man börjar, och efter en vecka är man trött och har ont i huvudet och tycker det verkar dumt alltihop.

Bästa stället att få information om man är nybörjare (och annars också!) är kostdoktorn.se och kolhydrater.ifokus.se .
  • Aniara4
    ahj skrev 2011-02-18 17:37:45 följande:
    Jag vägde mig för först gången idag. Började för 9 dagar sedan och det har känts jättebra.

Tyvär visade vågen på +1,3kg så nu känns det inte alls bra längre .
    Vågen kan lätt hoppa nåt kilo upp eller ner beroende på tarminnehåll, hur mycket vätska man bundit, tid i månaden osv, så det är ingenting man ska fästa någon större vikt vid om det inte fortsätter stadigt uppåt. Omställningen i sig tar ju ca 3 veckor (oftast ännu längre tid för musklerna så att man kan träna så mycket som man brukar), så det är för tidigt att säga något innan man är klar med den.

Jag rekommenderar verkligen att starta en egen tråd på kolhydrater.ifokus.se och redogöra för sin egen specifika funktion och alla funderingar man har, man får snabbt svar och en massa råd och tips från veteranerna där!

Själv har jag haft mens och gått upp nåt halvt kilo eller så, men det räknar jag ska rinna bort de närmaste dagarna och sen är jag back on track igen!
  • Aniara4

Här går det trögt, men jag fokuserar på deadlines som jag har idag och på onsdag och väger vare sig mig själv eller maten!

Satsar på att äta som vanligt: Börjar dagen med en jättemugg kaffe med vispgrädde och kokosfett.
    Frukost 2 stekta ägg i rejält med smör.
    Lunch: smörstekt fläskfärs. Jag vet, lite väl hardcore för de flesta, men jag tycker det är gott, jag varierar med olika kryddningar, och det blir inga kolhydrater alls till lunch.
    Ytterligare en mugg kaffe med grädde och kokosfett på eftermiddagen.

Så långt har jag fått i mig 1443 kcal (rätt ointressant!) , 57g protein, 6g kolhydrater och 134g fett, vilket ger utrymme för att variera middagen ganska mycket. Helst vill jag inte äta mer än 10g kolhydrater om dagen, men jag kan överskrida det litegrann om det vankas något särskilt gott till middag. Dock aldrig över 20!

• Aniara4

Jag väger mig varje dag (för jag kan hantera att det hoppar lite upp och ner), men det står rätt stilla här. Mitt eget fel, för mycket avsteg...

Men nu får jag skärpa mig!

• Aniara4
    Hoffsennanen Tottoplex skrev 2011-03-07 23:54:14 följande:
    Har lite dålig koll på dieter... Men vad gör äter man just med lchf?
    Man undviker kolhydrater så mycket det går, och byter ut energin från kolhydraterna mot energi från fett.

Bra sidor är www.kostdoktorn.se och kolhydrater.ifokus.se .
  • Aniara4

Nu tror jag det börjar hända nåt! Det har varit tvärstopp senaste tiden trots att jag har skött mig, och det har varit väldigt frustrerande. Samtidigt har jag mått väldigt dåligt. Men nu har jag fått Levaxin och jisses! Varma händer, kraft i musklerna, normala hungerkänslor (kurr i magen istället för att bli frusen och förvirrad) och vikten tickar sakta men säkert neråt. Hoppet återvänder om att jag ska hinna krympa lite till innan bröllopet och känna mig ännu tjusigare än jag skulle göra annars! (För tjusig är man ju oavsett storlek.)

• Aniara4
    Thailand2011 skrev 2011-03-09 22:03:48 följande:
    Idag blir det bara en snabb uppdatering härifrån...
    Men idag stod vågen på 89,5 KG!!!!

Jag är alltså UNDER 90-strecket!!!! WHHHHHHHHHHIIIIIIIIIIIAAAAAAAAAAAAAA =)

Dock så har det varit en skitdag.... Har varit iväg på ärende hela dagen o det har varit full fart. O vips, så kom både jag o sambon in i gamla rutiner...
    Middag på MAX (burgare, pommes o milkshake), en påse Ahlgrens bilar och sen ovanpå allt en semla!!!

För jävligt!!!
    Grattis!

Max burgare innehåller ganska mycket skräp, faktum är att oavsett vad man tycker om dem i övrigt har både McD och BK bättre hamburgare med bara kött i. När jag hamnar i nöd brukar jag köpa en hamburgare på McD och dra ut den ur brödet med tänderna. Är jag hungrig köper jag två. Det brukar hålla mig på fötterna tills jag kommer hem!

Och i morgon är en annan dag när du kan göra andra och bättre val! Förbered dig på att stå emot sötsuget bara...
  • Aniara4
    Emmilie87 skrev 2011-03-10 17:07:00 följande:
    Dessvärre har jag diabetes typ 1. Nu ska ju iofs LCHF vara bra för oss diabetiker, men testade på GI för några år sedan. Det slutade med att jag rasade i blodsocker och fick nästan inte bukt på det utan läkarhjälp. Då blev jag avskräckt. Men nu ger jag denna icke-kolhydratskost ännu en chans.
    LCHF är väldigt bra för typ 1:or också (för typ 2:or är det klockrent och många kan sluta med insulinet helt, men det går såklart inte för typ !), men det är jätteviktigt att hålla koll på blodsockret och sänka insulinet i takt med att man minskar sockerchockerna.

kolhydrater.ifokus.se finns ett gäng erfarna typ 1:or som du kan fråga om råd. Tyvärr är den sajten lite svajig just nu, eftersom de just lanserat ett uppdatering innan den var färdig för att slippa fixa buggar i den gamla versionen. Här finns några gamla trådar: www.google.se/search&&q=diabetes%20typ%201%20site:kolhydrater.ifokus.se
  • Aniara4

Just det, kan tillägga att jag inte kan träna alls pga min sjukdom. LCHF funkar ändå! Glad

• Aniara4
    Pinkgrape skrev 2011-03-10 23:06:50 följande:
    Jag hoppas detta ska funka enbart med mina skolpromenader :P
    Se mitt inlägg #84. Man måste inte träna alls. Faktum är att träning när man äter LCHF inte har någon effekt på viktminskningen eftersom LCHF inte handlar om energiunderskott utan man äter tills man är mätt (eller inte hungrig längre), och rör man sig mer blir man hungrigare och äter mer. Det kan ju dessutom vara så att man får muskler av träningen, och stirrar man bara på vågen kan det se ut som något dåligt eftersom muskler väger mer än fett.

Motion är väldigt bra och nyttigt av många skäl, men just för viktminskning är det faktiskt överskattat.
    Emmilie87 skrev 2011-03-11 08:04:04 följande:
    Stämmer det att man ska ta det lugnt med träningen den första veckan?
    Det är snarare så att många har svårt att orka med träningen under omställningen, och det kan vara i 2-3 månader eftersom det tar så lång tid för muskerna att ställa om fullt ut och man kan få rätt mycket mjölksyra under tiden. Men det sägs också att omställningen går fortare om man tränar, så det finns ingen anledning att avstå från att göra så mycket som man orkar.
  • Aniara4
    Pinkgrape skrev 2011-03-12 09:25:23 följande:
    Efter exakt en vecka med LCHF är resultatet minus 5kg och jag är nu nere på 79,9kg :D

Det gjorde mig ruskigt glad!
    Grattis! Ofta tappar man 2-3 kilo i vätska första veckan från glykogenlagren, och de har en tendens att hoppa tillbaka lika fort om man äter kolhydrater igen, men så mycket som 5 kilo brukar det inte vara så en del "riktig" viktminskning har du garanterat också fått till!

Och visst är det häftigt när man får se en ny första siffra på vågen? Även om det bara är siffror och egentligen ingen påtaglig skillnad mellan 80.1 och 79.9 så är det psykologiskt betydelsefullt.

Kan berätta att gå från tresiffringt tillbaka till tvåsiffrigt igen är värsta kicken!

Och grattis Jeliqa också, vad skönt att kunna vara lugn när det gäller klänningen!
  • Aniara4

Jag brukar ha med mig en omelett till universitetet, den hinner inte bli dålig på en förmiddag fast jag har den i väskan. Jag har en liten flaska grädde till kaffet också, och den håller sig till eftermiddagen. På sommaren kanske jag skulle ta en kylväska eller åtminstone packa ner en halvfryst vattenflaska med maten.

Babybel-ostar och ölkorv är bra grejer att ha i handväskan!

Vikten hoppar upp och ner, det är den långsiktiga trenden man ska bry sig om . Men här verkar det faktiskt ticka ner 1-2 hekto om dagen nu! Glad

• Aniara4
    moonlightgirl skrev 2011-03-18 21:28:56 följande:
    Men det finns jätte små kylväskor, det var en sådan jag menade, tar inte större plats än att du ska packa maten iallafall. Du behöver ju inte ta stora frysklampar, ta små istärningar med plast hälje runt om, super bra.
    Ännu smartare: Fyll en halvliters PET-flaska till 1/4-1/3 eller så (lite beroende på hur varmt det är, när det är riktigt hett på sommaren fyller jag den nästan helt) och ställ den i frysen dagen innan. Lägg den inte ner så att vattnet når upp till öppningen, då fryser den igen! Sen fyller du på med kallt vatten innan du går hemifrån. Lägg flaskan tillsammans med maten. Den funkar som kylklamp samtidigt som du har kallt vatten att dricka hela dagen!

Jag har dessutom en liten minikylväska som jag har köpt på Åhlens (Sagaform), som jag använder ibland. Den går lätt ner i ryggsäcken tillsammans med böcker och annat!
  • Aniara4
    Pinkgrape skrev 2011-03-17 20:39:23 följande:
    Det är ju superbra, 1-2 hekto om dagen! :D Grattis!
    Ja, fast det kommer förstås inte att vara så - som långsiktig trend tror jag det skulle vara en alldeles för snabb viktminskning! Igår studsade det upp nåt hekto, idag har jag inte vägt mig. Men när det pekar neråt flera dagar i rad vågar jag i alla fall tro på att det kanske finns en trend där!
  • Aniara4

Vet inte om det är någon kvar här... Men jag kan berätta att efter bröllopet tyckte jag att jag kunde skita i det där med kolhydrater, jag behövde ju varken komma i brudklänningen eller bikinin längre, och efter all stress ville jag verkligen lägga mig på soffan och äta chips och skita i allt (och jag gillar inte ens chips).

Så jag gick raskt upp 8 kilo på 2 veckor och har sen fortsatt några kilo till av bara farten. Vristerna har varit svullna som fotbollar, magen har varit i kaos, och framför allt har jag haft migrän nästan varje dag i en månad (bröllopet var för 1½ månad sen.)

Men nu har jag ÄNTLIGEN lyckats sparka ut kolhydraterna igen och mår mycket bättre. Fy fan för kolhydrater säger jag bara! Demon

• Aniara4
    pärlan01 skrev 2011-10-24 08:32:30 följande:
    har lite funderingar kring LCHF hur har ni mått i början?? Läste på en sida att man kan må dåligt i början.
    sen har ja en fråga angående mensen, att den kan krångla, kan det stämma??  {#emotions_dlg.flower}
    Ja, innan energi"produktionen" ställer om till att använda fett istället för socker kan man känna lite energibrist, och är man sockerberoende kommer man förstås att känna ett galet sug.  Det kan även hända att mensen krånglar under övergångsperioden. För många som tidigare haft problem blir den normaliserad, t.ex. om man har PCOS. Mindre skoj kanske det är att en del kvinnor i klimakteriet kan få tillbaka mensen, och om man har minipiller/spruta/hormonspiral och är mensbefriad kan den också komma tillbaka.
    ElinFalk85 skrev 2011-10-24 08:45:45 följande:
    Lite frågor, synpunkter etc.
    Jag är sugen på att testa lchf, men jag känner mig lite virrig.
    ok man ska undvika potatis, pasta (snyft), ris, bröd osv.
    men sen då?
    äta mkt ägg har jag förstått och naturell yoghurt och fet mjölk. men jag fattar inte hur man kan lägga upp en måltid? vad består den av?
    lite förslag är ni gulliga =)
    Det beror lite på hur strikt man vill eller behöver vara. För många tror jag det räcker att skippa de uppenbara kolhydraterna som spannmål och frukt. Man kanske kan äta lite rotfrukter någon gång, eller rentav ta en frukt även om frukt innehåller väldigt mycket socker och väldigt lite vitaminer.

Grunden är annars att man tar en köttbit (om man inte är vegetarian förstås, det går också men det blir lite mer komplicerat), lägger till lite ovanjordsgrönsaker (som broccoli, sallad, paprika), och om det inte är en fet köttbit  tar man gärna en smörklick eller en fet sås på.  Ägg är bra till frukost.

Det är inte alla som klarar att äta mycket mejeriprodukter. Både mjölk och vanlig yoghurt innehåller rätt mycket kolhydrater i förhållande till hur mätt man blir på det. Ett glas mjölk innehåller t.e.x 10g kolhydrater, och om man som jag försöker hålla sig under 20g/dag blir det förstås mycket. Smör, grädde och turkisk yoghurt med 10% fett är bättre mejeriprodukter.

Bra ställen att söka information är www.kostdoktorn.se och kolhydrater.ifokus.se  .
Svar på tråden Nya LCHF-tråden!!!