• 20110820

Hur låter detta?!

Vi har nöjet att inbjuda 

XX & XX

att övervara bröllopet mellan

XX

&

XX

I XX kyrka

Lördagen den 20 augusti

Klockan 15:30

Därefter bjuder vi

på bröllopsfest i

XX

församlingsgård

O.S.A genom att ringa

eller skicka sms till

XX tel.  070-123 45 67

XX tel.  070-123 45 67

senast den 1 juli 

Klädsel: kostym

• Svar på tråden Hur låter detta?!
  • kandersson174

Det ska väl stå antingen "mörk kostym" eller "kavaj"?

• 20110820

Nja... vi har velat lite kring det där och kommit fram till att kostym är det vi vill ha, tyvärr finns det inte som en "klädkod". Mörk kostym behöver det inte nödvändigtvis vara eftersom vi gifter oss på sommaren och kavaj tror jag tolkas som att kavaj och jeans är okej och vi vill som sagt ha kostym. Tycker det är skitsvårt med klädkoder!

• ClaraH
    20110820 skrev 2011-02-15 10:15:28 följande:
    Nja... vi har velat lite kring det där och kommit fram till att kostym är det vi vill ha, tyvärr finns det inte som en "klädkod". Mörk kostym behöver det inte nödvändigtvis vara eftersom vi gifter oss på sommaren och kavaj tror jag tolkas som att kavaj och jeans är okej och vi vill som sagt ha kostym. Tycker det är skitsvårt med klädkoder!
    Då är det Kavaj ni menar. Fördelen med en etablerad kod är att det som vet vad det betyder förstår vad ni menar och de som inte vet vad det betyder kan slå upp det. Om man skriver något hemsnickra vet ingen vad man menar och det går inte att ta reda på utan att ringa och fråga.

Jag skulle sätta o.s.a. datumet direkt efter O.S.A. innan telefonnumren, annars var det informativt.
  • Willowfield

Klädsel: Högtidsklädsel" betyder frack för herrarna och långklänning för damerna. Hembygdsdräkt i festversion samt uniform likställs med detta. Det är absolut inte tillåtet att komma i kostym eller smoking (eller något annat för den delen) om det påbjuds högtidsdräkt/högtidsklädsel. Har du ingen frack eller långklänning kan du låna eller hyra.

"Klädsel: Smoking" var tidigare etikettsvidrigt på bröllop. Herrar har då svart eller mörkblå smoking med sidenrevärer och vit skjorta, svart rosett och svarta strumpor. Skorna skall vara svarta och tunna. Damerna bär lång klänning, dock snäppet mindre fin än vid högtidsdräkt. Det går också bra med en kortare klänning (knäkort) som är festfin. Handskar passar inte bra.

"Klädsel: Mörk kostym" betyder just mörk kostym för herrarna med vit skjorta och slips/fluga. Klänning av fint tyg, byxdress i elegant snitt eller knäkort eller vadlång fin festklädsel för damerna. Klänningen bör inte vara golvlång eller baraxlad. På ett kostymbröllop är det tillåtet och också passande för damer att bära hatt.

"Klädsel: Kavaj" betyder enligt traditionen mörk (mörkgrå eller mörkblå) kostym enligt ovan. Idag är man inte alltid så noggrann med detta utan accepterar även kostym i andra färger eller udda kavaj/elegant blazer. Då bär man en snygg kavaj tillsammans med ett par finbyxor, så undvik helt jeans eller chinos. Slips eller fluga är obligatoriskt. Kvinnor bär kortare dräkt eller klänning med ev. tillhörande kavaj. Lång klänning kan också gå bra, men ingen hellång afton- eller festlig långklänning ("balklänning") som vid finare klädkoder (se ovan).

Står det inget om klädsel på inbjudan betyder detta egentligen högtidsklädsel vid bröllop, men hör med brudparet om du känner dig osäker.

• Willowfield

Resten var så bra att jag inte ens tänkte på att kommentera det... Tungan ute
    Kanske att
    OSA senast den 1 juli 
    Ring eller skicka SMS

XX tel.  070-123 45 67

XX tel.  070-123 45 67

• hoodilady
    Willowfield skrev 2011-02-15 12:21:44 följande:
    Kanske att
    OSA senast den 1 juli 
    Ring eller skicka SMS

XX tel.  070-123 45 67

XX tel.  070-123 45 67

Håller med om att den raden blir lite mer lättläst.
  • Lysdioda

Magdalena Ribbing på DNs Vett och Etikett brukar tipsa om att skriva ut att man vill ha svar i stället för att använda OSA eftersom folk inte riktigt vet vad det innebär, ibland tolkas det som att man ska svara bara om man inte kommer, eller om man kommer eller vad som helst.

Så, vi kommer skriva nåt i stil med att "Vi vill ha ditt svar senast den 4 maj" så man inte riskerar att behöva sitta och ringa runt till folk. Det är mitt tips.

Jag skulle också välja en av de etablerade klädkoderna, bara för att det är enklast så.

• 20110820
    Willowfield skrev 2011-02-15 12:21:44 följande:
    Kanske att
    OSA senast den 1 juli 
    Ring eller skicka SMS

XX tel.  070-123 45 67

XX tel.  070-123 45 67

Haha, det var ju bra det då Ni har rätt, det låter bättre så... ändrar det på en gång. Tack!
  • Moemoe

Tycker det ser bra ut! Det är knepigt med klädkoder. Vi har "kavaj" och på vår bröllopshemsida har jag en länk man kan klicka på så kommer man till en wikipedia-sida som förklarar klädkoden. Men kostym tror jag ändå man förstå, då är det inte nödvändigtvis mörk kostym och inte jeans.

En liten pet-grej, "övervara" antar jag ska vara "övervaka"? Kanske bara blev feltryck på tangenterna, men ifall det kopierades från er text kan det ju vara bra att ändra. Glad

• Willowfield

Övervara =att vara närvarande vid
    övervaka= mera att vaka, vakta hålla kolla på :) 

• 20110820
    Moemoe skrev 2011-02-16 08:59:12 följande:
    Tycker det ser bra ut! Det är knepigt med klädkoder. Vi har "kavaj" och på vår bröllopshemsida har jag en länk man kan klicka på så kommer man till en wikipedia-sida som förklarar klädkoden. Men kostym tror jag ändå man förstå, då är det inte nödvändigtvis mörk kostym och inte jeans.

En liten pet-grej, "övervara" antar jag ska vara "övervaka"? Kanske bara blev feltryck på tangenterna, men ifall det kopierades från er text kan det ju vara bra att ändra. Glad
    Det ska vara övervara
  • N blir B

Jag skulle skriva vigseln i stället för bröllopet. Det är svårt med vad man ska skriva.

• Vott

Nu kanske jag upprepar nått nån annan redan påpekat men du kan inte skriva kostym (om det inte är det du tänker dig och det tror jag inte). Kostym är det samma som maskeraddräkt eller utklädnad.

• Moemoe
    20110820 skrev 2011-02-16 11:59:34 följande:
    Det ska vara övervara
    Okej, då är det jag som inte har koll på läget. I sånt fall ser det bra ut tycker jag! Skrattande
Svar på tråden Hur låter detta?!