• Rebecka och Jens

Snabb hjälp om namn i inbjudan!

Sitter nu med finliret på inbjudningarna innan de ska skickas iväg. I sista stund började jag fundera på om namnet på de inbjudna ska stå i inbjudan? Eller räcker det med på kuvertet?
    Dvs: Familjen Andersson       ....Välkommen.....

Behövs det? Är inget problem, bara lite klippa och klistra, men funderar på hur ni andra har gjort?

Nästa fråga är hur man gör med namnen i så fall, skriver man "med respektive", på de man inte känner den respektive, eller ska jag försöka ta reda på namnen? Och hur gör man med dem man inte vet om de har nån respektive eller inte?

Tacksam för snabbt svar!

• Svar på tråden Snabb hjälp om namn i inbjudan!
  • TheD

Vi kommer skriva varje namn i själva inbjudan :)

• Rebecka och Jens

Okej :) Fler åsikter? Och hur gör ni med namn på respektive som ni är osäkra på?

• Moemoe

Vi har skrivit namnen på de bjudna bara på kuvertet, men sen har vi en bröllopshemsida där inbjudningslistan står så alla kan se vilka vi bjudit, så det är förhoppningsvis solklart. :) Hittills har ingen frågat.

• Freakie

Vår plan är att skriva namnen i inbjudan. De respektive som vi just nu inte har full koll på tänkte vi ta reda på fullständiga namnet på innan det är dags att skicka inbjudningskorten.

• Rebecka och Jens

Det var ju skitsmart! Vi ska också ha en hemsida... så det var en trevlig idé att lägga ut gästlistan där. Kanske att man även kan lägga till så man kan se vilka som tackar ja allt eftersom också... :)

• TheD
    Rebecka och Jens skrev 2011-02-16 22:00:26 följande:
    Okej :) Fler åsikter? Och hur gör ni med namn på respektive som ni är osäkra på?
    Sådant problem har inte vi.
  • mjlove

Vi har skrivit gästens namn i inbjudan.
    De respektive jag har varit osäker på, har jag tagit reda på vad de heter. Tycker det är en fin gest att skriva gästernas namn på inbjudan och då inklusive de namn på respektive som vi inte känner. 

• BlackWIngedAngel

Alltså, ska man inte bjuda alla som bor på adressen (barnfritt ex) så kan det ju vara smart att skriva förnamnen på de som är bjudna i kortet. Annars räcker det ju gott med utsidan.
    Personligen hade jag inte bjudit med respektive som jag inte kände till namnet på. Det känns inte som ett etablerat par. De respektive som vi ska bjuda och som inte är sambos med våra vänner, tänker jag ändå ta reda på adressen till och skicka dem ett eget kort. Vid mer informella tillställningar som vi bjudit till har vi däremot bara skrivit in bådas namn i vännens kort och skickat det till vännens adress.

• 4Juni2011

Är det hela familjen och många medlemmar i den så hade jag nog skrivt tex Familj Andersson på kuvertet och namnen i inbjudan om de får plats och det inte ser för rörigt ut... Har du en bild på inbjudningskorten som vi kan få se?

• Rebecka och Jens

Jag har tyvärr ingen bild än, tänkte nog fixa när de är ivägskickade... men jag tror att jag struntar i namnen, hade ju inte tänkt det från början. Jag gör så att jag skriver namnen på kuvertet, samt respektives namn om jag vet vem det är. Känner jag inte respektive skriver jag bara namnet på personen jag känner. Sedan gör jag ett förtydligande på hemsidan, med namn samt att respektive och barn självklart är välkomna och att de får fråga om de undrar. Eller vad tror ni?

• 4Juni2011

Det låter som en bra idé tycker jag... Vi har gjort att ett förtydligande på hemsidan dock att vi vill ha barnfritt för barnens och föräldrarnas skull..

• BlackWIngedAngel
    4Juni2011 skrev 2011-02-17 12:34:09 följande:

Det låter som en bra idé tycker jag... Vi har gjort att ett förtydligande på hemsidan dock att vi vill ha barnfritt för barnens och föräldrarnas skull..

Jag vet att det där med barnfritt bröllop eller inte är ett känsligt ämne, men det är inte alls det jag kommenterar på nu. Tänkte bara klargöra det först.

Sedan skulle jag vilja tipsa alla andra om att inte skriva att det är för barnens och föräldrarnas skull. Man riskerar att reta upp folk i onödan! Jag respekterar en inbjudan som säger: Den här kvällen vill vi fira utan barn. Men jag stör mig på folk som ska "ursäkta det" med att skylla på gästerna själva. Om det verkligen hade varit för föräldrars och barns skull så hade ju föräldrarna kunnat fatta beslutet om de vill ha med sig sina barn eller inte och om barnen skulle tycka att det var roligt eller inte.

Nu kanske 4Juni2011 kommer att svara att det har gått jättebra att skriva så och det är ju bra i så fall, men till er andra måste jag ändå säga; Det finns många fler som tycker som jag och för att inte riskera att irritera dem är det ju bättre att vara uppriktig och säga att ni (oavsett anledning, det har ingen annan med att göra!) inte vill/kan ha barnen med den här kvällen. 
  • ClaraH

Vi kommer skriva namnen på inbjudan, och vi räknar med att det då blir tydligt att det är just dessa personer som då blir bjudna (på tal om barn-på-bröllop-diskussion). Vi kommer inte specificera att barn inte är välkomna utan det är de som står på inbjudan som är bjudna. För er del är det kanske inte nödvändigt då ni vill att barn kommer med.

Vi tar givetvis reda på namnet på respektive. Om den kommer så ska ju bordsplaceringen göras och det ser väldigt mycket trevligare ut om det står på inbjudan (och ganska negativt om det inte står).

Svar på tråden Snabb hjälp om namn i inbjudan!