Inlägg från: Pinkgrape |Visa alla inlägg
  • Pinkgrape

Nya LCHF-tråden!!!

Åh, får jag hoppa in här? :)

Är riktig LCHF-nybörjare. Jag har ätit det sedan i lördags :P
    Hittills går det jättebra :)

Får man fråga hur mycket och hur fort ni har gått ner?
    Har ni några bra tips och råd till en nybörjare?

• Pinkgrape
    Maybe2010 skrev 2011-03-09 10:01:54 följande:
    Jag har inte heller hängt i den här tråden så länge men välkommen
    Hur mår du? Jag tycker det var segt i början men efter 3-4 dagar släppte det.
    Jag är inne på 9,e veckan nu, i början gick jag ner i rask takt men nu har det planat ut lite. I snitt 1kg per vecka har jag gått ner.

Mitt tips är att läsa LCHF-kokböcker så att du lär dig nya roliga recept att laga. Det gör att man är glad för allt det nya och inte tänker så mycket på det man eventuellt väljer bort eller saknar. Och drick mycket vatten! Och njut av att sötsuget är borta
    Tack :)
    Jag mår toppen! Längesen jag mådde såhär bra faktiskt, och åt såhär bra. Alltså med god aptit.
    Jag har ju dock läst att man kan vara lite trött och seg i början, men det är min sambo som känner av den saken :P Han äter också, underlättar om äter samma här hemma :)

Okej, men det är ju jättebra, jag skulle bli överlycklig om jag gick ner 1kg/vecka :D Nu de här dagarna har jag rasat i vikt känns det som. Gått ner 4kg sedan lördag, men jag förstår ju att det inte kommer forsätta i den takten.

Ja, jag har läst runt mycket på olika hemsidor och forum och fått en hel del bra recept som jag ser framemot att pröva :) Hittills är det inget jag saknar och sötsuget är faktiskt borta! Nu är det mer en "vana" eller vad man säger, att man under eftermiddagen i skolan letar efter en kaka till kaffet :P Vatten är dock något jag behöver bli bättre på, känner där behöver jag dricka mer.
  • Pinkgrape

Får jag fråga hur ofta och mycket ni motionerar och tränar, och vad? :)

• Pinkgrape

Hur hinner ni träna så? :P Jag är glad att jag tar mina promenader till och från skolan varje dag, mer hinner jag inte. På kvällen ska jag hinna umgås med dotter och sambo, laga mat, tvätta, plocka undan, göra skolarbete osv.

Jag hoppas detta ska funka enbart med mina skolpromenader :P

• Pinkgrape

Okej, men då är det nog ganska lagomt att promenera till och från skolan för nu :) Lite motion och frisk luft behövs för att orka :) I sommar blir det nog dock lite mer träning, vill ju gärna få liiite muskler också :P

• Pinkgrape

Efter exakt en vecka med LCHF är resultatet minus 5kg och jag är nu nere på 79,9kg :D

Det gjorde mig ruskigt glad!

• Pinkgrape
    Jeliqa skrev 2011-03-12 11:15:06 följande:
    Stort grattis till dig!
    Visst är det härligt när man ser resultat.

Igår provade jag min brudklänning, den har varit väldigt svår att få upp dragkedjan på tidigare, särskilt över revben och byst. Men igår gick dragkedjan upp lätt som en plätt och äntligen slipper jag oron över att den inte ska passa! 
    Tack :) Ja, det är så himla skönt!

Men vad roligt för dig, vilken härlig känsla det måste ha varit! :D
  • Pinkgrape

Jag gick ner 5kg första veckan, men har nu gått upp 2kg under andra veckan. Jag har verkligen inte fuskat alls och har promenerat ca 1 timma/dag.

Blä, nu känns det inte roligt.

• Pinkgrape
    moonlightgirl skrev 2011-03-16 18:07:41 följande:
    Fortsätt med det du gör så blir det bättre nästa vecka. Det har gått upp och ner för mig också.
    Aha okej, på det viset. Hm. Ja, ska nog försöka ett tag till :)

En fråga, hur gör ni med lunchen? Jag tycker det är jättesvårt.
    Jag går skola och behöver såklart äta lunch. Det finns två restauranger, men ingen som serverar LCHF mat såklart (dålig och DYR mat, tyvärr) och en cafeteria där det finns mackor av olika slag. Tyvärr finns det inte tillgång till kyl osv, så jag kan inte ta med mig matlåda och jag hinner inte gå hem och äta.
    Någon som har ett bra tips?
  • Pinkgrape
    Aniara4 skrev 2011-03-17 19:45:36 följande:
    Jag brukar ha med mig en omelett till universitetet, den hinner inte bli dålig på en förmiddag fast jag har den i väskan. Jag har en liten flaska grädde till kaffet också, och den håller sig till eftermiddagen. På sommaren kanske jag skulle ta en kylväska eller åtminstone packa ner en halvfryst vattenflaska med maten.

Babybel-ostar och ölkorv är bra grejer att ha i handväskan!

Vikten hoppar upp och ner, det är den långsiktiga trenden man ska bry sig om . Men här verkar det faktiskt ticka ner 1-2 hekto om dagen nu! Glad
    Okej :) Ja, alltså.. att ta med kylväska med kylklampar känns lite överkurs, då jag redan har en överfull och tung väska med skolböcker med mig varje dag :P

Haha jag kanske måste försöka lära mig äta ost. Verkar ju smidigt som ett litet mellanmål på eftermiddagen. Korv är dock inget för mig.

Jo, så är det ju absolut, men det är så trist om man inte märker av något alls i början :/ Nu verkar det dock ha gått till sig igen, så jag hoppas att det ska fortsätta så. Mitt mål är 3kg/månad och det känns som jag kan fixa det :)

Det är ju superbra, 1-2 hekto om dagen! :D Grattis!
  • Pinkgrape
    moonlightgirl skrev 2011-03-18 21:28:56 följande:
    Men det finns jätte små kylväskor, det var en sådan jag menade, tar inte större plats än att du ska packa maten iallafall. Du behöver ju inte ta stora frysklampar, ta små istärningar med plast hälje runt om, super bra.
    Det var ju faktiskt rätt smart :)
  • Pinkgrape
    Aniara4 skrev 2011-03-19 17:45:43 följande:
    Ännu smartare: Fyll en halvliters PET-flaska till 1/4-1/3 eller så (lite beroende på hur varmt det är, när det är riktigt hett på sommaren fyller jag den nästan helt) och ställ den i frysen dagen innan. Lägg den inte ner så att vattnet når upp till öppningen, då fryser den igen! Sen fyller du på med kallt vatten innan du går hemifrån. Lägg flaskan tillsammans med maten. Den funkar som kylklamp samtidigt som du har kallt vatten att dricka hela dagen!

Jag har dessutom en liten minikylväska som jag har köpt på Åhlens (Sagaform), som jag använder ibland. Den går lätt ner i ryggsäcken tillsammans med böcker och annat!
    Ja, det var ju riktigt smart :D Det ska jag nog pröva :)
Svar på tråden Nya LCHF-tråden!!!