• Lysdioda

Hur ska jag göra?

Ja du... vad krångligt. Dessutom är jag inte helt hundra på att jag förstod vilka du redan hade bjudit men här är ett försök till förslag.

Du och mannen vill ha med era barn, vilket inte är konstigt.

Du har frågar en systerdotter om att vara brudnäbb, vilket inte är konstigt.

Och, din syster vägrar komma utan sina två tonåriga barn.

Kan det inte räcka där?

Att bjuda klasskamrater/kusiner till era barn behövs absolut inte, de kan komma nära era barn fyller år om det är viktigt att fira varandra i släkten.

Vi har valt att hyra en lokal som bara rymmer 65 personer för att dra en gräns nånstans. Det handlar inte så mycket om pengar för vår del, utan om att min sambo inte vill ha så stor fest medan jag gärna vill ha stor fest och det här blev komprimissen med ett enklare upplägg.

Vi har inte bjudit några barn förutom de enda syskonbarn som min sambo har och de är tonåringar. Min enda kusin som är 16 är också inbjuden eftersom han i princip är som ett syskonbarn till mig. Vår ettåring kommer vara med också. Jag har även sagt till en vän som reser långväga att de gärna får ta med sin tvååring om de inte har barnvakt och då svarade hon att pappan i såfall fick lämna festen och hon ville vara kvar med mig (en nära vän till mig) men att de skulle försöka komma till sina vänner redan på fredagen för att pojken skulle känna sig trygg med att vara hos barnvakten under bröllopsfesten.

Du går ju inte allt lika lätt för er eftersom det är familjen. Men. Ni har en tanke ni har valt av nån anledning och det utgår ju från er.

Till skillnad från många andra trådar om barn eller inte barn så är ju era syskonbarn inte små barn längre utan vuxna eller stora tonåringar. Man måste dra en gräns nånstans och ni har valt närmaste släkten och sedan nära vänner. Inget konstigt med det.

Jag vet inte om ni valt att bjuda era kusiner, fastrar och mostrar eller inte, men ändå är det upp till er att bjuda de ni vill ha med. Att plötsligt känna sig tvungen att bjuda sina vuxna syskonbarn med deras respektive bara för att nån annan tycker det är inte argument nog i min värld. Å andra sidan skulle ingen i min familj ställa till en scen om det heller.

Hoppas att det kommer kännas bra i magen för er hur det än blir. Många av dessa samtal är bäst att ta öga mot öga så att ingen säger att nån annan sagt nåt och så vidare så blir det diskussion om nåt så skulle jag välja att ta det antingen öga mot öga eller i telefon med den det berör så att man vet vad som sagts.

Svar på tråden Hur ska jag göra?