Nya LCHF-tråden!!!
Hej, här är en till!
Jag har ätit LCHF i 3 år. Det första året gick jag ner 20 kilo, men sen har det stått i det närmaste stilla i två år, och det är inte så att jag inte har en hel del kvar att ta av. Å andra sidan slipper jag inflammerade leder och migrän, har mer ork generellt (är annars sänkt av en kronisk sjukdom), och som biverkan har jag slutat både snarka och fisa! Och alla dessa problem kommer tillbaka på stört om jag gör avsteg, så det beror inte bara på viktnedgången.
Så nu försöker jag skruva till det ett varv till. Jag har insett att jag nog äter lite för mycket av gammal vana - i början åt jag uppåt 3000 kcal om dagen och rasade ändå i vikt, men nu väger jag ju mindre och drar mindre energi. Jag har också varit lite rädd att äta för lite, eftersom jag har urusla hungerkänslor, och istället för att det börjar kurra i magen blir jag slö, frusen och trögtänkt när jag inte har ätit på ett tag. I värsta fall blir jag så trögtänkt att jag inte fattar att jag är hungrig! Men jag har alltså insett att det kan vara läge att dra ner lite på maten och känna efter om jag verkligen blir hungrig mellan måltiderna. Dessutom försöker jag minska kolhydraterna lite till. Jag registrerar allt jag äter på minmat.net , och siktar på ungefär 1800-2000 kcal/dag, 10g kolhydrater, 80-100g protein, och runt 150g fett. Det verkar vara en bra och hållbar nivå för mig. (Obs! För mig - vad och hur mycket man ska äta är ju högst individuellt.)
I nuläget väger jag 88 kilo och har måtten 102-92-122 ungefär.
Jag ska gifta mig i september och hoppas kunna skala av några centimeter till framför allt på höften!