Inlägg från: Sebastiána |Visa alla inlägg
  • Sebastiána

Bara säga ja till varandra i kyrkan????

Jag har hört att man måste säga löftena, men jag var på ett bröllop för ett par år sedan där min bästa väninna gifte sig, och jag minns inget annat än att de bara sa ja - alltså prästen sa "tager du xxxx xxxx till din äka maka osv och de svara ja.

• Sebastiána
    brolencarlsson skrev 2011-02-20 15:17:00 följande:
    Hej!
    Ja och min sambo vill endast säga ja! när vi gifter oss, alltså inte rabbla våra namn och vara oss trogna och bla bla bla....ni vet!

Min sambo är jätte obekväm med att stå inför folk och tycker det är jobbigt att behöva säga alla dessa meningar.

Visst har man rätt att bara säga JA när man vigs i kyrkan???

Tacksam för svar!!

///Madde
    När han såger detta står han i och för sig inte framför en massa folk utan framför prästen. De andra är bara i bakgrunden.
  • Sebastiána
    brolencarlsson skrev 2011-02-20 16:10:35 följande:
    Ja vi får prata med prästen....det kan ju ge följd av att han blir jättenervös och osäker inför våran dag....
    och vi har ju redan skickat ut inbjudningarna med att vi ska gifta oss i kyrkan....det kan vi ju inte ändra på nu!

Hoppas det går att ordna....de måste ju vilja att vi vigs i kyrkan ju så de måste ju kunna gå med det!!
    Enligt svenska kyrkans hemsida måste man läsa löftena - efter prästen.
  • Sebastiána
    Amiharah skrev 2011-02-21 04:22:56 följande:
    Men om man gifter sig borgligt först och kliver in i kyrkan som gift måste man verkligen säga det då? Då borde man ju få ändra på det tycker jag. Vi kommer gifta oss borgligt så att efternamn och allt pappers arbete är klart och fixat när vi ska gifta oss sedan inför hela familjen. Så slipper man oroa sig att skatteverket eller dylikt ska sätta sig på tvären. Jag är förföljd av otur Tungan ute

Du som är präst hur fungerar det då? Vi ska gifta oss i svenska kyrkan. Tungan ute
    Man kan inte gifta sig två gånger. Ni kan gifta er borgeligt och sedan få det äktenskapet välsignat i kyrkan. Eftersom ni redan har avgivit löften och redan är gifta när ni ska välsignas ska ni inte säga dem en gång till.
  • Sebastiána
    jennifaer skrev 2011-02-21 07:23:13 följande:
    Men oj vad konstigt! Jag har varit på flera bröllop i kyrkan där de bara har sagt ja så jag har helt enkelt tagit för givet att det är okej. Kan det bero på vilken präst man har?
    Det var så jag hade för mig att det var på senaste bröllopet jag var på, men jag kanske bara har selektivt minne
  • Sebastiána

Lite OT: hur går det till när man välsignar ett borgeligt ingånget äktenskap (apropå frågan längre upp)? Och hur fungerar det om man förnyar sina löften?

Svar på tråden Bara säga ja till varandra i kyrkan????