Inlägg från: jennifaer |Visa alla inlägg
  • jennifaer

Bara säga ja till varandra i kyrkan????

Min syster och hennes man sa bara ja och de gifte sig i kyrkan och vi tänker också göra det så det ska nog inte vara några problem. Prata med prästen baraGlad

• jennifaer
    Jeez skrev 2011-02-20 22:40:36 följande:
    Som fler tidigare sagt: ja, löften är ett måste i den svenskkyrkliga vigselordningen. Men som någon sa: man måste inte säga dem i mikrofon eller högra än att partnern samt prästen hör. Vill man säger man efter prästen, vill man läser man innantill, vill man säger man utantill. Man kan skriva egna, men det finns vissa saker de då ska uppfylla,

Att den ena parten (eller båda) är nervösa för att stå inför folk är inte ovanligt. Men jag har bara goda erfarenheter som präst i snart 11 år och otaliga vigslar. Man tittar inte på församlingen utan på varandra (brudparet) vid löftena (och egentligen under hela vigseln, man måste inte vända sig om förrän man ska gå ut igen!).

Prata med er präst när det närmar sig så hittar ni kanske fler knep för att hålla nervositeten i schack tillsammans.
    Men oj vad konstigt! Jag har varit på flera bröllop i kyrkan där de bara har sagt ja så jag har helt enkelt tagit för givet att det är okej. Kan det bero på vilken präst man har?
  • jennifaer
    Sebastiána skrev 2011-02-21 07:58:25 följande:
    Det var så jag hade för mig att det var på senaste bröllopet jag var på, men jag kanske bara har selektivt minne
    Ja men det är det jag vet att jag inte har för jag har pratat med min syster om det... skumtTungan ute 
  • jennifaer
    Kjell Präst skrev 2011-02-21 08:30:24 följande:
    Det ska inte bero på vilken präst man har eftersom den präst som eventuellt tillåter att brudparet bara säger "ja" gör ett dunderfel - löftena är en del av den juridiska biten och måste därför absolut vara med.
    Oj då haha måste nog ta ett snack med min syster! Annars är det väl som vanligt här uppe i de norrländska skogarna, man gör lite som man själv villTungan ute
Svar på tråden Bara säga ja till varandra i kyrkan????