frallan skrev 2011-02-20 12:26:53 följande:
Känner absolut att jag på något sätt vill ha henne med denna dag, jag vet hur mycket den dagen skulle betytt för henne om hon levde... men kan inte komma på hur jag bäst skall få ihop det så att det inte känns som att det blir ett altare för henne... Men ett vackert foto och lite ljus på en fin plats kanske får räcka...
Ja det är en stor saknad att inte få ha henne med! Min pappa är helt underbar han också, men inte direkt den typen av person som klivit fram som den starka föräldern i och med hennes bortgång utan det är nog mer jag som fått kliva fram och driva honom framåt. Jag känner mig djupt rörd av att han erbjöd mig sin vigselring och ju mer ni alla skriver att jag borde ta den ju mer känner jag att jag kommer göra det! Det skulle ju som sagt kännas så mycket större att få ha deras ring som min.
Den kanske största sorgen just nu är att jag träffade min blivande man ungefär ett halvår efter att mamma gått bort och han har således aldrig träffat henne... känns ibland som att han aldrig riktigt kommer förstå vem jag är eftersom han aldrig sett var jag kommer ifrån men det sitter ju bara i mitt huvud:)
vi kommer för att det inte ska bli alltför altaraktigt att ha lite andra foton med, gamla bröllopsfoton på våra far o morföräldrar plus lite stilleben i vintagestil, typ gamla böcker o notpapper och nån blomma. Då blir det liksom att fotot på henne smälter ihop med dekorationerna och blir ett stilleben tillsammans.
Förstår dina tankar kring att din blivande aldrig fick träffa henne eftersom ens föräldrar bidragit starkt i formandet till den man är idag. Jag hade "tur", min blivande och jag hade varit tillsammans i 1,5 år när min mamma valde att avsluta sitt liv. Så han fick träffa henne och vet hur hon var och har även varit med under hela sorgeprocessen från dag ett och det känns tryggt och bra. Men min bror t ex har träffat en tjej efter händelserna och hon har ju inte träffat vår mamma. Men jag tror nog att din blivande ändå kan förstå vem du är och han föstår vem du är
idag. Allt kring personens förflutna kan man ju aldrig heller få 100% insikt i för då borde man ju växt upp sida vid sida i så fall. Man får helt enkelt göra sitt bästa för att försöka förstå varndras personer ändå. Och alla har "stängda rum" som någon kanske aldrig kommer in i även fast man varit med från början och under jobbiga processer i livet och känner till personens hela historia..
Men jag förstår din känsla kringa att du vill att han ska "veta historien" o ha mött din mamma osv. Men även fast han hade gjort det är det inte säkert att det skulle göra nån skillnad. Jag tror ändå att han gör sitt bästa i att förstå hela dig även fast han inte hann träffa henne. Du kan försöka berätta om henne och om hur hon var och vad ni brukade göra tillsammans? Om du kommer att tänka på ett minne om henne, berätta om det för honom. Jag tror han vill höra det, för han vill nog veta vad du tänker och känner....
Vet inte om jag riktigt kan förmedla vad jag menar riktigt för formuleringarna o orden räcker inte riktigt men jag hoppas du förstår nåt av det jag skriver... och att det kan stötta på något vis...