Zelmah skrev 2011-02-20 02:07:07 följande:
Jag har också förlorat min mamma och känner igen dina känslor... jag har ingen att dela planeringen med utan bollar med mig själv. Och här på BT och så klart med min blivande då men vissa grjer är ju inte lika intressant för honom... hur man hittar de ultimata skorna eller dekorationer tex. (Han bryr sig mest om festen, dryck o maten o själva vigseln. Småsaker o detaljer e inte lika spännande hehe)
Angående dina tankar kring att ha mamma närvarande på nåt sätt på festen: Vi kommer inte att ha en tom stol, det skulle vara väldigt trist för min m2b och svärfar att ha en tom stol o ett glapp mellan sig och att sväris inte får nån bordsdam heller... Min "mammas plats" överlämnar jag till pappas nya kvinna som han nu är sambo med. Hon är jättego och det känns inte konstigt alls att hon ska sitta där. Mamma finns med i allas våra hjärtan ändå. Jag skulle inte trivas med en tom stol som står gapande och ständigt påminner om tomheten när man ska ha en glad och fantastisk dag. Mamma kommer förmodligen få vara med på ett foto. Jag kommer att ha lite bord vid sidan av längs väggar o så med dekorationer, skrivmaskin och gästbok mm på ett sådant bord kommer jag nog att ställa ett gamalt foto från när hon tog sin sköterskeexamen. Passar även i övrig vintagestil med ett gammal foto. På så vis är hon inte glömt men det blir in te lika "in your face" som en tom stol kan upplevas. Vissa kanske tom kan uppleva det som obehagligt m en tom stol?
Men du ska absolut känna efter hur du själv vill göra och vad som passar er bäst! Det är inte fel att lämna en tom stol om man tycker att det känns bra, men för mig känns det inte bra, därför kommer vi inte att göra så.
Men som sagt känner igen dina funderingar, verkar som att många bollar idéer med och har sina mammor som stöd i planeringen... Ibland blir man avundsjuk när man hör om mamma-dotter grejer.. men jag har en fantastisk pappa i alla fall och är väldigt glad för det.
Jättefint av din pappa att han vill att du ska ha ringen. Tycker absolut att du ska ta emot den :)
Kram
Vi skall inte ha traditionell bordsplacering med honörsbord och så utan mer café kännsla med många små bord. Jag och min sambo tänkte sitta själva vid ett litet bord och ha två toma stolar mittemot oss så att vem som helst kan sätta sig där under kvällen och prata med oss. Men ja det blir nog kanske lite väl starkt med en tom stol vid något bord som reserverats för mamma.
Känner absolut att jag på något sätt vill ha henne med denna dag, jag vet hur mycket den dagen skulle betytt för henne om hon levde... men kan inte komma på hur jag bäst skall få ihop det så att det inte känns som att det blir ett altare för henne... Men ett vackert foto och lite ljus på en fin plats kanske får räcka...
Ja det är en stor saknad att inte få ha henne med! Min pappa är helt underbar han också, men inte direkt den typen av person som klivit fram som den starka föräldern i och med hennes bortgång utan det är nog mer jag som fått kliva fram och driva honom framåt. Jag känner mig djupt rörd av att han erbjöd mig sin vigselring och ju mer ni alla skriver att jag borde ta den ju mer känner jag att jag kommer göra det! Det skulle ju som sagt kännas så mycket större att få ha deras ring som min.
Den kanske största sorgen just nu är att jag träffade min blivande man ungefär ett halvår efter att mamma gått bort och han har således aldrig träffat henne... känns ibland som att han aldrig riktigt kommer förstå vem jag är eftersom han aldrig sett var jag kommer ifrån men det sitter ju bara i mitt huvud:)