11juni2011 skrev 2011-02-27 21:12:26 följande:
Aj då, vilken otur!
Rätta mig om jag har fel, men...
En vän som jobbar på posten sa till mig att oftast går breven igenom även om dom väger några gram för mycket så 6 gram borde inte vara några problem.
Dessutom skall det vara så att om man har skrivit avsändare på baksidan, så kommer brevet tillbaka till avsändaren i första hand om det är för lite porto, så då märker inte mottagaren av det, utan avsändaren får tillbaka breven och får helt enkelt sätta på ett frimärke till nästa gång...
Jag har själv fått tillbaka ett brev med för lite porto en gång när jag hade skrivit avsändare...
Det är nog sant att breven oftast går igenom, men oftast är inte detsamma som alltid och som Freakie skrev så vill man ju helst inte få problem med just den här sändningen, så att säga.
Ang att avsändaren är angiven, så är det tyvärr inte så enkelt som att man får tillbaka brevet och kan klistra på ett frimärke till, utan man får hem en faktura på det belopp som saknas, och därpå är det lagt en administreringsavgift. Jag har nämligen gjort den tabben också vid ett tillfälle (eller rättare sagt, jag bad en familjemedlem att posta brevet för mig) och det resulterade i att jag betalade nästan fyra ggr så mkt för portot som det hade gjort om jag bara hade satt dit rätt valör från början.