Nya LCHF-tråden!!!
Jag måste verkligen rekommendera boken GI dag för dag av Ola Lauritzson och Ulrika Davidsson. Jag och min kille har kört "rivstart", vilket är en relativt hård LCHF, i en månad nu och det har gett grymma resultat. VI har inte följt boken slaviskt, men i ganska stor utsträckning så vi har testat massor av olika recept. Det roligaste med det är att det känns som att det är spännande, rolig, härlig ny mat, istället för att vi behöver sitta och tycka att det är jobbigt och svårt att komma på vad vi ska äta.
I kilon vet jag inte exakt vad som hänt eftersom vår våg inte är helt tillförlitlig, men min kille har gått ner fyra-fem kilo och jag runt tre. Och då var ingen av oss rejält överviktig, mitt BMI låg runt 23 och hans runt 25.
Det tuffaste tycker jag är vad som hänt i midjemått! Vi har fått göra flera nya hål i våra bälten. Min kille har minskat 9 cm i midjemått och jag har minskat 11 cm. Dock bara 2 cm på rumpan, så snart har jag rejäl timglasfigur! ;)
Vi har inte ansträngt oss nämnvärt. Vi har visserligen varit tvugna att planera kommande vecka varje söndag och lagat riktig mat varje dag, men det gör man ju i "vanliga" fall med även om veckans mat brukar vara samma gamla vanliga. Till jobb och skola har vi oftast tagit med oss en matlådamed gårdagens middag, någon sallad med den protein som fanns hemma för tillfället (kyckling/ost/rökt fläsk) och vi har ätit ett par ägg till frukost varje dag i olika former. TIll mellanmål blir det om jag är hemma oftast turkisk yoghurt eller avocado, om jag är på språng blir det ägg, makrill eller ett grönt äpple.
Det är viktigt att tänka på om man ska börja med LCHF är att det blir ganska mycket dyrare och det kan vara bra att vara förberedd på. Att inte fylla ut maten med billig pasta eller potatis och istället ta lite extra av grillad kyckling blir naturligtvis dyrare. Och försök verkligen göra det ihop! Det är en riktigt rolig grej att göra tillsammans, för sig själv och för varandra!