• frallan

Pappas ring!?

Vi har inte så mycket pengar att lägga på ringar och igår när jag var hos min pappa så ville han att jag skulle ta hans vigselring till min vigselring. Blev helt paff!
    Min mamma gick bort för några år sedan så tekniskt är han inte gift längre men han har alltid haft på sig ringen ändå. Det är en slät vitguldsring. Den är lite sliten men ändå vacker och enkel, men jag vet inte om jag kan ta emot en sån gåva! Självklart skulle det betyda så mycket mer för mig att få ha deras ring som min vigselring, men jag vet helt enkelt inte om jag kan ta emot en sån gåva...

Min mammas ring kan jag inte använda då hon (slarvig som hon var) tappat bort sin och hade en vacker silverring som de köpt tillsammans istället. Den ringen är i vikinga stil (som en orm som slingrar runt fingret) och har gått sönder ett antal gånger och bara går sönder igen och igen.

Storleken på pappas ring passar mig (då jag är en liten tjockis) så den behöver inte ändras, men kan jag ta emot en sån gåva?

Skulle ni ha gjort om den i så fall? Vill definitivt behålla deras gravyr i ringen sen 1962, men det finns inte så mycket plats kvar sen för egen gravyr, kanske bara min sambos initialer och datum...

Vad hade ni gjort?

• Svar på tråden Pappas ring!?
  • Liina86

Jag hade absolut tagit emot den. Erbjuder han den så utgår jag från att han vill att du ska ha den. Det kanske betyder jättemycket för honom om du tar emot den och till och med skulle göra honom ledsen om du sa nej?

• Eileme

Om jag hade gillat ringen så hade jag tagit emot den utan att tveka!
    Den skulle för mig ha betytt "dubbelt så mycket" som en ny ring om ni förstår hur jag menar...

• frallan
    Liina86 skrev 2011-02-19 14:02:34 följande:
    Jag hade absolut tagit emot den. Erbjuder han den så utgår jag från att han vill att du ska ha den. Det kanske betyder jättemycket för honom om du tar emot den och till och med skulle göra honom ledsen om du sa nej?
    Ja så kanske det är! Har inte tänkt på det så...
  • frallan
    Eileme skrev 2011-02-19 14:06:05 följande:
    Om jag hade gillat ringen så hade jag tagit emot den utan att tveka!
    Den skulle för mig ha betytt "dubbelt så mycket" som en ny ring om ni förstår hur jag menar...
    Det är ju precis så det är! Det skulle betyda så mycket för mig! Han har haft det så tufft med min mammas bortgång och ja det har vi väl alla... men jag har nog trott att han ville hålla kvar vid den som ett slags minne efter henne.

Min sambo och jag hade tänkt att köpa vanliga släta silverringar i brist på mer pengar och hans ring ser ju ut som just en sån, fast det är vitguld, så ja jag gillar ringen, slät och enkel men full med nostalgi och betydelse!
  • egglina

Jag kanske är lite väl blödig men jag blir tårögd när jag läser detta!!
    Men jisses vad fint av din pappa! Och vad stort det måste kännas :O
    Jag skulle bli helt överväldigad om min mamma eller pappa erbjöd sin vigselring till mig.. Men förstår också de tvekande känslorna.. Jag skulle, i ditt fall ta emot den.. I mitt fall däremot där mina föräldrar är skilda skulle det kännas mindre bra x)

• Aleta

Ta den!
    Det verkar vara rätt för både dig och din pappa!

Min man har min farfars ring och vi ändrade gravyren så att det står farmor och farfars initialer och deras årtal. Efter det kommer våra initialer och årtal och det finns plats för en liknande gravyr till för framtiden .
    Men kolla med honom innan ni ändrar gravyren om ni alls ska göra det. 

• frallan
    egglina skrev 2011-02-19 14:15:00 följande:

Jag kanske är lite väl blödig men jag blir tårögd när jag läser detta!!
    Men jisses vad fint av din pappa! Och vad stort det måste kännas :O
    Jag skulle bli helt överväldigad om min mamma eller pappa erbjöd sin vigselring till mig.. Men förstår också de tvekande känslorna.. Jag skulle, i ditt fall ta emot den.. I mitt fall däremot där mina föräldrar är skilda skulle det kännas mindre bra x)

Ja det är nog det finaste någon gjort för mig nästan... jag känner mig så hedrad av att han erbjöd sig! Men det är ju just det som gör så ont i hjärtat att det är deras vigselring... dom gifte sig 1962 och levde ihop tills hon gick bort för några år sedan och jag vet hur mycket den ringen betyder för honom. Självklart kan jag inte tänka mig en bättre ring, ingen ring (inte ens någon som är värd miljoner) skulle kunna vara bättre! Just därför känns det lite svårt att tacka ja... men med den ringen skulle jag ju inte bara tänka på mig och min man utan även på mina älskade föräldrar, varav en jag förlorade när både hon och jag var alldeles för unga.
  • frallan
    Aleta skrev 2011-02-19 14:22:08 följande:
    Ta den!
    Det verkar vara rätt för både dig och din pappa!

Min man har min farfars ring och vi ändrade gravyren så att det står farmor och farfars initialer och deras årtal. Efter det kommer våra initialer och årtal och det finns plats för en liknande gravyr till för framtiden .
    Men kolla med honom innan ni ändrar gravyren om ni alls ska göra det. 
    Jag vill inte ändra deras gravyr... utan hoppas i så fall att det kan finnas plats för en liten gravyr till kanske bara vårt datum eller våra initialer och datum... det står idag min mors namn och deras datum och det vill jag bära närmast hjärtat... nästan mer viktigt än vårt eget datum som man kanske i så fall kan skriva i vår förlovningsring tillsammans med förlovningsdatumet? Eller låter det helt koko?
  • Aleta
    frallan skrev 2011-02-19 14:29:02 följande:
    Jag vill inte ändra deras gravyr... utan hoppas i så fall att det kan finnas plats för en liten gravyr till kanske bara vårt datum eller våra initialer och datum... det står idag min mors namn och deras datum och det vill jag bära närmast hjärtat... nästan mer viktigt än vårt eget datum som man kanske i så fall kan skriva i vår förlovningsring tillsammans med förlovningsdatumet? Eller låter det helt koko?
    Inte alls. Gör precis så som känns bäst. Jag tror att du kommer att ångra dig om du inte tar ringen. 
    Även för din pappa blir det ju betydelsefullt.

Man behöver inte ändra gravyren alls. Min man har en ring till förutom farfars och det är pappas gamla ingenjörsring som vi hade som förlovningsring. Den har vi inte graverat om.  
  • frallan

Nu när vi ändå har uppe min mamma på tapeten tänkte jag hör med er andra hur ni hade gjort på festen. Jag vill på något vis ha med henne i festplaneringen. Har funderat på att antingen ha en plats vid bordet för henne... men misstänker att vissa kanske tycker det känns hemskt med en tom stol där hon skulle ha suttit... eller kanske ett vackert foto på henne någonstans med lite fina ljus...

Någon som haft något liknande eller varit på något bröllop med något liknande? Vill gärna ha lite tips och vackra förslag som inte sänker stämningen men visar min kärlek till min mor! Det känns så otroligt jobbigt att inte ha min mor med mig både under bröllopet och inte minst under själva planeringen... vem skall man visa sin klänning för? Vem kan man fråga om råd? Ja ni vet alla såna där saker... Har ingen annan släkting direkt som kan ta hennes roll... då jag är sladdbarn vilket gör att alla mina mor och far föräldrar är bortgångna dom med... tur att man har vänner då, men det är ju såklart inte riktigt samma sak, tyvärr...

Nu ska jag inte deppa ihop totalt:) Det är ju såhär livet är!

Svar på tråden Pappas ring!?