Pappas ring!?
frallan skrev 2011-02-19 14:43:55 följande:
Nu när vi ändå har uppe min mamma på tapeten tänkte jag hör med er andra hur ni hade gjort på festen. Jag vill på något vis ha med henne i festplaneringen. Har funderat på att antingen ha en plats vid bordet för henne... men misstänker att vissa kanske tycker det känns hemskt med en tom stol där hon skulle ha suttit... eller kanske ett vackert foto på henne någonstans med lite fina ljus...Någon som haft något liknande eller varit på något bröllop med något liknande? Vill gärna ha lite tips och vackra förslag som inte sänker stämningen men visar min kärlek till min mor! Det känns så otroligt jobbigt att inte ha min mor med mig både under bröllopet och inte minst under själva planeringen... vem skall man visa sin klänning för? Vem kan man fråga om råd? Ja ni vet alla såna där saker... Har ingen annan släkting direkt som kan ta hennes roll... då jag är sladdbarn vilket gör att alla mina mor och far föräldrar är bortgångna dom med... tur att man har vänner då, men det är ju såklart inte riktigt samma sak, tyvärr...
Nu ska jag inte deppa ihop totalt:) Det är ju såhär livet är!
Angående dina tankar kring att ha mamma närvarande på nåt sätt på festen: Vi kommer inte att ha en tom stol, det skulle vara väldigt trist för min m2b och svärfar att ha en tom stol o ett glapp mellan sig och att sväris inte får nån bordsdam heller... Min "mammas plats" överlämnar jag till pappas nya kvinna som han nu är sambo med. Hon är jättego och det känns inte konstigt alls att hon ska sitta där. Mamma finns med i allas våra hjärtan ändå. Jag skulle inte trivas med en tom stol som står gapande och ständigt påminner om tomheten när man ska ha en glad och fantastisk dag. Mamma kommer förmodligen få vara med på ett foto. Jag kommer att ha lite bord vid sidan av längs väggar o så med dekorationer, skrivmaskin och gästbok mm på ett sådant bord kommer jag nog att ställa ett gamalt foto från när hon tog sin sköterskeexamen. Passar även i övrig vintagestil med ett gammal foto. På så vis är hon inte glömt men det blir in te lika "in your face" som en tom stol kan upplevas. Vissa kanske tom kan uppleva det som obehagligt m en tom stol?
Men du ska absolut känna efter hur du själv vill göra och vad som passar er bäst! Det är inte fel att lämna en tom stol om man tycker att det känns bra, men för mig känns det inte bra, därför kommer vi inte att göra så.
Men som sagt känner igen dina funderingar, verkar som att många bollar idéer med och har sina mammor som stöd i planeringen... Ibland blir man avundsjuk när man hör om mamma-dotter grejer.. men jag har en fantastisk pappa i alla fall och är väldigt glad för det.
Jättefint av din pappa att han vill att du ska ha ringen. Tycker absolut att du ska ta emot den :)
Kram