Inlägg från: Emblas Mamma |Visa alla inlägg
  • Emblas Mamma

Jag dör av nervositet.. hur ska jag göra med slöjan!?

Jag blir så nervös över min slöja!
    Jag tycker den är underbar och jättevacker!
    Den är lång och kommer ligga som ett släp bakom mig, men det finns ett problem!
    BIG!

slöjan är så lätt och tunt tyg, och den vill NOG gärna dra ihop sig så att säga..
    jag har inte testat att gå ordentligt på ett stort utrymme ännu, men varje gång jag går lite tycker jag den drar ihop sig där nere vid släpet..
    Då är det ju inte alls lika snyggt! Jag vill ju att den ska ligga utspridd ordentligt när jag gå in i kyrkan!

huhu:(
    hur gör man?
    Är vanliga slöjor lite "hårdare" vid kanterna så den inte ska dra ihop sig något?

Detta är min slöja:

what to do?
    ska jag sätta ståltråd i den?
    haha..

het desperat är jag just nu. jag är mer och mer nervös!
    Jag ska åka till kyrkan en dag och PROVA går där med den.. många, många gånger..
    me vad gör jag om den ÄNDÅ inte vill ligga rätt?
    vad?

Ingen som vet eller har liknande problem? :S
  • Svar på tråden Jag dör av nervositet.. hur ska jag göra med slöjan!?
  • Emblas Mamma

haha tack för tipsen ändå ;)
    jag har verkligen småproblem!

men jag har tyvärr inget släp på klänningen! :/ så därför kan jag inte köra med det :P
    haha..

jag ska verkligen öva på detta så får vi se :)

• Emblas Mamma
    Smuppra skrev 2011-02-12 20:42:58 följande:
    Säger som ovan. Har du tärna kan hon ju lägga den rätt precis innan du ska gå iväg. Sedan kan hon rätta till den när du står där framme.

Anars tänkte jag faktiskt att man kunde ha något som gör att den håller formen, alt tynger ner den. Ståltråd var ju faktiskt inte så dumt.
    tror du det? :) haha, annars kan man ju lägga små osynliga sånna tyngder man kan h i gardiner - i puttesmå mängder..
    haha.. jag ska se vad jag kan hitta på om det inte funkar! :P
  • Emblas Mamma
    1700tal skrev 2011-02-12 20:49:27 följande:
    Tror faktiskt inte att du kan göra så mkt åt saken om du inte har släp på klänningen. Du får nog räkna med att den samlar ihop sig när du har tagit 10 steg. Men tror slöjan bir jättefin så ändå, tycker den SKA dra ihop sig när man går och har en golvlång klänning.

Och som moonlightgirl sa, instruera din tärna om att lägga den tillrätta när ni kommit fram till altaret så det ser bra ut bakifrån. Ta med tärnan till kyrkan vettja, så kan hon prova att lyfta och lägga den fint. Det kommer säkert bli super!

Har ju en lika lång slöja (3,5 m lång) men jag har beställt den så¨den sticker ut 30 cm utanför släpet så hoppas den inte drar ihop sig då utan ligger utbredd och ordentligt på det långa släpet. Hoppas...
    1700tal skrev 2011-02-12 20:52:34 följande:
    Men om du sätter in några tyngder så drar de ju oxå ihop sig när du går. Skulle vara ståltråd då... Men frågan är ju om det skulle se stelt och onaturligt ut. Obestämd

Men spetsen i slöjan blir ju vacker även när den går ihop, som man ser högre upp slöjan...
    buhu! tänk om det är så illa..
    jag får öva mig och filma bakifrån så jag kan försona mig med tanken och kanske göra det lite bättre!
    Och som du säger är det kanske viktigast att någon rättar till den sen där framme..
    men då vågar jag ju inte vända mig om däruppe sen..
    vilket heltidsjobb mina tärnor kommer ha,

men ser det inte löjligt ut när någon springer och rättar till lite då och då tror du? :)
  • Emblas Mamma
    Kattpoet skrev 2011-02-12 21:28:41 följande:
    Du kan stärka den i sockerlösning  eller stärkelse, gör du fel blir den en stel  och kommer inte röra sig alls men gör du  det rätt så kan du få den att hålla sig fin.  Kom ihåg du ska bara göra kanten inte mer.
    Tack för tipset! det låter ju ändå rätt bra!
    Men får jag fråga hur man gör det? Köper man en färdig lösning eller gör man själv?
    Finns det recept i så fall?

Och den blir inte i någon konstig färg eller så?

Jag funderar skarpt på att testa detta :D
    Slöjan kostade bara 400kr.. :P
    loluna skrev 2011-02-12 21:22:51 följande:
    För det första: wow, vilken vacker slöja!
    För det andra: kan man inte sätta ett par små stygn mellan klänningen längst ner "på sidorna" och slöjan?
    jag undrar hur det skulle bli..?
    Men visst - ett smart drag kanske :D Man kan ju alltid testa INNAN.
    ett par pyttesmå onsylniga stygn varken syns eller gör skada på slöjan eller klänningen om man testar..
    så det var ju ett tips :P
    Moemoe skrev 2011-02-12 21:53:13 följande:
    Jag vet inte hur det är i den kyrkan du ska gifta dig, men ibland är det ju matta i gången fram till altaret. Om det är det kanske det blir lite friktion mellan slöja och matta så det kanske inte drar ihop sig. Som du sa kan det ju vara bra att prova, men det kom ju bra förslag här ovanför :)
    Det hade jag inte ens tänkt på!!
    Så bra :D Tänk om det är en matta ändå! Vi får hoppas på det:) Ska snarst kolla upp detta! :)
  • Emblas Mamma

haha. jag köpte den på Ebay, nu hittar jag inte anons om detta,
    men det fanns ingen av denna slöja när jag sökte heller,
    utan jag mailade till denna person som hade lagt ut slöjan (sys i ett annat land).
    och han skaffade fram en sådan slöja till mig :)

Detta är användarnamnet på e-bay:
    xinkaifa

så det ni gör är att logga in / skaffa konto på ebay,
    går in på denna säljaren och trycker på kontakta säljaren,
    sen skickar ni bara ett mail och bifogar denna bilden på slöjan så fixar det säkert sig:)
    Jag fick ju min slöja i alla fall, och lite mer än 400 betalade jag för frakt och allt..

Maila och kolla! Det tog bara en månad att få den :)

Svar på tråden Jag dör av nervositet.. hur ska jag göra med slöjan!?